ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کارهای سنتی و استارت آپ‌ها
تکنولوژی

عضو اتاق بازرگانی تهران: پل رابط بین استارت آپ‌ها و کسب‌وکارهای سنتی خواهیم بود

«مجید حسینی نژاد»، عضو اتاق بازرگانی تهران و هم‌موسس علی بابا باور دارد که مجموعه‌ای از فعالان حوزه فاوا که وارد اتاق بازرگانی تهران شده‌اند توانایی ارتباط دادن بخش سنتی و استارت آپی را دارند. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۰

«مجید حسینی نژاد»، عضو اتاق بازرگانی تهران و هم‌موسس علی بابا باور دارد که مجموعه‌ای از فعالان حوزه فاوا که وارد اتاق بازرگانی تهران شده‌اند توانایی ارتباط دادن بخش سنتی و استارت آپی را دارند. او معتقد است که شرکت‌های بزرگ برای ایجاد این همکاری علاقه دارند و باید یک نیروی محرک در این میان به این علاقه جامه واقعیت ببخشد.

حسینی نژاد، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وعده‌های پیشین خود در گفتگویش با دیجیاتو تاکید می‌کند که همچنان بر سر این وعده‌ها مانده و او و همراهانش با ایجاد کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال سعی در عملی کردن وعده‌های خود دارند:

«پل رابط بین کسب‌وکارهای سنتی و کسب‌وکارهای مدرن از ما باید آغاز شود. واقعیت این است با ترکیب این دو تجارت می‌توان درآمدهای کلانی ایجاد کرد و حتی مدل‌های تجاری جدیدی خلق نمود. دانش جوانان امروزی می‌تواند برای کسب‌وکارهای سنتی درآمدزا باشد و ما باید کاری کنیم مدیران و مجموعه‌های بزرگ سنتی به جوانان هجده نوزده ساله ایمان بیاورند و بدانند که درآمد و دانش از داخل خوابگا‌‌ه‌های دانشجویی هم پیدا می‌شود.»

کسب و کارهای سنتی و استارت آپ‌ها

حسینی نژاد خبر می‌دهد او و دیگر اعضای اتاق همچون «فرزین فردیس» و «شهاب جوانمردی» ماموریت‌های جدیدی را در دل کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال ایجاد کرده‌اند و در آن اولین ماموریت خود را چنین تعریف کردند: «با همین اعضای اتاق که که چندین هزار عضو دارد کار را شروع کنیم؛ یعنی اینکه همین اعضا را با فرصت‌های داخل استارت آپ‌ها آگاه کنیم و آنها را از تهدیدات عدم تحول و وارد نشدن به این اکوسیستم باخبر سازیم.»

حسینی نژاد همچنین می‌گوید که تیم آنها سعی دارد بسترهایی را فراهم کند تا اعضای اتاق با جامعه استارت آپی آشنا شوند و از داخل این اکوسیستم آگاهی پیدا کنند. او در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های خیلی بزرگ سنتی نظیر فولاد مبارکه و شرکت‌های خودروسازی آیا حاضر به ورود به این اکوسیستم هستند یا خیر، به دیجیاتو می‌گوید:

«اگر منظورتان این است که آیا ما اعضای اتاق توانایی‌اش را داریم تا این عزیزان را به این وادی سوق دهیم باید بگویم بله، می‌توانیم و امید بسیاری داریم که شاهد حضور این شرکت‌ها و مشارکت آنها به اشکال مختلف در اکوسیستم استارت آپی باشیم. این فضاها باید در استارت آپ زندگی کنند و از فواید آن بهره مند شوند؛ این قول ماست و در این چهار سال محقق خواهد شد.»

عضو کمیسیون گردشگری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این تفکر که استارت آپ‌ها حل‌ کننده همه مشکلات اقتصادی کشور هستند درست است یا خیر به دیجیاتو می‌گوید:

«اگر باور داشته باشیم که تحول اقتصاد می‌تواند کمک حال وضعیت آن باشد؛ پس این تفکر چندان بیراه نیست. بزرگ شدن، بهتر شدن و اصلاح اقتصاد حاکم فعلی چیزی را حل نمی‌کند و همچنان همه چیز شبیه به قبل خواهد بود چرا که نشات گرفته از گذشته خواهد بود. به نظر من چیزی که ما را به سمت توسعه می‌برد، تحول است و این عامل تحول از طریق استارت آپ‌ها محقق خواهد شد.»

کسب و کارهای سنتی و استارت آپ‌ها

حسینی نژاد با اشاره به این موضوع که بخش سنتی را باید همراه ساخت وگرنه بعید است که خودشان از طریق درست به این سمت کشیده شوند اعلام می‌کند که آنها اگر وارد این اکوسیستم نشوند تبدیل به خاطره و حذف خواهند شد. او معتقد است ورود بخش سنتی به روند کسب‌وکارهای نوپا یک رابطه برد-برد را تشکیل می‌دهد و با اشاره به موضوع گردشگری که در آن سابقه طولانی دارد می‌گوید:

«ما در علی بابا توانسته‌ایم هم در زمینه بلیت و هم گردشگری و اقامت به جایگاه خوبی برسیم. شاهد این موضوع هستیم که در حوزه گردشگری و پرواز همچنان بازیگران سنتی فعالیت دارند ولی وجود ندارند؛ این جمله یعنی در دوران شیب منحنی محصولشان هستند. بخش سنتی گردشگری آینده‌ای ندارد و نهایتا تا چند سال دیگر زنده می‌ماند ولی در نهایت از بین خواهد رفت.»

حسینی نژاد باور دارد که بخش سنتی دارای پتانسیل‌هایی است که شاید خودشان هم فعلا از آن آگاه نباشند ولی با مشورت و همکاری با اکوسیستم استارت آپی شاید این موضوعات کشف و بهره‌برداری شود: «شکل جدید و یا بیزینس مدل جدیدی خلق خواهد شد.» او معتقد است که وظیفه اتاق بازرگانی گفتگو با این کسب و کارها و گوشزد این مساله به آنها است که عملکردشان تا به امروز عالی بوده ولی برای آینده راه، کافی نیست: «آنها لازم نیست که تیم استارت آپی جدیدی تشکیل دهند چرا که خروجی نخواهد داشت؛ تیم‌ها و افراد حاذق بسیاری هستند که با ارتباط گرفتن بین این دو می‌توان شاهد پیشرفت هر دو تیم سنتی و مدرن بود.»

حسینی نژاد در پاسخ به این پرسش که دیگر وعده او پیش از انتخابات مبنی بر ارتقای فرهنگ سازمانی و کاری به کجا خواهد رسید نیز به دیجیاتو گفت: «این موضوع هم فراموش نشده و این ارتقا از دل خود اتاق بازرگانی تهران به وجود خواهد آمد. اعضا با آمدن به اتاق متوجه این تغییر رفتار سازمانی و شغلی شده‌اند و ما هم آنها را تشویق به تغییر فرهنگ و رفتار سازمانی می‌کنیم. خود من شخصا چند روزی را در هفته به آموزش گرفتن و آموزش دادن درباره موضوعاتی چون توسعه فردی می‌پردازم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

    نصف بدبختی های مملکت مال همین اتاق بازرگانی هستش
    دلار های نیمایی رو کجاها بردن خدا میدونه

مطالب پیشنهادی