ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رویداد کارآفرینی و برنامه نویسی در حوزه فناوری اطلاعات دانش آموزان برگزار شد

رویداد کارآفرینی و برنامه نویسی در حوزه فناوری اطلاعات دانش آموزان برگزار شد و در آن دانش آموزان چهار مدرسه برتر کشور پروژه های خود را ارائه کردند. معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان نظام ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۰

رویداد کارآفرینی و برنامه نویسی در حوزه فناوری اطلاعات دانش آموزان برگزار شد و در آن دانش آموزان چهار مدرسه برتر کشور پروژه های خود را ارائه کردند. معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از سخنرانان اصلی این رویداد بودند که به آینده روشن در دستان دانش آموزان تاکید داشتند.

«امیر ناظمی» رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در ابتدای این مراسم با اشاره به آینده پیش روی دانش آموزان کشور، آنها را امید آینده ایران خواند:

«دنیا را باید جور دیگری برای آینده برنامه ریزی کرد و دیگر هدف دانش آموزان فقط دکتر و مهندس شدن نباید باشد بلکه می‌توان به موضوع کارآفرینی نیز توجه کرد. دو مهارت کلیدی تفکر انتقادی و کارآفرینی از جمله مواردی هستند که در ورود به زندگی آینده هر فرد نقش بسزایی دارند.»

ناظمی با اشاره به ورود به قرن پانزدهم شمسی تاکید کرد که باید مهارت‌های جدید زیستن را آموخت. او با اشاره به حمایت وزارت آموزش و پرورش، شهرداری‌ تهران و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که برگزاری چنین مراسم‌هایی ادامه خواهد داشت.

«محمد باقر اثنی عشری» رییس سازمان نظام صنفی کشور نیز تاکید کرد که تفکر درست از همین سن آغاز می‌شود و بهترین سن یادگیری را همین دوران دانست:

«طبق تحقیقاتی که ما انجام دادیم بیش از ۴۰ درصد دانش آموزان دبستانی حاضر وارد مشاغلی خواهند شد که اصلا امروزه وجود ندارد. این موضوع نشان از عصر تغییرات و دگرگونی‌ها می‌دهد و باید در برابر این تغییرات برنامه‌های مدونی داشت.»

اثنی عشری با اشاره به سال ۱۳۷۴ که موبایل وارد کشور شد اعلام کرد که این تغییرات در حوزه ICT باعث بروز دگرگون‌های زیادی خواهد شد و دوران امروزی نیز با حضور اینترنت متحول شده است. او دعوت کرد که نسل جدید به بازدید از نمایشگاه الکامپ که در روزهای پایانی تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد بپردازند.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات کشور در گفتگو با دیجیاتو ضمن اشاره به استقبال خوب دانش آموزان از این دوره از رویداد، تاکید کرد که وزارت ارتباطات هم دانش آموزان دختر و هم پسر را در نظر گرفته و رویدادهای مجزایی برای آنها در نظر گرفته است. ناظمی در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا باید فرزندان نسل آینده ایران همگی انسان‌های فنی باشند تا بتوانند موفق باشند یا خیر می‌گوید:

«ما در وزارت ارتباطات نیز چنین رویکردی را نداریم و با این حرف مخالفیم. در کنار تمام کلاس‌های کدنویسی که برقرار می‌کنیم کلاس‌های کارآفرینی داریم چرا که بدون علوم انسانی چرخ علوم فنی نمی‌چرخد. ما این کلاس‌ها را موازی یکدیگر برقرار می‌کنیم و قصد داریم در آینده برنامه انیمیشن را اضافه کنیم که آن را هم فقط در حوزه فنی انیمیشن قرار نمی‌دهیم بلکه تمامی جنبه‌های ساخت یک انیمیشن از محتوا تا اجرا را در نظر خواهیم گرفت.»

او با رد این مساله که تنها فرزندان مسلط به امور فنی آینده درخشانی خواهند داشت افزود: «این نگاه اشتباه است و باید عوض شود.»

ایده‌های دانش آموزان نسل جدید هم در نوع خود جالب بود. به عنوان مثال این تیم در حال توسعه اپلیکیشنی برای یافتن دی جی مناسب جهت برگزاری مراسمات و مهمانی‌ها بود.

«محمد جعفر نعناکار»، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات نیز در گفتگو با دیجیاتو ضمن رد این فرضیه تاکید دارد که علوم انسانی و علوم فنی مکمل یکدیگر هستند:

«فرایند ایجاد کسب و کار عوامل مختلفی دخیل هستند. اتفاقا بخش عمده‌ای که منجر به موفقیت خواهند شد عوامل علوم انسانی مانند بازارشناس، جامعه شناس، روانشناس و مدیریت دخیل هستند. کسانی که روی این علوم تسلط داشته باشند و بدانند که کدام محصول برای کدام جامعه با توجه به عرف و هنجارها همخوانی دارد موفق هستند.»

نعناکار باور دارد که علوم فنی به هیچ وجه نمی‌تواند بدون علوم انسانی کار خودش را بکند و عقیده دارد که عکس این موضوع می‌تواند رخ بدهد: «علوم انسانی در نهایت بدون علوم فنی می‌تواند راه خود را ادامه دهد ولو کمی سخت‌تر ولی ناشدنی نیست.»

مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات کشور باور دارد اگر یک جامعه فقط فنی باشد و نگاه به علوم انسانی مغفول بماند، محصولاتی در آن ایجاد می‌شود که یا به درد جامعه نمی‌خورد یا لااقل به آن توفیقی که باید برسد نمی‌رسد. او به دیجیاتو می‌گوید:

«یادمان نرود که کشورهای پیشرفته در علوم فناوری در دنیا معمولا در علوم انسانی نیز ید طولانی دارند و بسیار پیشرفته هستند. کشوری در دنیا نیست که گام‌های توسعه را درست و دقیق برداشته باشد اما در علوم انسانی کاری نکرده باشد. از آنسو متاسفانه در کشورهای در حال توسعه علوم انسانی نادیده گرفته می‌شود و همین موضوع منجر به این می‌شود که از لحاظ علمی دستاورد دارند اما کلیت جامعه پله‌های ترقی را طی نمی‌کند و درجا می‌زند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی