ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برنامه قطع برق
تکنولوژی

ابلاغیه فوری شرکت توانیر؛ برق مراکز ماینینگ رمزارز قطع می‌شود

تصویری از یک نامه در فضای مجازی منتشر شده که از درخواست قطع برق فارم های رمزارز توسط شرکت توانیر خبر می دهد. چند ماهی است که قیمت ارزان برق توجه بسیاری از سرمایه گذاران ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۰

تصویری از یک نامه در فضای مجازی منتشر شده که از درخواست قطع برق فارم های رمزارز توسط شرکت توانیر خبر می دهد.

چند ماهی است که قیمت ارزان برق توجه بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی حوزه استخراج رمز ارزها را به خود جذب کرده و توجه دولت هم به جلوگیری از سوء استفاده در این حوزه بیشتر شده است. استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها فشار مضاعفی بر شبکه برق کشور وارد می کند و این موضوع در پیک تابستان و با افزایش مصرف، شرایط حاد تری را رقم می زند.

نامه مذکور از طرف شرکت توانیر و خطاب به مدیران عامل شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق ارسال شده و عنوان «خیلی فوری» در آن به چشم می خورد. در بخشی از متن نامه با اشاره به «موضوع مصرف غیر مجاز برق» آمده که با توجه به توسعه مراکز ارز دیجیتال که بدون مجوز، نبود تعرفه خاص و استانداردهای فنی لازم در مدار قرار گرفته اند و در پیک تابستان شرکت های توزیع نیروی برق را با مشکل جدی مواجه می کنند مقتضی است برای شناسایی و جمع آوری موقت این انشعابات تا زمان تعیین تکلیف قانونی اقدام شود.

گفته می شود ماینینگ یک صنعت است و این در حالی است که هنوز هیچ دستور العمل یا بخشنامه مشخصی برای آن تعیین نشده و هیچ مرجع مشخصی برای دریافت مجوز ماینینگ وجود ندارد. به همین دلیل است که فارم های ماینینگ، بدون مجوز فعالیت می کنند، مالیات کافی نمی پردازند. ازسوی دیگر دولت هم هنوز نتوانسته یک متولی برای صنعت ماینینگ تعیین کند.

برنامه قطع برق

19 خرداد ماه «همایون حائری» معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو در یک نشست خبری گفته بود که با توجه به گسترش فارم‌های ماینینگ، «اگر رشد مصرف ادامه پیدا کند وزارت نیرو ناگزیر به ایجاد تعرفه صادراتی برق، برای استخراج کنندگان بیت کوین خواهد بود». حائری به محدودیت در صنعت برق و قیمت ارزان آن اشاره کرده و افزوده بود که گروهی در حال سوءاستفاده از برق ارزان برای ماینینگ هستند.

در 25 خرداد هم «امیر ناظمی» رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با دیجیاتو با اشاره به اینکه ماینینگ صنعت است، استفاده برق ارزان برای آن را نوعی سوءاستفاده دانسته بود و اعتقاد داشت تعرفه برای ماینینگ باید تغییر کند.

اقدام شرکت توانیر را می توان به عنوان قدمی اولیه برای جلوگیری از سوء استفاده ماینرها از برق ارزان در نظر گرفت. اما به نظر می رسد هنوز ساز و کار مشخصی و دقیقی برای شناسایی ارزکاوها وجود ندراد. به گفته حائری «برای تولید هر یک بیت کوین، ۷۲ مگاوات ساعت برق مصرف می‌شود که این رقم، به اندازه مصرف ۲۸ مشترک برق است. میزان مصرف برق در ادامه روند تولید کنونی این ارزرمزها ۲۰۰۰ مگاوات پیش‌بینی می‌شود».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۳۱ خرداد ۱۳۹۸

    صرفه جویی‌ش واس ماس اما درآمدش واسه اوناست ?

  • jalal
    jalal | ۳۰ خرداد ۱۳۹۸

    کلا هر چیزی که پول توش باشه و حاکمیت نصفش رو نبره ممنوعه . بابا شما که نه اقتصاد درست دارید و نه هیچ چیز دیگه بزارید ملت دوقرون در بیارن !

  • aminaj
    aminaj | ۳۰ خرداد ۱۳۹۸

    خب طرف پول برقشو داره میده که مصرف کنه بجای اینها زیرساختارو قوی کنن هنوز بعد اینهمه سال تابستونا باید قطعی داشته باشیم

  • porsesh
    porsesh | ۳۰ خرداد ۱۳۹۸

    کی گفتم. چند روز دیگه وزارتی راه می‌افته بنام وزارت ماینینگ اسلامی و ... یکی می‌کنن ریس. شش ‌تا معاون، بیس تا مسئول فلان، ششصدتا کارمند و ... چند هزار میلیارد هم اینجا اختلاس می‌کنن

مطالب پیشنهادی