ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

معرفی اپلیکیشن کمک به ناشنوایان هاناپ؛ روی مثبت تکنولوژی

«هاناپ» در تعریفی خلاصه، روی مثبت تکنولوژی است. تکنولوژی پتانسیل‌های جدیدی برای ِیک زندگی راحت‌تر را به وجود آورده و هاناپ هم با استفاده از همین پتانسیل‌ها سعی کرده به قشری کمک کند که شاید ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۵

«هاناپ» در تعریفی خلاصه، روی مثبت تکنولوژی است. تکنولوژی پتانسیل‌های جدیدی برای ِیک زندگی راحت‌تر را به وجود آورده و هاناپ هم با استفاده از همین پتانسیل‌ها سعی کرده به قشری کمک کند که شاید در صنعت اپلیکیشن‌سازی ایران، جایگاه درستی به آن‌ها اختصاص داده نشده باشد.

چند برنامه داخلی برای کمک به ناشنوایان می‌شناسید؟ یا چه‌قدر اپلیکیشن‌های ایرانی برای ناشنوایان بهینه شده‌اند؟ هاناپ اگرچه نمی‌تواند کمبود اپ‌های این دسته از مخاطبین گوشی را یک تنه جبران کند ولی می‌تواند نیازهای کاربرانش را تا حدی برطرف سازد و حتی به عنوان جریانی، این ساخت و بهینه‌سازی اپ برای جامعه مخاطبین بیشتر را استارت بزند.

ساز و کار هاناپ خیلی ساده است. هاناپ به عنوان یک اپلیکیشنی ارتباطی، سعی دارد تا کاربر را از اتفاقات محیط باخبر کرده و همچنین او تعاملات راحت‌تری با بقیه داشته باشد. در بخش اول می‌توان صداهای مختلف را در برنامه ضبط کرد تا هر وقت گوشی آن صدا را تشخیص داد، در همان لحظه نوتیفیکیشنی ارسال شود.

در تست‌هایی که داشتیم، این بخش عملکرد حساسی داشت و سریع به صداها واکنش نشان می‌داد. از طرفی برنامه به‌گونه‌ای طراحی شده تا با استفاده بیشتر، عملکردش هم خود به خود بهبود یابد. فقط مشکلی که وجود دارد، این است که صداها را خودتان دستی باید وارد کنید. این وارد کردن دستی صدا ویژگی بدی نیست.

می‌توانید هر چیزی را با اسم و آیکون خودش به برنامه اضافه کنید. اما نکته اینجاست که اگر سازنده یک سری صدای پیش فرض برای برنامه در نظر می‌گرفت و در کنار آن می‌شد صداهای دلخواه و متفاوت را هم اضافه کرد، دیگر نیازی نبود هر دفعه صداهای جدید را در اپلیکیشن قرار بدهیم.

برای دومین بخش مهم هاناپ که تعامل با بقیه است و در خود اپ «مترجم» نام دارد، سازنده از دستیار هوشمند گوگل استفاده کرده تا حرف‌ها تبدیل به جمله بشوند. بنابراین هر وقت کسی داشت صحبت می‌کرد، کافیست دکمه ضبط را بزنید تا سیستم همزمان حالت متنی جملات را هم نمایش بدهد. کمبود این بخش به نبود تعامل دو نفره بازمی‌گردد.

هاناپ
برنامه از ساعت هوشمند هم پشتیبانی می‌کند.

طرف مقابل صحبت‌هایش تبدیل جمله شده و در یک محیط اپلیکیشن پیام‌رسان مانند این جمله‌ها نشان داده می‌شوند. همچنین با رفتن به تاریخچه می‌توان آخرین حرف‌های تبدیل شده به متن را دید؛ تا اینجا که مشکلی ندارد. در واقع ضعف بخش تعامل هاناپ جایی خودش را لو می‌دهد که کاربر نمی‌تواند درون برنامه جمله‌ای بنویسد.

در یک تعامل دو نفره، دو طرف با یکدیگر صحبت می‌کنند. با این حال بعد از اینکه حرف‌ها در محیط اپلیکیشن به نمایش درآمدند، فرد ناشنوا قابلیت این را ندارد تا با نوشتن جمله به آن‌ها واکنش نشان بدهد. البته در گفت‌وگویی که با «حمیدرضا محترم» بنیان‌گذار استودیوی سازنده اپلیکیشن داشتیم او خبر از آپدیت‌های جدیدتر برای برنامه داد و امیدواریم این قابلیت نوشتن هم یکی از آن‌ها باشد.

هرچند دو بخش بالا مهمترین کاربرد هاناپ هستند اما برنامه یک ویژگی جالب دیگر هم دارد که فعلا در مرحله آزمایشی به ‌سر می‌برد: بارکد. تیم سازنده هاناپ با این ویژگی در تلاش است تا لذت موزه‌گردی و تماشای صنایع دستی را برای ناشنوایان هم فراهم کند. چگونه؟ در این روش داخل بعضی موزه‌ها بارکدهایی وجود دارد که اگر کاربر به وسیله برنامه آن‌ها را اسکن کند، ویدیویی به نمایش درخواهد آمد و توضیحات مربوط به آن اثر یا موزه را به زبان اشاره توضیح می‌دهد.

البته اینکه ایده بارکد هاناپ چه‌قدر بتواند موفق باشد، به استقبال بقیه بستگی دارد. برای ساخت این ویدیوها خود مرجع باید با تیم سازنده همکاری کند. فعلا تیم سازنده تست این ویژگی را در استان فارس آغاز کرده است.

برنامه کم شنوایان اندروید

هاناپ اگرچه برنامه بدون نقصی نیست ولی با دست گذاشتن روی یک زندگی ساده‌تر و تلاش‌هایی که در این زمینه می‌کند، گزینه خوبی برای افراد کم شنوا یا ناشنوا به‌شمار می‌رود. اگر می‌خواهیم از این دسته اپلیکیشن‌ها بیشتر در سبد مارکت‌ها ببینیم، بهترین و تنها کاری که می‌توانیم بکنیم حمایت است. چیزی که خود سازنده هم در گفت‌وگو با دیجیاتو به آن اذعان داشت:

حق جامعه ناشنوایان استفاده از تکنولوژی است. اگر استارتاپ‌ها دوست دارند تا پلتفرم‌شان برای ناشنوایان مناسب‌سازی بشود، ما دوست داریم این وظیفه را به‌عهده بگیریم تا این جامعه مخاطبین هم از تکنولوژی بهترین بهره را ببرند.

حمیدرضا محترم در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد که آن‌ها مشغول کار روی دو اپلیکیشن دیگر نیز برای ناشنوایان هستند.

هاناپ

هاناپ

سازنده: شرکت کوشا ناشنوایان پرتو تهران قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 10.7 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی