نگاهی به فواید و مضرات مصرف «هندوانه»؛ با هندوانه به جنگ گرمای تابستان بروید

نگاهی به فواید و مضرات مصرف «هندوانه»؛ با هندوانه به جنگ گرمای تابستان بروید

هندوانه را شاید بتوان یکی از نمادهای فصل تابستان دانست. حقیقتاً هم چه چیزی بهتر از خوردن چند قاچ هندوانه ی آبدار و شیرین در روزهای گرم تابستان؟ اما این میوه ی زیبا علاوه بر آب زیاد و طعم شیرینش، خواص زیادی هم دارد که در این مطلب به آن ها خواهیم پرداخت. با نکاتی در مورد فواید و مضرات هندوانه همراه باشید.

فواید و مضرات هندوانه

۱- کم کالری اما سرشار از آب و مواد مغذی

هندوانه آب و فیبر زیادی دارد و علاوه بر این حاوی ویتامین های B5، B1، C، A و B6 و همینطور مواد معدنی ای همچون پتاسیم، منیزیم و کلسیم است.

این میوه ی خوش آب و رنگ، آنتی اکسیدان زیادی هم دارد، موادی که نقش مهمی در مقابله با انواع بیماری ها دارند.

به علاوه، هندوانه کالری زیادی ندارد و از این نظر گزینه ی مناسبی برای رژیم های غذایی کم کالری محسوب می شود.

۲- کمک به التیام بدن بعد از ورزش

اسید آمینه ی اِل سیترولین موجود در این میوه به فرآیند حذف لاکتیک اسید از ماهیچه های بدن سرعت می دهد و به این ترتیب به بدن کمک می کند بعد از ورزش، زودتر بهبود پیدا کند.

به علاوه، بعد از ورزش با مصرف هندوانه می توانید آب از دست رفته ی بدن خود را برگردانید، چون این میوه آب زیادی در خود دارد.

۳- حفظ سلامت قلب

لیکوپین همان ماده ای است که عامل رنگ قرمز-صورتی هندوانه و همینطور گوجه فرنگی محسوب می شود. لیکوپین موجود در هندوانه تقریباً یک و نیم برابر بیشتر از گوجه فرنگی است. مصرف منظم این ماده، کلسترول و فشار خون و احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.

۴- کاهش شدت و تعداد دفعات حملات آسمی

تحقیقات جدید از وجود ارتباط میان ویتامین C و بیماری آسم حکایت دارد. در حقیقت، تحقیقات نشان داده مصرف کم ویتامین C حمله های آسمی را بیشتر می کند و در مقابل، مصرف بیشتر این ویتامین، نشانه های آسم را کاهش می دهد.

بنابراین افراد مبتلا به آسم می توانند با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C مثل هندوانه، از شدت و تعداد دفعات حملات آسمی خود بکاهند.

۵- سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن

اگر سعی دارید وزن تان را کم کنید می دانید که یکی از چیزهایی که کار کاهش وزن را سخت می کند هوس های غذایی ای است که گهگاه به سراغ ما می آیند و اغلب هم مواد غذایی سالمی نیستند. یکی از این هوس های غذایی، خوراکی های شیرین است. البته مسأله فقط بر سر مزه ی شیرین چنین خوراکی هایی نیست، بلکه بافت ماده ی غذایی و حسی که در دهان ایجاد می کند هم مهم است. به همین دلیل است که در چنین مواقعی خوردن چند عدد توت فرنگی احتمالاً شما را به اندازه ی خوردن یک تکه چیزکیک، از نظر ذهنی ارضا نمی کند.

اما بافت هندوانه به گونه ای است که مانند شیرینی در دهان آب می شود و علاوه بر این، مثل کیک می توان آن را برش زد. بنابراین، خوردن هندوانه هم ذهنی و هم جسمی، هوس غذایی شما را ارضا می کند.

علاوه بر این ها، بیشتر هندوانه از آب تشکیل شده و فیبر قابل توجهی هم دارد. این ترکیب باعث سیر شدن شما می شود و بیشتر از هر نوع شیرینی ای، شما را سیر و راضی نگه می دارد.

۶- محافظت از عملکرد عصبی بدن

این میوه سرشار از پتاسیم است که با تسهیل انتقال تکانه های الکتریکی و پیام های عصبی، به تنظیم عملکرد عصبی بدن کمک می کند. کمبود پتاسیم باعث مختل شدن عملکرد عصبی بدن، بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا می شود. اگر شب ها دچار گرفتگی پا می شوید، ممکن است علت آن کمبود پتاسیم باشد.

هندوانه از پتاسیم زیادی برخوردار است.

۷- کاهش التهاب و تنش اکسیداتیو بدن

التهاب مزمن، پیش درآمد بسیاری از بیماری های جدی ای است که امروزه به آن ها دچار هستیم از جمله دیابت، بیماری قلبی، فیبرومیالژیا و حتی سرطان. از آنجایی که التهاب می تواند چنین تأثیر مخربی بر بدن داشته باشد، بنابراین باید تمام تلاش خود را برای مقابله با آن انجام دهیم. یکی از مؤثرترین روش های مقابله با التهابات بدنی، از طریق منابع غذایی است.

هندوانه حاوی اسید های آمینه ی اِل آرژنین و اِل سیترولین و همینطور آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C و لیکوپین است که همگی خاصیت ضد التهابی دارند.

۸- کمک به متعادل شدن pH بدن

رژیم های غذایی ای که مملوء از چربی های اشباع شده، قند و مواد غذایی فرآوری شده هستند، به دلیل داشتن خاصیت اسیدی، pH بدن را از تعادل خارج می کنند. گرچه تغییر شدید pH بدن که البته مسأله ی مهم و جدی ای محسوب می شود، به ندرت رخ می دهد، اما تغییرات جزئی در آن و اسیدی شدن سطح pH هم می تواند باعث ناخوشی ما شود.

هندوانه یک میوه ی قلیایی محسوب می شود و مصرف آن به خنثی شدن مواد اسیدی موجود در رژیم غذایی ما و در نتیجه حفظ تعادل pH بدن کمک می کند.

۹- جلوگیری از گرمازدگی

گرمازدگی فقط به معنای افزایش جزئی دمای بدن نیست، بلکه مشکلی جدی محسوب می شود و به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

هندوانه با داشتن آب فراوان و برخورداری از الکترولیت می تواند به خنثی شدن تأثیرات گرمای شدید کمک کند و ریسک گرمازدگی را کاهش دهد.

۱۰- کاهش ریسک ابتلا به بیماری پیرادندانی

بیماری پیرادندانی می تواند منجر به افتادن دندان ها و عفونت شود و با بیماری های دیگری مانند بیماری قلبی هم مرتبط است.

رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه ی منظم به دندان پزشک اصلی ترین اقداماتی است که باید برای مقابله با این بیماری انجام شود، اما تحقیقات نشان داده مصرف ویتامین C هم از ابتلا یا تشدید بیماری پیرادندانی جلوگیری می کند.

هندوانه یکی از منابع خوب ویتامین C به شمار می رود.

۱۱- کمک به گوارش

اغلب افراد نوشیدن آب را در طول روز فراموش می کنند و به همین دلیل بدن آن ها دچار بی آبی خفیفی می شود. ممکن است خودتان متوجه این مسأله نشوید چون لزوماً احساس تشنگی به شما دست نمی دهد اما ممکن است درگیر عوارض جانبی خفیف و مزمن این مسأله مثل سردرد، خستگی و یبوست شوید.

دستگاه گوارش شما به آب نیاز دارد تا بتواند مواد غذایی را هضم کند و آن ها را در نهایت از بدن شما دفع کند. یکی دیگر از چیزهایی که بدن شما در این فرآیند به آن نیاز دارد، فیبر است.

هندوانه هم آب زیاد و هم فیبر قابل توجهی دارد.

۱۲- کمک به عملکرد کلیه ها

ما روزانه در معرض مواد سمی زیاد و مختلفی قرار می گیریم که بعضی از آن ها از طریق مواد غذایی یا هوا وارد بدن ما می شوند. بخش دیگری از این مواد سمی هم در گوشه و کنار خانه و محل کارمان کمین کرده اند. فارغ از اینکه این سموم چه منابعی دارند، کلیه ها با پاکسازی سیستم بدن از این مواد، تلاش زیادی برای حفظ سلامتی ما می کنند.

کلسیم و پتاسیم موجود در هندوانه می توانند در این فرآیند به کلیه ها کمک کنند.

۱۳- تقویت پوست و مو

دو ویتامین موجود در این میوه یعنی ویتامین های A و C اهمیت زیادی برای سلامت پوست و مو دارند.

ویتامین C به تولید کلاژن در بدن کمک می کند، نوعی پروتئین که پوست را انعطاف پذیر و موها را تقویت می کند.

ویتامین A هم به ساخت و ترمیم سلول های پوستی کمک می کند. بدون این ویتامین، پوست خشک و پوسته پوسته می شود.

لیکوپین و بتاکاروتین موجود در هندوانه هم احتمالاً به جلوگیری از آفتاب سوختگی پوست کمک می کنند.

مضرات مصرف هندوانه

مصرف هندوانه در حد متعادل ضرری ندارد. اما مصرف زیاد آن می تواند با مشکلاتی همراه باشد.

  • آب، فیبر غذایی، لیکوپین و سوریتول (نوعی قند) موجود در این میوه می تواند باعث حالت تهوع، اسهال، سوء هاضمه و نفخ شود.
  • افراد مبتلا به هایپرکالمی یا همان بالا بودن سطح پتاسیم در بدن، باید از مصرف زیاد این میوه به دلیل پتاسیم فراوان موجود در آن پرهیز کنند. هایپرکالمی می تواند باعث نامنظم شدن یا ضعیف شدن ضربان قلب و دیگر مشکلات قلبی عروقی و همینطور کاهش توانایی کنترل عضلات شود.
  • افراد زیادی برای کم کردن وزن خود از هندوانه استفاده می کنند چون به خاطر آب زیادی که دارد، فرد را مدت طولانی تری سیر نگه می دارد، اما باید به خاطر داشته باشید بیشتر وزنی که از طریق مصرف این میوه از دست خواهید داد، در حقیقت وزن عضلات شما است. بنابراین به رژیم غذایی خود تنوع دهید و تنها به این میوه تکیه نکنید.
  • این میوه گرچه از قند طبیعی برخوردار است اما شاخص گلوکز بالایی دارید. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید در مورد مصرف این میوه با پزشک خود مشورت کنند.
  • افرادی که به طور مرتب الکل مصرف می کنند باید از مصرف زیاد هندوانه خودداری کنند، چون لیکوپین موجود در این میوه ممکن است با الکل واکنش دهد و باعث التهاب کبد شود. التهاب زیاد کبد برای سلامتی مضر است.
  • مسمومیت با آب یا نوشیدن زیاد آب به حالتی اطلاق می شود مقدار آب بدن بالاتر از حد مجاز باشد. مصرف زیاد هندوانه ممکن است  بدن را با آب اضافی مواجه کند. این آب اضافی اگر دفع نشود، می تواند منجر به افزایش حجم خون و به دنبال آن ورم پاها، خستگی و تضعیف کلیه ها و مشکلات دیگری شود. این مسأله ممکن است باعث کمبود سدیم در بدن هم شود.
  • یکی از فواید مصرف هندوانه پایین آوردن فشار خون است، بنابراین مصرف زیاد آن می تواند باعث افت شدید فشار خون شود.
  • بعضی افراد به هندوانه آلرژی دارند. معمولاً کسانی که به هویج و خیار آلرژی دارند، به هندوانه هم حساسیت دارند. ظاهر شدن ضایعات پوستی شدید یا خفیف، ورم صورت و حتی آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک شدید که می تواند کشنده باشد)، از عوارض معمول این نوع آلرژی غذایی هستند.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود