ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیران پیام‌رسان‌های داخلی: ما قربانی فیلترینگ تلگرام شدیم

مدیران ۳ پیام‌رسان بومی می‌گویند فیلتر شدن تلگرام مانع شده تا آنها مسیر رشد خود را به شکل طبیعی طی کنند. «پیام‌رسان داخلی؛ ضرر یا ضرورت» موضوع پنلی در اولین رویداد «موبایل سامیت ایران» بود ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۵

مدیران ۳ پیام‌رسان بومی می‌گویند فیلتر شدن تلگرام مانع شده تا آنها مسیر رشد خود را به شکل طبیعی طی کنند. «پیام‌رسان داخلی؛ ضرر یا ضرورت» موضوع پنلی در اولین رویداد «موبایل سامیت ایران» بود که با حضور «مرتضی رحیمی» مدیرعامل پیام‌رسان سروش، «میثم عسگری» مدیرعامل پیام‌رسان آی‌گپ و «محمد تهرانی» مدیرخدمات ارزش افزوده پیام‌رسان گپ برگزار شد.

رحیمی وجود پیام‌رسان‌های بومی را در کشور یک ضرورت دانست چراکه امروز اپ‌های ایرانی از روی اپ استورها حذف می‌شوند و به همین دلیل داشتن اپ‌های ایرانی که توسط اپ‌استورهای داخلی عرضه می‌شوند یک نیاز است. رحیمی تاکید کرد که کاربران همواره نگران هستند که پیام‌رسان‌های داخلی به اطلاعات آنها دسترسی داشته باشند درحالیکه تاکنون هیچ افشای اطلاعاتی از سمت پیام رسان‌های داخلی صورت نگرفته است، این درحالی‌ست که چنین نگرانی از سوی نمونه‌های خارجی وجود ندارد:

«البته شبهاتی در این زمینه مطرح می‌شد اما افشای اطلاعات واقعی نبود و بیشتر جنبه رسانه‌ای داشت چون موضوع جالبی بود. حریم خصوصی خط قرمز و مهمترین دارایی کسب‌وکار ماست. حریم خصوصی ارزش هسته‌ای تجارت ماست. اگر اتفاقی بیافتد کل مسیر سرمایه‌گذاری در این زمینه زیرسوال می‌رود و تلاش‌هایمان هم از بین می‌رود. ما در اکوسیستمی کار می‌کنیم که بعضی تصمیم‌ها درست نیست بنابراین تمام تلاشمان را می‌کنیم که امنیت سرویس خود را بالا ببریم.»

عسگری هم حریم خصوصی کاربران را خط قرمز آی گپ دانست و افزود تاکنون هیچ نهاد امنیتی و غیر امنیتی از آنها درخواست اطلاعات کاربران را نکرده است. به عقیده او جو بی‌اعتمادی به پیام‌رسان‌های داخلی مرتبط با فیلترینگ تلگرام است.

تهرانی هم ضمن تائید این موضوع اعلام کرد پیام رسان‌های ایرانی تا قبل از فیلتر تلگرام در حال رشد طبیعی خود بودند:

«اما حالا اگر حساسیتی روی فعالیت این پیام‌رسان‌ها وجود دارد به خاطر فیلتر شدن تلگرام است. ما هیچ‌کدام موافق فیلتر تلگرام نبودیم تا به واسطه آن کسب‌وکارمان رشد کند. اگر تلگرام فیلتر نشده بود شاید حال پیام‌سان‌های داخلی وضعیت بهتری داشتند و می‌توانستند بیشتر رشد کنند و کاربران را هم به سمت خود جذب کنند.»

تهرانی با اشاره به اینکه گپ با هزینه شخصی رشد کرده است، در مورد مدل‌های تجاری که باعث رشد پیام‌رسان‌ها می‌شود. او توضیح داد که گپ از دل مجموعه‌ای که در زمینه بازی کامپیوتری و نشر بازی فعالیت می‌کرد، بیرون آمد: «رشد گپ با هزینه شخصی صورت گرفت؛ اما ادامه این روند برای توسعه کار را سخت کرد بنابراین به فکر گرفتن یک شریک تجاری افتادیم. در نهایت نیز ۸ ماه رایزنی صورت گرفت تا توانستیم با دو شرکت بزرگ در این زمینه به تفاهم برسیم.»

اینطور که تهرانی عنوان کرد طبق تفاهم‌ انجام شده گپ با شرکت‌های ایرانسل و MTN، قرار است این دو شرکت بزرگ در روند تجاری‌سازی و توسعه کسب‌وکار روی گپ سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرعامل آی‌گپ هم در رابطه با بحث سرمایه‌گذاری گفت که وامی دریافت نکرده است:

«آی‌گپ متعلق به شرکت کیان ایرانیان است که دو سرمایه‌گذار شفاف دارد یعنی اپراتور اول و بانک پارسیان. از یک سال پیش هم که این شرکت تاسیس شد و پیام‌رسان گپ یکی از بیزنس‌های اصلی این شرکت تعریف شده‌ است. به علاوه ما نمی‌خواهیم یک پیام‌رسان صرف باشیم به همین خاطر به سمت ارائه سرویس‌های بانکی پیش رفته‌ایم و الان هم بخش قابل توجه‌ای از این خدمات را ارائه می‌دهیم از سوی دیگر توانسته‌ایم مجوز «آی‌گپ تی‌وی» را دریافت کنیم تا به سمت ارائه خدمات VOD نیز برویم.»

آنطور که مدیرعامل آی‌گپ می‌گوید در ۳سال گذشته نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان روی این پیام‌رسان سرمایه‌گذاری شده است. البته او تاکید می‌کند که این پیام رسان از وام ۵ میلیاردی دولت هم استفاده نکرده است. همچنین عسگری اعلام کرد که در حال‌حاضر در این پیام‌رسان ۲میلیون ۸۰۰هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و در ماه آی‌گپ نزدیک به ۱ میلیون کاربر فعال دارد.

مرتضی رحیمی مدیرعامل سروش هم اعلام کرد که روی این پیام رسان نیز نزدیک به ۲۰ میلیارد سرمایه‌گذاری شده و در حال‌حاضر سروش ۱۴میلیون کاربر رجیستر شده دارد و تعداد کاربران فعال ماهیانه آن نیز ۳.۵ میلیون نفر است.  مدیرخدمات ارزش افزوده گپ، با اعلام اینکه از میزان سرمایه‌‌گذاری انجام شد روی گپ مطلع نیست اعلام کرد که در گپ ۴ میلیون کاربر ثبت‌نام کرده‌اند و کاربر فعال آن ۳ میلیون نفر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • milad357378
    milad357378 | ۲۹ تیر ۱۴۰۰

    برید تلگرام نصب کنید ولی بدونید ضرر میکنید

  • herogame
    herogame | ۲ تیر ۱۳۹۸

    ? ? ? اوخی دلمون براتون سوخت که قربونی شدین

  • Mehran Yazdani
    Mehran Yazdani | ۲ تیر ۱۳۹۸

    پیام رسان بومی آدم عاقل نصب نمیکنه هم ما میدونیم چرا هم خودشون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی