ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

چگونه عکس‌ها را با استفاده از فتوشاپ واضح تر کنیم؟

یکی از رایج ترین معضلات عکاسی تار شدن المان‌های موجود در تصاویر است. این اتفاق عمدتا زمانی رخ می‌دهد که سوژه‌ی عکاسی در زمانی نامناسب تکان بخورد و یا این که فوکوس دوربین به خوبی ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

یکی از رایج ترین معضلات عکاسی تار شدن المان‌های موجود در تصاویر است. این اتفاق عمدتا زمانی رخ می‌دهد که سوژه‌ی عکاسی در زمانی نامناسب تکان بخورد و یا این که فوکوس دوربین به خوبی تنظیم نشده باشد. البته این موضوع جای نگرانی ندارد؛ با توجه به میزان تار بودن تصویر همیشه می‌شود به واضح کردن عکس با استفاده از فتوشاپ فکر کرد.

در این مطلب آموزش فتوشاپ قصد داریم به آموزش چگونگی واضح کردن تصاویر با استفاده از فتوشاپ بپردازیم. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که با معضلاتی نظیر تار بودن عکس‌ها مواجه می‌شوید این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

گام اول: عکس خود را در فتوشاپ اجرا کنید

وقتی تصاویر را واضح می‌کنید، تغییرات کمی را در تصاویر متوجه خواهید شد. باید به این نکته توجه داشته باشید که فتوشاپ تنها با اعمال تغییرات جزئی به اصلاح تصویر شما می‌پردازد و قادر نیست به طور کامل تصاویر را از نو بسازد.

باید توجه داشته باشید که اگر تصویری که در اختیار دارید آنقدر تار است که در آن نمی‌توان شکل اجسام را تشخیص داد، فتوشاپ هم قادر به واضح کردن عکس نخواهد بود. اما اگر تصویری دارید که علی رغم غیر قابل تشخیص بودن لبه‌های مشخصی دارد، احتمالا می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای اصلاح در فتوشاپ باشد.

در این آموزش، از تصویر چند گل استفاده شده که در آن برخی از گل‌ها مقداری تار هستند. راه‌های مختلفی برای واضح کردن تصاویر در فتوشاپ وجود دارد که در این مطلب از رایج ترین متد استفاده خواهیم کرد؛ ابزار مورد استفاده‌ی ما در این آموزش Smart Sharpen خواهد بود. یکی از ویژگی‌هایی که با عرضه‌ی فتوشاپ CC در اختیار کاربران قرار گرفت.

بعد از اجرای عکس خود در فتوشاپ، به مسیر Filter > Sharpen > Smart Sharpen بروید.

گام دوم: یادگیری استفاده از Smart Sharpen Tool

واضح کردن عکس

بعد از کلیک روی Smart Sharpen پنجره‌ای جدید باز می‌شود. پنجره‌ی شما احتمالا از پنجره‌ای که در تصویر بالا می‌بینید کوچکتر باشد که البته مشکلی نیست. شما می‌توانید پنجره‌ی یاد شده را به اندازه‌ای که می‌خواهید درآورید. برای این کار کافیست لبه‌های آن را با نگه داشتن کلیک روی ماوس به اطراف بکشید.

در سمت راست پنجره‌ی Smart Sharpen تنظیمات را مشاهده می‌کنید. در بالا پیش نمایش یا Preview را خواهید دید که باید فعال باشد. در انتها منوی Preset از بخش General Settings و همچنین Shadows و Highlights قابل مشاهده است. در ادامه هرکدام از بخش‌های یاد شده را بررسی خواهیم کرد.

گام سوم: نگاهی به منوی Preset

منوی Preset را بالای پنجره مشاهده خواهید کرد. با برخورداری از این بخش می‌توانید Preset های مختلف خود را ذخیره کنید، از Preset های آماده استفاده کنید و همچنین Preset منحصر به فرد خود را بسازید.

فتوشاپ به صورت پیش فرض این گزینه را روی Default قرار می‌دهد. به محض تغییر تنظیمات در این پنجره، گزینه‌ی Default به Custom‌ تبدیل خواهد شد.

گام چهارم: نگاهی به عملکرد‌های مختلف Smart Sharpen

واضح کردن عکس

حالا زمان آن رسیده که با امکانات Smart Sharpen آشنا شوید. اهرم‌هایی که در زیر منوی Preset مشاهده می‌کنید، اصلی ترین المان‌هایی هستند که با تغییرشان می‌توانید وضوح عکس‌های خود را تنظیم نمایید.

گزینه‌ی Amount به معنای وضوح کلی تصویری است که برای عکس خود در نظر گرفته‌اید. هرچه مقدارش بیشتر باشد، وضوح بیشتری نمایش داده خواهد شد. دقت کنید که همیشه وضوح بیشتر به معنای داشتن عکسی بهتر نیست.

گزینه‌ی بعدی Radius نام دارد و نقشش تعیین میزان وضوح لبه‌های موجود در تصاویر است. هرچه مقدارش بیشتر باشد، بخش بزرگتری از لبه‌ها تحت تاثیر تغییرات قرار خواهند کرد.

مورد بعدی Reduce Noise نام دارد که با استفاده از آن قادرید مقدار نویز موجود در تصویر را کنترل کنید.

هر سه گزینه‌ای که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم امکانات فوق العاده‌ای در اختیارتان قرار خواهند داد، اما اگر مقدار هرکدام از آن‌ها را بیش از حد زیاد کنید، تصویرتان ممکن است دارای لبه‌های ضمخت و ناهمگون شود.

اگر این اتفاق افتاد بهتر است مقدار سه گزینه‌ی مشخص شده را کمتر کنید تا مقداری از تار بودن را به تصویر برگردانید.

در انتهای پنجره، یک منوی دیگر به نام Remove مشاهده خواهید کرد. در این منو شما می‌توانید از بین انواع خاصی از تار بودن که ممکن است عکس‌تان را تحت تاثیر قرار داده باشد را انتخاب کنید.

گزینه‌ی Gaussian Blur به معنی تار بودن کلی تصاویر است. وقتی عکس خود را در هنگام غروب آفتاب می‌گیرید ممکن است با این مشکل مواجه شوید.

نوع دیگر Lens Blur نام دارد و زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که شما به عنوان عکاس در هنگام ثبت تصویر تکان خورده باشید و سوژه‌تان ثابت مانده باشد.

در نهایت Motion Blur زمانی تصویر را تحت تاثیر قرار می‌دهد که سوژه‌ی عکاسی شما در حال حرکت باشد. اگر این گزینه را انتخاب کنید، متوجه می‌شوید که یک شکل دایره‌ای در کنار آن نمایش داده می‌شود. با تنظیم این دایره‌ی کوچک می‌توانید مسیر حذف Motion Blur را مشخص کنید.

گام پنجم: سایه‌ها و نور‌ها (Shadows and Highlights)

واضح کردن عکس

بعد از موارد گفته شده شما با بخش‌هایی تحت عنوان Shadows به معنی سایه‌ها و Highlights به معنی نور‌ها مواجه خواهید شد. بخش Shadows همانند بخش‌های قبلی عمل می‌کند اما تمرکز اصلی خود را روی بخش‌های تاریک تصویرتان قرار خواهد داد.

هر تصویر می‌تواند مقادیر متفاوتی از تاری را در خود داشته باشد. بنابراین باید هرکدام از گزینه‌هایی که مشاهده می‌کنید را با توجه به تصویری که دارید تنظیم کنید. به همین دلیل ممکن است اعدادی که در این آموزش به کار می‌رود با مقادیری که شما برای واضح کردن عکس‌تان نیاز دارید متفاوت باشند.

واضح کردن عکس

بخش Highlights دقیقا مانند Shadows کار می‌کند با این تفاوت که تمرکزش روی بخش‌هایی از تصویر قرار خواهد گرفت که نور بیشتری دارند.

گام ششم: Preset خود را ذخیره کرده و بررسی نهایی را انجام دهید

واضح کردن عکس

برای مشاهده‌ی بهتر تغییرات اعمال شده روی تصویر می‌توانید در همین پنجره روی عکس خود کلیک کنید و در حالی که کلیک را نگه داشتید تصویر را به اطراف بکشید. با انجام این کار فتوشاپ به شما نمایش می‌دهد که پیش از اعمال تغییرات تصویر شما چگونه بوده است. با رها کردن کلیک تصویر با اعمال تغییرات نمایش داده خواهد شد.

اگر نتیجه‌ی کار راضی کننده است، روی گزینه‌ی OK کلیک کنید تا تغییرات به سرعت اعمال شود. همچنین می‌توانید پیش از این کار تغییرات اعمال شده‌ی خود را ذخیره کنید. برای ذخیره کردن این تغییرات به عنوان یک Preset، به منوی Preset برگردید و گزینه‌ی Save Preset را انتخاب کنید.

واضح کردن عکس

با انتخاب گزینه‌ی OK به صفحه‌ی اصلی فتوشاپ باز خواهید گشت و تصویرتان پس از اعمال تغییرات را مشاهده خواهید کرد. از آنجایی که تغییرات اعمال شده عمدتا نامحسوس هستند، برای این که بتوانید بهتر متوجه‌شان شوید نگاهی به تصویر زیر بیاندازید:

واضح کردن عکس

همانطور که مشاهده می‌کنید، وضوح عکس سمت چپ به مراتب بیشتر از تصویر سمت چپ است. اگر پس از اعمال تغییرات از نتیجه راضی نبودید، می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی File > Undo Smart Sharpen همه‌ی تغییرات اعمال شده را از بین ببرید.

گام هفتم: دو نکته که باید به یاد داشته باشید

واضح کردن عکس

وقتی در حال بالابردن وضوح عکس خود در فتوشاپ هستید باید دو نکته‌ی زیر را همیشه در نظر بگیرید:

  • در حین بالا بردن وضوح تصویر، بهتر است مقادیر را کم کم افزایش یا کاهش دهید. با تغییر ناگهانی، ممکن است عکس شما به شدت مصنوعی شود.
  • از بخش Filter > Sharpen ابزار‌های دیگری هم برای بالا بردن وضوح تصویر مشاهده خواهید کرد. این ابزار‌ها هم تا حدی می‌توانند به شما در واضح کردن تصاویر کمک کنند اما به اندازه‌ی Smart Sharpen قدرتمند نیستند.

سوالات متداول کاربران درباره ویرایش تصاویر در فتوشاپ

آیا میتوان عکس های تار را با فتوشاپ واضح کرد؟

فتوشاپ یکی از بهترین ابزار ادیت تصویر است با این برنامه حتی میتوان تصویر جدید خلق کرد چه رسد به بالا بردن وضوح تصویر. تنها مسئله اینست که باید کار با ابزار مختلف این محصول را بلد باشید.

بهترین ابزار فتوشاپ برای واضخ کردن تصاویر تار چیست؟

مهمترین ابزار فتوشاپ برای بالا بردن وضوح تصاویر Smart Sharpen Tool است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی