ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قوانین جدید FATF برای احراز هویت کاربران در صرافی های رمزارز اعلام شد

گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF به عنوان یکی از نهادهای قدرتمند بین المللی در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، قوانین جدیدی را برای صرافی های رمزارز وضع کرده است. یکی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۵

گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF به عنوان یکی از نهادهای قدرتمند بین المللی در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، قوانین جدیدی را برای صرافی های رمزارز وضع کرده است.

یکی از جنجالی ترین قوانین اعلام شده توسط گروه FATF به «خدمات دهندگان دارایی های مجازی» موسوم به VASP ها که صرافی های رمزارز را هم در بر می گیرد، انتقال اطلاعات مشتری در زمان جابجایی سرمایه است.

رمزارز

طبق پیشنهاد نهایی FATF کشورهای اصلی عضو این گروه باید قوانین زیر را رعایت کنند:

هنگام ارسال پول، خدمات دهنده باید اطلاعات کامل و دقیق ارسال کننده و اطلاعات کامل دریافت کننده را داشته باشد و این اطلاعات را به مقصد ارسال نماید. شرکت مقصد پول هم باید اطلاعات کامل فرستنده را دریافت کرده و آن را همراه اطلاعات کامل و دقیق دریافت کننده ذخیره کند.

اطلاعات مورد نیاز برای انجام تراکنش توسط VASP ها موارد زیر را شامل می شود:

  • نام فرستنده (مشتری ارسال کننده پول)
  • شماره حساب فرستنده که از آن برای اجرای تراکنش استفاده شده است
  • آدرس فیزیکی (جغرافیایی) فرستنده، یا شماره ملی او، یا شماره شناسایی مشتری که بر اساس آن بتوان فرستنده را احراز هویت کرد، یا تاریخ و زمان تولد
  • نام گیرنده
  • شماره حساب گیرنده که از آن برای اجرای تراکنش استفاده شده است

پول مجازی

گروه FATF سوء استفاده از دارایی های مجازی برای اعمال مجرمانه و تأمین مالی تروریسم را مشکلی جدی و فوری می داند و به کشورهای عضو، 12 ماه وقت داده است تا شرایط لازم برای اجرای این دستورالعمل را فراهم سازند.

قوانین جدید FATF حریم خصوصی کاربران حوزه رمزارز را نقض می کند

گفتنیست مؤسسه های مالی بین المللی معمولاً از این قوانین پیروی می کنند، ولی صنعت بلاکچین اجرای این موارد را ناقض ویژگی های اصلی رمزارزها از جمله حریم شخصی کاربران می داند. همچنین طبق راهکارهای جدید FATF حتی اگر فردی از کیف پول رمزارز برای کسب و کار استفاده کند، مشمول قوانین VASP خواهد شد و باید نسبت به دریافت مجوز یا ثبت کسب و کارش اقدام کند.

البته تحلیلگران حوزه رمزارز می گویند دستورالعمل جدید FATF نه تنها شفافیت بیشتری را به همراه نخواهد داشت، بلکه باعث می شود خدمات دهندگان از ادامه فعالیت منع شوند یا فعالیت غیر قانونی و مخفیانه را در پیش بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱ تیر ۱۳۹۸

    اصل رمز ارز ها رو همینش خوبه که این دزد هایی که ادای پلیس در میارن نمیتونن شناسایی کنند
    این همه تویوتا از ژاپنی که عضو همین سازمان هستش دست داعش چه میکنن

مطالب پیشنهادی