ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مشکل نابرابری جنسیتی در حوزه علوم کامپیوتر تا یک قرن آینده حل نخواهد شد

برای رسیدن به برابری جنسیتی در حوزه علوم کامپیوتری نزدیک به یک قرن زمان لازم است. این نتیجه تحقیقی است که اخیرا توسط محققان انستیتو هوش مصنوعی آلن در سیاتل انجام شده. در واقع اینطور ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

برای رسیدن به برابری جنسیتی در حوزه علوم کامپیوتری نزدیک به یک قرن زمان لازم است. این نتیجه تحقیقی است که اخیرا توسط محققان انستیتو هوش مصنوعی آلن در سیاتل انجام شده. در واقع اینطور به نظر می‌رسد که علوم کامپیوتر در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند.

به گفته محققان، تحلیلی که روی 2.87 میلیون مقاله حوزه علوم کامپیوتر بین سال‌های 1970 تا 2018 انجام شده نشان می‌دهد که در خوشبینانه‌ترین حالت برابری جنسیتی تا سال 2100 به دست نخواهد آمد و اگر کمی واقع بینانه‌تر نگاه کنیم یک قرن هم زمان کافی برای رسیدن به این برابری فراهم نمی‌کند.

برابری جنسیتی
نموداری که محققان در مورد نابرابری جنسیتی در حوزه علوم کامپیوتر منتشر کرده‌اند که نسبت نویسندگان مقاله زن را به مردان و پیش‌بینی وضعیت آن طی قرون آینده را نشان می‌دهد.

این نابرابری در حوزه مقالات علوم پزشکی وضع بهتری دارد و احتمالا دو یا سه دهه دیگر شاهد رفع نابرابری‌های جنسیتی بین نویسندگان مقالات در این حوزه خواهیم بود. در واقع تحلیل‌های محققان نشان می‌دهد که روند همکاری دانشمندان جنس مخالف در زمینه‌های تحقیقاتی، نرخ نزولی را در پیش گرفته است.

محققان در این باره نوشته‌اند:

نرخ رشد پایین در گروه دانشمندان زنی که به حوزه علوم کامپیوتری وارد می‌شوند چالش بزرگی پیش روی آن‌ها می‌گذارد. با توجه به توزیع جنسیتی که در این حوزه وجود دارد و رفتارهایی که در زمینه نوشتن مقالات دیده می‌شود یافتن مشارکت برای زنان سخت‌تر از مردها خواهد بود. ما امیدواریم که این تحقیق انگیزه‌ای باشد تا فعالان حوزه علوم کامپیوتری به این رفتارها توجه کرده و در صدد بهبود نابرابری جنسیتی بر بیایند.

البته مشکل تفاوت در صنعت تکنولوژی بسیار متنوع است و جوانب زیادی را دربر می‌گیرد. یکی از نمودهای ان در توزیع بیشتر مردان سفید پوست در این حوزه است که از تاثیر سرویس‌هایشان بر دیگر اقشار مثل زنان و رنگین پوستان درک درستی نداشته یا به آن بی توجه‌اند.

این مشکل در شرکت‌های بزرگ مثل فیس‌بوک، مایکروسافت و گوگل که با تکنولوژی در حال شکل دادن آینده هستند بیشتر نمود پیدا می‌کند. شاید واضح‌ترین مثالی که در این زمینه وجود دارد رشد نظارت با متدهای تشخیص چهره است که با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین توسعه یافته‌اند. در این متدها مجموعه داده‌هایی که برای تشخیص چهره افراد سیاه‌پوست تخصیص داده شده بسیار کم است و همین مساله تشخیص‌های اشتباه هوش مصنوعی را افزایش می‌دهد.

وقتی صحبت از زنان سیاهپوست باشد عملکرد این الگوریتم‌ها بدتر می‌شود و 34.7 درصد افت می‌کند. این در حالیست که خطا در تشخیص چهره مردان سفیدپوست کمتر از 1 درصد است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۲ تیر ۱۳۹۸

    ? " علوم کامپیوتر در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند" چون خانم ها نمیخوان تو حوزه علوم کامپیوتر کار کنن!به طرز خیلی اتفاقی تو حوزه هایی که با آدم ها کار داره و اجتماعیه خانم ها به شدت برتری عددی دارن.شاید یه مردسالارِ ضدزنِ لعنتی بخواد از عقلش بهره بگیره به این نتیجه برسه که تفاوت هایی بین خانم ها و اقایون وجود داره(ولی من و شما که ضدزن نیستیم زن و مرد صددرصد برابرن خدانکنه کسی خلاف اینو بگه!)
    کی میشه بفهمن برابری زوریِ نتیجه عادلانه نیست،برابری فرصت ها عادلانه است که سال هاست تو غرب وجود داره و هر چی جلوتر میریم و آزادی برای انتخاب بیش‌تر میشه(تو غرب)،تفاوت های خانم ها و آقایون پررنگ تر خودشو نشون میده.فقط امیدوارم اگه غرب قراره وا بده جلوی این مزخرفات،حداقل مردا از راه بازی خود اینا وارد بشن رو برابری تو شغل های سخت و تعداد زندانیا و تعداد مقتولین(این یکی رو واقعا دلم نمیخواد ولی باید گفته بشه) بر اساس جنسیت مانور بدن و تا برابری نرسیدن مثل خودشون فیک نیوز بسازن.

  • Ali Nazari
    Ali Nazari | ۲ تیر ۱۳۹۸

    برای برابری باید کار یاد بگیرن، نه اینکه با یه اسسسستاد گفتن نمره بگیرن و الکی مدرک بگیرن.

مطالب پیشنهادی