ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پروتئین‌های موجود در خون جوان؛ راهی نوین برای به تاخیر انداختن پیری؟

تحقیقی جدید که در دانشکده علوم پزشگی دانشگاه واشنگتن انجام شده نتایج هیجان‌انگیزی درباره باور قدیمی مبنی بر استفاده از خون جوان برای به تاخیر انداختن پیری را نشان می‌دهد. در این تحقیق وقتی یک نوع ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

تحقیقی جدید که در دانشکده علوم پزشگی دانشگاه واشنگتن انجام شده نتایج هیجان‌انگیزی درباره باور قدیمی مبنی بر استفاده از خون جوان برای به تاخیر انداختن پیری را نشان می‌دهد. در این تحقیق وقتی یک نوع پروتئین خاص که از خون موش‌های جوان استخراج شده و به موش‌های پیر تزریق شد، طول عمر این گروه بیشتر شده و خصوصیات جوانی از خود نشان دادند.

تمرکز این تحقیق روی ترکیبی به نام نیکوتینامید آدنین دینوکلئوتاید (NAD) بود که در سال‌های اخیر توجهات زیادی در حوزه جوان‌سازی و مقابله با پیری را به خود معطوف کرده است. دانشمندان دریافته‌اند که NAD برای متابولیسم انرژی سالم لازم است و با بالاتر رفتن سن، سطح آن در بافت‌های جسمانی کاهش می‌یابد.

به تاخیر انداختن پیری

در این تحقیق دانشمندان از پروتئینی به نام eNAMPT استفاده کردند که در جریان خون وجود داشته و نقش مهمی در بایوسنتز NAD ایفا می‌کند. درتحقیقات پیشین روش‌های تزریق مستقیم خون جوان نتایج مثبتی برای به تاخیر انداختن پیری داشتند اما دانشمندان از مکانیزم دقیق این روند آگاهی نداشتند. با این تحقیق مشخص شد که گردش eNAMPT در خون پاسخی برای این سوال است.

به گفته یکی از پژوهشگران این پروژه آن‌ها در واقع یک راه کاملا جدید برای مقابله با اثرات پیری کشف کرده‌اند. با تزریق eNAMPT از خون موش‌های جوان به موش‌های پیر، علائم محسوسی از بهبود وضعیت سلامتی در آن‌ها مشاهده شد، از جمله خواب بهتر، افزایش فعالیت فیزیکی، بهبود گیرنده‌های تصویری در چشم و عملکرد بهتر شناختی در تست‌های حافظه. علاوه بر این‌ها تزریق eNAMPT به موش‌های پیر طول عمر آن‌ها را تا میانگین 16 درصد افزایش داد.

با همه این‌ها چگونگی افزایش NAD در انسان‌ها هنوز کشف نشده است. ترکیباتی مثل ویتامین بی3 و نیاسین سطح NAD را افزایش می‌دهند با این حال اثرات جانبی ناخواسته‌ای را هم به همراه خواهند داشت. بنابراین قدم بعدی این تحقیق بررسی بی‌خطر بودن استفاده از eNAMPT برای بالا بردن سطح NAD در انسان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی