ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

متوسط سرعت دانلود 5G
تکنولوژی

گزارش Opensignal: متوسط سرعت تبادل داده 5G در مرحله نخست راه اندازی

نسل پنجم شبکه موبایل به تدریج در حال راه اندازی شدن در اقصی نقاط دنیاست و برخی اپراتورهای موبایل سرعت تبادل داده 5G را به کاربران خود اطلاع داده اند، برخی هم صرفا وعده سرعت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

نسل پنجم شبکه موبایل به تدریج در حال راه اندازی شدن در اقصی نقاط دنیاست و برخی اپراتورهای موبایل سرعت تبادل داده 5G را به کاربران خود اطلاع داده اند، برخی هم صرفا وعده سرعت های باورنکردنی را برای استفاده از نسل پنجم شبکه های موبایلی مطرح و از ارائه اعداد و ارقام دقیق صرفنظر کرده اند.

روز گذشته شرکت Opensignal که پوشش شبکه های وایرلس را در اقصی نقاط دنیا مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد به بررسی عملکرد نسل پنجم شبکه موبایل در نخستین کشورهایی پرداخت که این سرویس را راه اندازی کرده اند و سرعت تبادل داده 5G در آنها را ارزیابی کرد.

Opensignal در گزارش خود پوشش 5G در کره جنوبی (نخستین کشور راه اندازی کننده) را «گسترده» توصیف کرد و از قوت و ضعف آن گفت. در ادامه نگاهی می اندازیم به جزئیات گزارش Opensignal.

براین اساس کاربران شبکه 5G در کره جنوبی متوسط سرعت دانلود ۱۱۱.۸ مگابیت بر ثانیه را با آن تجربه کردند، این در حالیست که متوسط سرعت دانلود در پرچمداران 4G با پشتیبانی از تکنولوژی LTE در این کشور برابر با ۷۵.۸ مگابیت بر ثانیه و برای دیگر کاربران موبایل برابر با ۴۷.۷ مگابیت بر ثانیه است.

سرعت تبادل داده 5G

البته نباید تصور کرد که سرعت تبادل داده 5G [یا به عبارتی سرعت دانلود با آن] برابر با ۱۱۱.۸ مگابیت بر ثانیه است بلکه گزارش Opensignal صرفا نشان می دهد که سرویس ارائه شده به کاربران کره ای در تمامی برج های سلولار آن برابر با این رقم است. از طرفی، در حالی که گوشی های 5G میتوانند دیتای خود را از برج های مخابراتی 5G با سرعت بالاتری دریافت کنند در مواردی که این گوشی ها مشرف به برج های 5G نباشند روی وضعیت 4G قرار میگیرند و سرعت دانلودشان افت می کند.

در برخی نواحی سرعت دانلود روی شبکه 5G به رقم ۹۸۸ مگابیت بر ثانیه رسیده است

نکته دیگری که باید به آن اشاره شود اینکه گزارش Opensignal در بازه زمانی اوریل تا ژوئن (اوایل فروردین تا اوایل خرداد ۹۸) تهیه شده؛ یعنی زمانی که سرویس 5G تازه در کره جنوبی راه اندازی شده بود و پختگی الانش را نداشت با این حال اما سرعت اعلام شده توسط آن پنجاه درصد بیشتر از متوسط آخرین نسل از تکنولوژی 4G و ۲.۳ برابر سریع تر از 4G استاندارد است. از طرف دیگر Opensignal در برخی نواحی سرعت دانلود ۹۸۸ مگابیت بر ثانیه را روی شبکه 5G گزارش داده که این نشان دهنده قابلیت های خوب نسل پنجم شبکه موبایل و بهبود آن همزمان با گسترش این شبکه است.

متوسط سرعت دانلود 5G

در آمریکا اما کاربران 5G متوسط سرعت ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه را تجربه کردند که ده برابر سریع تر از سرعت تجربه شده توسط کاربران کره ای عنوان شده. یکی از اپراتورهای این کشور به اسم AT&T حتی مدعی شده که سرعت ۲ گیگابیت بر ثانیه را هم ثبت کرده است هرچند که شبکه 5G آن هنوز محدوده بسیار کوچکی را پوشش می دهد و در اختیار اغلب مشتریانش قرار ندارد.

متوسط سرعت دانلود روی شبکه 5G در آمریکا ۱۰ برابر سرعت دریافتی کره ای هاست

متاسفانه اما همه خبرها هم مثبت نبود. در کره جنوبی متوسط سرعت آپلود 5G به رقم ۱۳.۹ مگابیت بر ثانیه رسید که از رقم ۱۶ مگابیت بر ثانیه روی پرچمداران 4G هم کمتر بود و تنها کمی از سرعت آپلود ۱۲.۶ مگابیت بر ثانیه ای گوشی های دیگر بالاتر بود. لتنسی یا تاخیر پاسخ دهی سرویس هم در شبکه 5G کره جنوبی ۳۵.۹ هزارم ثانیه، در شبکه 4G برابر با ۳۷.۴ هزارم ثانیه و در دیگر گوشی ها ۳۸.۳ هزارم ثانیه اعلام شد.

در هر حال پیش بینی شده که عملکرد و پوشش دهی شبکه 5G در ۱۸ ماه آتی رشدی چشمگیر پیدا کند. بسیاری اپراتورهای سراسر دنیا وعده داده اند که تا سال ۲۰۲۰ بخش اعظمی از محدوده سرویس دهی خود را تحت پوشش شبکه 5G قرار دهند.

5G
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی