ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: گوشی میان رده هواوی پی 30 لایت [به همراه بررسی ویدیویی]

خانواده هواوی پی 30 امسال مثل همیشه عضو دیگری هم دارد که برخی ویژگی های پرچمداران را به دنیای میان رده ها می آورد. پی 30 پرو (بررسی دیجیاتو) در حال حاضر پرچمدار پرآوازه این ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

خانواده هواوی پی 30 امسال مثل همیشه عضو دیگری هم دارد که برخی ویژگی های پرچمداران را به دنیای میان رده ها می آورد. پی 30 پرو (بررسی دیجیاتو) در حال حاضر پرچمدار پرآوازه این شرکت است و پی 30 هم پرچمداریست که جیب شما را کمتر خالی می کند. عضو سوم این خانواده هواوی پی 30 لایت نام دارد که حدود یک ماه قبل به شکل رسمی اما بی سر و صدا معرفی شد.

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

کلمه لایت در دنیای موبایل بدین معناست که باید انتظارتان را پایین بیاورید. هواوی پی 30 لایت یک میان رده است که از سوی پرچمداران به فرزندخواندگی قبول شده و بعضی از ویژگی های آنها مثل طراحی زیبا، کیفیت ساخت عالی و دوربین های حرفه ای را به ارث برده است. بیایید ابتدا مشخصات اصلی این گوشی را مرور کنیم:

  • بدنه شیشه ای با فریم پلاستیکی
  • وزن 159 گرم
  • نمایشگر 6.15 اینچی IPS LCD با رزولوشن تمام اچ دی
  • چیپست 12 نانومتری Kirin 710
  • 4 گیگابایت حافظه رم
  • 128 گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی سه گانه (2 + 8 + 24 مگاپیکسلی)
  • دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی
  • سیستم عامل اندروید 9
  • باتری 3340 میلی آمپر ساعتی
  • قیمت جهانی حدود 300 دلار

همان طور که می بینید، به سختی می توان شباهت هایی بین هواوی پی 30 لایت و برادران بزرگترش پیدا کرد. مثلاً همه اعضای خانواده دوربین اصلی سه گانه دارند، اما این کجا و آنها کجا. در واقع همه چیز به عبارت لایت بر می گردد و اینجا با یک گوشی میان رده طرف هستیم؛ محصولی که در جایگاه خودش به خوبی می درخشد. در ادامه با بررسی این میان رده زیبا با دیجیاتو همراه باشید.

بررسی ویدیویی

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

اگر زیبایی را ملاک قرار دهیم، هواوی پی 30 لایت به خوبی در میان دیگر اعضای خانواده جای می گیرد. این گوشی از نظر کیفیت ساخت، یکی از بهترین میان رده های بازار است و حس و حال یک محصول پریمیوم را به شما منتقل می کند. بدنه شیشه ای با لبه های خمیده و فریم براق و مستحکم از جنس پلی کربنات، بی شباهت به پرچمداران بازار نیست و همین موضوع می تواند برگ برنده اصلی این گوشی باشد.

راستش را بخواهید دلمان برای رنگ مشکی در گوشی های هواوی تنگ شده بود. بعد از تجربه رنگ آمیزی های فانتزی در محصولات مختلف این شرکت، حالا هواوی پی 30 لایت با رنگ مشکی به دستمان رسیده؛ رنگی که زیبا و با کلاس است و هیچوقت قدیمی نمی شود. البته این گوشی به جز مشکی (نیمه شب) در رنگ های سفید (مرواریدی) و آبی (پرطاووسی) هم عرضه می شود.

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

هواوی دکمه های پاور و ولوم را روی لبه راست بدنه قرار داده و لبه سمت چپ کاملاً خالیست. جدا کردن دکمه پاور از دکمه های ولوم همیشه اقدامی پسندیده است و احتمال فشردن اشتباه آنها را به حداقل می رساند، ولی محدودیت های طراحی سخت افزاری دست و پای شرکت ها را می بندد. روی لبه بالایی درگاه سیم کارت و حفره میکروفون ثانویه را می بینیم که به شکل عجیبی نامتوازن طراحی شده اند. این وضعیت روی لبه پایینی که میزبان حفره های خروجی اسپیکر، میکروفون اصلی، (بالاخره) درگاه USB-C و جک هدفون است نیز وجود دارد و تقریباً می توان گفت هیچکدام از این اجزا در یک راستا قرار ندارند. اگر کمی وسواس داشته باشید، صرفاً نگاه کردن به لبه پایینی شما را به سرگیجه می اندازد.

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

پشت بدنه شاهد ماژول عمودی دوربین سه گانه هستیم که حدود یک میلیمتر از بدنه بیرون زده و تعادل دستگاه را روی سطح صاف به هم می زند. زیر ماژول دوربین عبارت Triple Camera درج شده که البته نیازی هم به بیان آن نبود و اکثر کاربران دنیای موبایل، شمارش تعداد دوربین ها را بلد هستند. حسگر اثر انگشت جایگاه مناسبی دارد و به راحتی به آن دسترسی پیدا می کنید. از نمای جلویی هم شاهد یک ناچ کوچک قطره ای شکل بالای نمایشگر و حاشیه باریک در طرفین هستیم که نسبت نمایشگر به بدنه را به حدود 85 درصد می رساند، ولی هواوی به سبک خودش این رقم را 90 درصد حساب کرده تا نشان دهد ریاضیات هم نسبی است.

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

نکته بارز در مورد این گوشی، ابعاد مناسب و وزن کم آن است. اگر لغزندگی بدنه را نادیده بگیریم، هواوی پی 30 لایت از نظر ارگونومی امتیاز کامل را می گیرد و به یکی از خوش دست ترین میان رده های بازار تبدیل می شود. توجه داشته باشید که این گوشی مقاومت زیادی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار و ضربات فیزیکی ندارد و باید محافظت ویژه ای از آن به عمل بیاورید.

نمایشگر

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

هواوی پی 30 لایت به نمایشگر 6.15 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن تمام اچ دی پلاس (2312×1080 پیکسل) و تراکم 415 پیکسل در هر اینچ مجهز شده است تا خیالتان را از نظر شفافیت و وضوح تصویر کاملاً راحت کند. علاوه بر وضوح بالا، کیفیت تصویر این نمایشگر هم بسیار خوب و اندکی فراتر از انتظار است. رنگ ها جذاب و چشم نواز به نمایش در می آیند و مثل اکثر پنل های IPS با کنتراست و زاویه دید عالی روبرو هستیم.

به گفته هواوی پنل به کار رفته در این گوشی تا 96 درصد فضای رنگی NTSC را پوشش می دهد و به همین دلیل، گزینه بسیار خوبی برای تماشای محتوای ویدیویی محسوب می شود. در حالت پیش فرض (Vivid) رنگ ها کمی اشباع تر از حالت عادی (Normal) هستند اما رنگ سفید بهتر به نمایش در می آید. اگر حالت Normal را می پسندید، بهتر است دمای رنگ را سردتر کنید تا رنگ سفید دقیق تری داشته باشید.

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

حداکثر روشنایی صفحه در حالت دستی به حدود 460 و در حالت خودکار به حدود 500 نیت می رسد که اگرچه در دنیای میان رده قابل قبول است، ولی می توانست بهتر از این باشد. این سطح از روشنایی در اکثر شرایط نوری برای مشاهده محتوا مشکلی ایجاد نمی کند، ولی شاید در محیط های خیلی پر نور یا زیر تابش مستقیم آفتاب کمی دردسرساز شود.

حسگر نور سرعت عمل مناسبی دارد ولی در محیط های کاملاً تاریک، روشنایی صفحه را به حداقل نمی رساند و گاهی اوقات مجبور می شوید به شکل دستی این کار را انجام دهید. قابلیت کاهش نور آبی این نمایشگر هم توسط مؤسسه TÜV Reinland تضمین شده تا استفاده از گوشی در ساعات پایانی روز، فشار زیادی به چشمانتان وارد نکند.

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

ناچ کوچک بالای نمایشگر فضای زیادی را اشغال نکرده و نمایش اعلان ها را مختل نمی کند، اما اگر هنوز مثل خاری در چشمتان فرو می رود، می توانید از منوی تنظیمات نمایشگر، ناچ را زیر نوار مشکی رنگ بپوشانید. البته این نوار مشکی ضخیم تر از حاشیه پایین صفحه است و شما را از چاله به چاه (یا برعکس) هدایت می کند. این شما هستید که باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنید.

سایه لبه پایینی نمایشگر و اطراف ناچ همچنان به قوت خود باقیست و به نظر می رسد هواوی فعلاً هیچ راهکاری برای یکنواخت کردن روشنایی لبه های نمایشگر ندارد. اگر خیلی حساس نباشید، این مشکل خیلی آزارتان نخواهد داد.

رابط کاربری

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

هواوی پی 30 لایت با اندروید 9 پای و رابط کاربری اختصاصی EMUI 9.0.1 به دست شما می رسد تا از جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید و یکی مانده به جدیدترین نسخه EMUI لذت ببرید. کارکرد روان، مصرف بهینه انرژی و امکانات شخصی سازی متعدد همان چیزهایی هستند که از EMUI انتظار داریم؛ انتظاری که در این گوشی هم به خوبی برآورده می شود.

با محیط اصلی EMUI که حتماً آشنا هستید. مثل همیشه ابتدا منوی اپلیکیشن ها را فعال کرده و سپس ژست های حرکتی را جایگزین دکمه های ناوبری مجازی می کنیم تا فضا کمی آشناتر شود. هواوی مجموعه تم ها و تصاویر پس زمینه بسیار زیبایی را برای این گوشی در نظر گرفته که رضایت اکثر کاربران را جلب می کند. انتظار داشتیم حالت تاریک رابط کاربری را در این گوشی هم ببینیم ولی متأسفانه خبری از این قابلیت نیست.

اپلیکیشن فون منیجر (که حالا اسمش به اپتیمایزر تغییر کرده) هواوی امکاناتی برای پاکسازی و بهینه سازی یا اسکن اپلیکیشن ها را در اختیار شما می گذارد. مدیریت استفاده از گوشی به اسم Digital Balance که چند وقتیست به دنیای اندروید آمده هم در منوی تنظیمات قرار گرفته و با استفاده از آن می توانید محدودیت هایی را برای خودتان اعمال کنید؛ اینکه در طول روز حداکثر چند ساعت به نمایشگر خیره شوید، یا کدام اپلیکیشن ها در ساعات خاصی روز اجرا نشوند.

گالری پیش فرض هواوی که به هوش مصنوعی مجهز شده هم می تواند به شکل خودکار عکس های شما را دسته بندی کرده و کلیپ های کم و بیش جذابی را بسازد. البته فرایند و نحوه ساخت این کلیپ ها مشخص نیست و فقط زمانی که گوشی بدون استفاده به شارژر متصل باشد، انجام می شود. نتیجه کار هم در اکثر موارد آنچنان قابل استفاده نخواهد بود.

یکی دیگر از قابلیت های هوشمند EMUI که HiVision نام دارد هم با استفاده از واقعیت افزوده و الگوریتم های تشخیص الگو به شما در شناسایی اشیاء، خرید آیتم ها، ترجمه همزمان متن و اسکن بارکدها کمک می کند. البته همان طور که انتظار داشتیم این قابلیت ها برای کاربران ایرانی فعال نیست، همان طور که مارکت اپلیکیشن هواوی یعنی App Gallery هم در کشور ما کار نمی کند.

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

پیشرفت و بهینه سازی EMUI به حدی رسیده که حالا حتی روی میان رده های هواوی هم شاهد لگ و تأخیر در اجرای رابط کاربری نیستیم، البته به جز فید گوگل که با سوایپ به سمت راست از صفحه هوم به آن می رسید و همیشه با تأخیر همراه است، یا صفحه جستجوی [مثلاً] سریع که برای باز کردن کیبورد به یکی دو ثانیه زمان نیاز دارد. انیمیشن ها روان و کم نقص هستند و اختلالی در عملکرد ژست های حرکتی هم دیده نمی شود. منوی تنظیمات تا حد زیادی ساده شده اما هنوز هم می تواند بهتر از این باشد. در نهایت اگر سبک طراحی این رابط کاربری به مذاق شما خوش نمی آید، می توانید از لانچرهای ثالث استفاده کنید.

سخت افزار

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

هواوی پی 30 لایت از چیپست 12 نانومتری Kirin 710 بهره می برد که پیش از این در گوشی Y9 2019 (بررسی دیجیاتو) و آنر 10i (بررسی دیجیاتو) به خوبی با قابلیت هایش آشنا شده ایم. این چیپست به چهار هسته قدرتمند کورتکس A73 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و 4 هسته کم مصرف کورتکس A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز مجهز شده و از پردازشگر گرافیکی Mali-G51 MP4 بهره می برد. در کنار این مغز متفکر شاهد 4 گیگابایت رم هستیم که در دنیای میان رده ها، کافی به نظر می رسد.

برای ارزیابی قدرت سخت افزاری این گوشی ابتدا به سراغ بنچمارک های همیشگی یعنی آنتوتو، گیکبنچ، پی سی مارک و تری دی مارک می رویم. با توجه به اینکه اخیراً حالت پرفرمنس به گوشی های هواوی اضافه شده، در ادامه نتایج بنچمارک ها را در حالت عادی و سپس در حالت پرفرمنس مشاهده می کنید.

نتایج بنچمارک هواوی پی 30 لایت در حالت عادی
نتایج بنچمارک هواوی پی 30 لایت در حالت پرفرمنس

توان پردازش چیپست Kirin 710 نسبت به نسل قبلی یعنی Kirin 659 تقریباً دوبرابر شده و با بهترین میان رده های بازار مجهز به اسنپدراگون 660 یا اگزینوس 9610 رقابت می کند، اما کمی از اسنپدراگون 710 ضعیف تر است. فعال کردن حالت پرفرمنس حدود 15 درصد کارآیی دستگاه را افزایش می دهد اما مصرف باتری را هم بالاتر می برد و به ندرت پیش می آید که واقعاً به آن نیاز داشته باشید. همچنین حین اجرای بازی ها و اپلیکیشن های سنگین شاهد گرم شدن آزاردهنده گوشی نیستیم و گرما به طور یکنواخت در سطح بدنه پخش می شود.

قدرت سخت افزاری هواوی پی 30 لایت به عنوان یک میان رده کاملاً راضی کننده است و اکثر بازی های روز را با نرخ فریم مناسب اجرا می کند. در اجرای رابط کاربری و کار کردن با اپلیکیشن ها هم مشکلی را نمی بینیم. جابجایی بین برنامه های در حال اجرا به خوبی انجام می شود، البته اگر سیستم مدیریت انرژی سختگیر هواوی اپ مورد نظر شما را نبندد. با این حال شاید در آینده برای اجرای بازی های سنگین تر با مشکل مواجه شوید.

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

هواوی 128 گیگابایت حافظه داخلی را برای این گوشی در نظر گرفته که شما را از کارت حافظه جانبی بی نیاز کند. سرعت عملکرد حافظه هم بسیار خوب است و در فرایند خواندن و نوشتن ترتیبی اطلاعات به 197 و 156 مگابایت بر ثانیه می رسد. در صورت نیاز می توانید قید سیم کارت دوم را بزنید و حداکثر 512 گیگابایت دیگر هم به فضای ذخیره سازی اضافه کنید.

امکانات ارتباطی هواوی پی 30 لایت هم نسبتاً کامل است. حداکثر سرعت دانلود این گوشی در شبکه LTE به 400 مگابیت بر ثانیه می رسد و از وای فای دوبانده 802.11a/ac هم پشتیبانی می کند. البته همچنان خبری از بلوتوث 5 نیست ولی خوشبختانه این بار درگاه USB-C جایگزین میکرو USB شده است.

پخش صدا

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

تنها اسپیکر هواوی پی 30 لایت روی لبه پایینی قرار گرفته و کیفیت مطلوبی دارد. البته مثل اکثر میان رده ها با افزایش حجم صدا شاهد اعوجاج و نویز زیادی هستیم. خروجی صدا هم در هر دو حالت افقی و عمودی، به سادگی با دست شما مسدود خواهد شد. خوشبختانه هواوی هنوز تصمیم به حذف جک هدفون از میان رده هایش نگرفته و می توانید از این درگاه کاربردی برای لذت بردن از موسیقی استفاده کنید.

فناوری اختصاصی هواوی یعنی Histen به شما امکان می دهد نوع هدفون و تنظیمات مخصوص به آنها را اعمال کنید. اگر خیلی سختگیر هستید، می توانید با دستکاری کردن تنظیمات این قسمت به نتیجه مطلوب خود برسید. البته خروجی نهایی به کیفیت هدفون شما هم بستگی دارد و نباید انتظار زیادی از هدفون معمولی داخل جعبه این گوشی داشته باشید.

دوربین

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

همان طور که گفتیم هواوی پی 30 لایت مثل برادران بزرگترش به دوربین اصلی سه گانه مجهز شده، اما شباهتی جز این بین اعضای خانواده پیدا نمی کنید و بهتر است انتظارات خود را تا سطح دنیای میان رده ها پایین بیاورید. مشخصات دوربین های اصلی و دوربین سلفی این گوشی را در ادامه مرور می کنیم:

  • دوربین اصلی 24 مگاپیکسلی، ضریب اف 1.8، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین ثانویه 8 مگاپیکسلی، لنز فوق عریض
  • دوربین عمق سنج 2 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.0، فوکوس ثابت

بدین ترتیب در میان رده جدید هواوی خبری از لرزشگیر اپتیکال (OIS)، بزرگنمایی اپتیکال یا عکاسی ماکرو نیست و عمق سنجی هم در ساده ترین حالت ممکن صورت می گیرد. جالب اینکه هواوی پی 30 لایت در بعضی بازارها با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی عرضه می شود ولی احتمالاً قیمت بیشتری هم خواهد داشت. قبل از بررسی تصاویر ثبت شده با این گوشی بیایید نگاهی به رابط کاربری دوربین بیندازیم، که به خوبی با آن آشنا هستید.

حالت های اصلی عکاسی روی نوار پایین و تنظیمات مربوط به هر قسمت روی نوار بالایی تعبیه شده اند. با سوایپ به سمت چپ وارد منوی تنظیمات می شوید و از طریق گزینه More روی نوار پایین به گزینه های بیشتری برای عکاسی دست پیدا می کنید که بین آنها حالت های پرو، اپرچر، اچ دی آر و اسلوموشن اهمیت بیشتری دارند. این گوشی با استفاده از هوش مصنوعی می تواند تنظیمات مناسب برای سناریوهای مختلف عکاسی را روی تصاویر شما اعمال کند، ولی اگر به هوش مصنوعی اعتماد ندارید (که بهتر است نداشته باشید) می توانید این گزینه را غیر فعال کنید و کنترل کار را در دست خودتان بگیرید.

کیفیت تصویر

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

ابتدا به سراغ دوربین اصلی می رویم که ابزار اصلی شما برای عکاسی خواهد بود. واقعیت این است که در دنیای دوربین های چندگانه، شما در بهترین حالت فقط یک دوربین همه کاره در اختیار دارید و باقی سنسورها کاربردهای خاص خواهند داشت. دوربین اصلی این گوشی با حسگر 24 مگاپیکسلی و ضریب اف 1.8 عملکرد خوبی را در اکثر شرایط نوید می دهد.

یکی از مشکلاتی که با دوربین هواوی پی 30 لایت تجربه کردیم، عملکرد متناقض هوش مصنوعی بود. بارها شاهد آن بودیم که عکاسی با AI از یک صحنه، دو نتیجه متفاوت از نظر کیفیت و جزئیات را حاصل می کند ولی چنین وضعیتی در حالت عکاسی عادی (بدون AI) وجود ندارد. به نظر می رسد فعلاً غیر فعال کردن AI انتخاب عاقلانه تری برای عکاسی باشد؛ حداقل تا زمانی که هواوی با ارائه آپدیت نرم افزاری این مسئله را رفع کند. نمونه هایی از این مشکل را در زیر می بینید:

البته این را هم در نظر بگیرید که فعال کردن هوش مصنوعی در زمان عکاسی، رنگ و لعاب بیشتری را به عکس های شما می بخشد، ولی فعلاً به خاطر ناپایداری عملکرد، بهتر است از خیرش بگذرید. بنابراین تمام تصاویر ادامه مطلب به شکل عادی (AI غیر فعال) ثبت شده اند. در ادامه نمونه تصاویر دوربین اصلی در شرایط نوری مختلف را می بینید.

کیفیت عکس های دوربین اصلی هواوی پی 30 لایت در نور کافی بسیار خوب است. به خاطر رزولوشن بالای حسگر، جزئیات با دقت بالایی ثبت می شوند و مقدار کنتراست و اشباع رنگ هم در سطح مطلوبی قرار دارد. در فضای داخلی بسته به مقدار نور محیط، به تدریج از جذابیت رنگ ها و مقدار جزئیات کاسته شده و شاهد نویز اندکی هستیم، که البته فقط در برش 100 درصد دیده می شوند. به خاطر ضریب اف مناسب (1.8) عکاسی شبانه هم با این گوشی هم میسر است و شاهد روشنایی بیش از حد تصویر یا نویز اضافه نیستیم.

هواوی قابلیت Night Mode را هم در این گوشی تعبیه کرده که البته برای استفاده از آن بهتر است گوشی را روی پایه یا سطح ثابت نگه دارید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب به آزمون و خطا نیاز دارید و گاهی اوقات باید زمان نوردهی (سرعت شاتر) و مقدار حساسیت (ایزو) را به شکل دستی تنظیم کنید.

image

عکاسی پرتره با دوربین اصلی به خاطر وجود سنسور عمق سنج، نتیجه خوبی دارد و سوژه با دقت خوبی از پس زمینه جدا می شود اما بی نقص هم نیست. تغییر نرم افزاری عمق میدان یا به قول هواوی حالت اپرچر هم عملکرد مطلوبی دارد و با کمی تمرین، می توانید عکس های خوبی را با آن ثبت کنید. نمونه تصویر پرتره و اپرچر با دوربین اصلی پی 30 لایت را در زیر می بینید:

دوربین ثانویه هواوی پی 30 لایت به ثبت تصاویر فوق عریض اختصاص دارد و طبق تجربه، فقط در نور کافی به کار می آید. در تصویر زیر می توانید میدان دید دوربین اصلی را در مقایسه با دوربین ثانویه ببینید:

image

این دوربین در نور کافی عکس های قابل قبولی می گیرد، ولی به هیچ عنوان به پای دوربین اصلی نمی رسد. در محیط داخلی و نور کم هم که بهتر است از خیر تصاویر عریض بگذرید و از دوربین اصلی استفاده کنید. چند نمونه تصویر ثبت شده با دوربین ثانویه پی 30 لایت را در ادامه می بینید.

نهایتاً به دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی این گوشی می رسیم که با توجه به رزولوشن بسیار بالا، در نور کافی جزئیات کم نظیری را ثبت می کند. البته ثبت این مقدار جزئیات از چهره، آن هم از فاصله نزدیک، شاید مطابق میل شما نباشد ولی با استفاده افکت های زیباسازی چهره می توانید به نتیجه ایده آل برسید.

با توجه به فقدان دوربین عمق سنج، تصاویر پرتره دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت از دقت زیادی برخوردار نیستند و معمولاً بخشی از موها یا گوش هایتان را از دست می دهید. در نور کم هم نباید انتظار زیادی از دوربین سلفی داشته باشید، چون جزئیات تا حد زیادی از بین می روند و ردپای نویز در تصاویر دیده می شود. در مجموع دوربین سلفی این گوشی در مقایسه با دیگر میان رده های بازار عملکرد بسیار خوبی دارد، ولی نه در حدی که هواوی روی آن مانور می دهد.

باتری

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

هواوی باتری 3340 میلی آمپر ساعتی را در پی 30 لایت استفاده کرده که ظرفیت مناسبی برای دنیای میان رده ها محسوب می شود و حداقل یک روز کامل را با شما همراهی می کند. مهم تر اینکه فناوری شارژ سریع 18 واتی را هم در این گوشی داریم که زمان انتظار برای شارژ شدن گوشی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

برای تست شارژدهی باتری از برنامه پی سی مارک کمک گرفتیم. در این تست که با روشنایی 50 درصدی نمایشگر و اتصال وای فای انجام شد، هواوی پی 30 لایت به رقم 9 ساعت و 22 دقیقه رسید که نتیجه خیلی خوبی محسوب نمی شود ولی در دنیای میان رده ها قابل قبول است. نزدیک به 10 ساعت اسکرین تایم با پردازش نسبتاً سنگین، یک روز پرکار و شلوغ را جواب می دهد و در صورت استفاده معمول، تا یک روز و نیم دوام می آورد.

شارژر همراه این گوشی در دو حالت عادی 10 واتی و فست شارژ 18 واتی کار می کند. تست های ما نشان داد شارژ سریع این گوشی می تواند طی مدت 30 دقیقه تا 40 درصد ظرفیت باتری را پر کند که در مواقع ضروری واقعاً کارگشاست. شارژ کامل این گوشی هم حدود 105 دقیقه طول می کشد که باز هم زمان مناسبی برای یک گوشی میان رده محسوب می شود.

جمع بندی

بررسی گوشی هواوی پی 30 لایت

هواوی پی 30 لایت همان طور که از نامش پیداست، نسخه لایت از پی 30 محسوب می شود که اندکی از ویژگی های دیگر اعضای خانواده را به ارث برده است. اگر به عنوان یک میان رده خوش قیمت به این گوشی نگاه کنیم، ویژگی های مثبت و متمایزی را در آن می بینیم. طراحی زیبا، کیفیت ساخت مطلوب و ارگونومی عالی فقط بخشی از این ویژگی ها هستند.

کیفیت نمایشگر پی 30 لایت کاملاً رضایتبخش است، اما به صفحه های امولد رقیب نمی رسد. سخت افزار دستگاه برای رفع نیازهای روزمره و حتی گیمینگ نیمه حرفه ای قدرت کافی دارد. دوربین های اصلی و سلفی هم در شرایط مناسب یعنی نور کافی، عکس های بسیار خوبی می گیرند، اما مثل اکثر میان رده ها در محیط های کم نور و شب چندان کاربردی نیستند.

پی 30 لایت رقابت سختی با سری گلکسی A جدید سامسونگ و به خصوص گلکسی A50 دارد که با توجه به نقاط قوتی که برشمردیم، به علاوه قیمت پایین تر، می تواند به یکی از بهترین انتخاب های بازار شلوغ میان رده های کشورمان تبدیل شود. در ادامه نقاط قوت و ضعف این گوشی را مرور می کنیم.

نقاط قوت هواوی پی 30 لایت
  •  طراحی زیبا و کیفیت ساخت عالی
  • ارگونومی مناسب
  • نمایشگر بزرگ و با کیفیت
  • سخت افزار مناسب برای استفاده نیمه حرفه ای
  • پشتیبانی از شارژ سریع
  • کیفیت بسیار خوب دوربین اصلی و سلفی
  • قیمت مناسب نسبت به رقبا
نقاط ضعف هواوی پی 30 لایت
  • بیرون زدگی ماژول دوربین
  • اسپیکر نه چندان قدرتمند
  • ظرفیت پایین تر باتری نسبت به رقبا
  • عملکرد معمولی دوربین ها در فضای تاریک
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • اهورا
    اهورا | ۱ تیر ۱۳۹۸

    فریم فلزی ؟ !!! شوخی میکنی ؟ این دیگه چه
    جور سایت و بررسی تخصصیه ؟!!!!!

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۱ تیر ۱۳۹۸

      حق با شماست، اصلاح شد. ممنون.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی