ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طرح کنترل آلودگی هوا
تکنولوژی

طرح «کنترل آلودگی هوا» با چه جزئیاتی جایگزین زوج و فرد می‌شود؟ [تماشا کنید]

شنبه اول تیرماه پرونده ۱۴ ساله طرح «زوج و فرد» بسته می‌شود تا طرح جدید «کنترل آلودگی هوا» جایگزین آن شود. طرح جدید در همان محدوده قبلی اما با قوانین جدید اجرا خواهد شد. سال ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

شنبه اول تیرماه پرونده ۱۴ ساله طرح «زوج و فرد» بسته می‌شود تا طرح جدید «کنترل آلودگی هوا» جایگزین آن شود. طرح جدید در همان محدوده قبلی اما با قوانین جدید اجرا خواهد شد.

سال گذشته مقررات طرح «ترافیک» بعد از بحث و جنجال‌های بسیار بالاخر تغییر کرد و اینطور که مسئولان شهرداری تهران می‌گویند قوانین جدید تاثیرات نتایج خوبی به دنبال داشته است. به گفته «محسن پورسید آقایی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اجرای طرح جدید ترافیک باعث شد ورودی خودروها به مناطق مرکزی شهر، ۲۲ درصد کاهش پیدا کند. به اعتقاد او همین موفقیت دلیلی‌ست تا شهرداری تهران فاز دوم طرح ساماندهی ترافیک و آلودگی تهران را از اول تیرماه با تغییر در مقررات و البته نام طرح محدوده زوج و فرد به کنترل آلودگی هوا آغاز کند.

محدوده طرح تغییری نداشته و مثل قبل از شمال به اتوبان همت از شرق به اتوبان امام علی از جنوب به اتوبان بعثت و از غرب به اتوبان چمران و نواب محدود می‌شود. طرح زوج و فرد که روزهای آخر عمر خودش را می‌گذراند به اعتقاد مسئولان در ۱۴ سال گذشته نه تنها نتوانست به اهداف خود دست یابد، بلکه نتایج ناعادلانه‌ای به دنبال داشت؛ چنانکه خودروهایی با پلاک‌های زوج می‌توانستند ۳۶ روز در فصل تردد داشته باشند اما پلاک‌های فرد تنها ۲۶ روز مجاز بودند.

اما در طرح جدید زوج یا فرد بودن پلاک‌ها مهم نیست چون همه خودروهای ساکنان تهران در طول یک فصل حق دارند تا ۲۰ روز و خودروهای ساکنان سایر استان‌ها تا ۱۵ روز به صورت رایگان در محدوده تردد داشته باشند. البته برای استفاده از این تخفیف و پرداخت عوارض تردد خودروها در باقی روزها شهروندان باید در سامانه «تهران من» ثبت نام و کیف پول خودشون رو شارژ کنند.

در طرح جدید هزینه تردد بر اساس ۳ معیار نوع معاینه فنی، ساعت ورود و ساعت خروج به محدوده، محاسبه می‌شود و اگر هم خودرویی چندین بار به محدوده وارد یا از آن خارج شود، اولین ورود و آخرین خروج مبنای محاسبه هزینه قرار می‌گیرد.

البته اگر محل سکونت شما محدوده مشخص شده قرار دارد، حتما آدرس خودتان را در سایت تهران من ثبت کنید تا خروج شما از محدوده قبل از ساعت ۸ و نیم صبح و ورودتان به محدوده بعد از ۵ عصر بدون پرداخت عوارض و جریمه باشد. ضمن آنکه در طرح جدید به ساکنان محدوده توجه بیشتری شده و بابت هزینه طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا به میزان ۵۰ درصد برای آنها تخفیف در نظر گرفته شده است.

نکته آخر اینکه زمان اجرای طرح کنترل آلودگی هوا از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ روزهای کاری در نظر گرفته شده است اما در روزهای پنجشنبه این طرح تا از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ اجرا می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی