واقعیاتی شگفت انگیز درباره «ذهن انسان» که احتمالاً از آن ها بی خبرید

واقعیاتی شگفت انگیز درباره «ذهن انسان» که احتمالاً از آن ها بی خبرید

مغز انسان روزانه ۱۲ هزار تا ۵۰ هزار فکر تولید می کند. این ویژگی به خودی خود توانایی فوق العاده ای محسوب می شود. اما ذهن و روان انسان ویژگی ها و توانایی زیاد و عجیب دیگری هم دارد که بسیاری از ما ممکن است از آن ها بی اطلاع باشیم. در ادامه می خواهیم به چند حقیقت خواندنی و جالب درباره ذهن انسان بپردازیم.

۱- فراموشکاری می تواند نشانه ی هوش بالا باشد

واقعیاتی درباره ذهن انسان

حافظه ی قوی، یک از بهترین ویژگی هایی به نظر می رسد که هر انسانی می تواند داشته باشد. اما به ادعای دانشمندان، فراموش کردن چیزها همان قدر اهمیت دارد که توانایی به خاطر آوردن آن ها. ضعف حافظه در حقیقت مکانیزمی برای ایجاد فضا در ذهن برای ذخیره ی اطلاعات ضروری است و این مسأله باعث می شود فضای مغز و انرژی آن هدر نرود.

۲- ترک شدن همان احساس درد جسمی را دارد

دانشمندان علم عصب شناسی پی برده اند ترک شدن به معنای واقعی کلمه مثل یک درد فیزیکی، دردناک است. واکنشی که مغز به دردهای عاطفی و جسمی دارد، بسیار شبیه به هم است و در هنگام وقوع هر دوی این دردها یک نوع ماده ی شیمیایی طبیعی (مو اپیوئید مسکن) در مغز ترشح می شود.

۳- دو رنگ قرمز- سبز و آبی-زرد وجود دارند اما قادر به دیدن شان نیستیم

رنگ قرمز-سبز وجود دارد اما قهوه ای یا همان رنگ حاصل از ترکیب این دو رنگ نیست. به همین ترتیب، آبی مایل به زرد هم سبز نیست. اگر بخواهید این دو رنگ را تصور کنید احتمالاً به نتیجه ای نخواهید رسید چون چیزی در این مورد در ذهن تان وجود ندارد که بتوانید به آن رجوع کنید. اما این رنگ ها وجود دارند و به آن ها «رنگ های ممنوعه» گفته می شود. ما قادر به دیدن این رنگ ها نیستیم و این مسأله هم طبیعی است، چون انسان توانایی محدودی در درک رنگ ها دارد.

۴- داشتن یک زندگی باثبات باعث از کار افتادن بخش های یادگیری در مغز می شود

اگر همیشه از بی ثباتی زندگی تان شکایت دارید، باید بدانید که چنین شرایطی شما را به انسان بهتری تبدیل می کند. به گفته ی دانشمندان، اگر از حاشیه ی امن خود خارج نشویم، هرگز چیزی یاد نمی گیریم.

۵- ما فقط سه یا چهار چیز را می توانیم به طور همزمان به خاطر بسپاریم

عجیب نیست زمانی که کارهای زیادی برای انجام دادن داریم، حتی مهم ترین آن ها را فراموش می کنیم. ما در آن واحد فقط چهار چیز را می توانیم به خاطر بسپاریم. این مسأله از نظر علمی هم به اثبات رسیده.

۶- هشتاد و پنج درصد از چیزهایی که نگران شان هستیم در واقع هرگز اتفاق نمی افتند

تحقیقی نشان داده بیشتر افکار منفی ای که ذهن ما را درگیر خود می کنند هرگز به واقعیت نمی پیوندند. در این تحقیق، از افراد شرکت کننده در مورد نگرانی هایشان در یک بازه ی زمانی محدود سؤال می شد. ۸۵ درصد از چیزهایی که این افراد از بابت آن ها اظهار نگرانی کرده بودند، هرگز اتفاق نیفتادند. به این معنی که فقط ۱۵ درصد از تصورات آن ها به حقیقت پیوستند.

۷- هرچه انسان شادتری باشیم به خواب کمتری نیاز داریم

هر چه در زندگی انسان شادتری باشید، به خواب کمتری برای انجام درست کارهای روزانه ی خود احتیاج دارید. در حقیقت، غم و ناراحتی میل به خوابیدن را بیشتر می کند و شادی تأثیر معکوس دارد.

۸- احساسات قوی می توانند خاطرات ما را تغییر دهند

حافظه ی ما از آنچه احتمالاً تصور می کنید هم آسیب پذیرتر است. ذهن ما بسیار ضعیف است و به راحتی ممکن دچار خطا شود و حتی خاطرات ما می توانند تحت تأثیر صحبت های دیگران تغییر کنند. در آزمایشی، دانشمندان موفق شدند به ۲۵ درصد از افراد شرکت کننده بقبولانند که یک بار در بچگی در یک فروشگاه گم شدند، در حالی که این افراد در واقع اصلاً چنین تجربه ای نداشتند.

۹- فوبیاهای ما ممکن است خاطراتی باشند که از سمت اجدادمان و از طریق ژن ها به ما رسیده اند

خاطرات و فوبیاها می توانند به واسطه ی تغییرات ژنتیکی، از نسلی به نسلی دیگر منطق شوند. اگر فوبیایی دارید که دلیل ان نامعلوم است، ممکن است علت ان همین مسأله باشد.

۱۰- وقتی خسته هستیم صداقت بیشتری داریم

وقتی جسم تان خسته می شود، دروغ گفتن هم برایتان سخت می شود. این مسأله طبیعی است و به همین دلیل هم هست که آدم ها در گفتگوهای آخر شب شان دست به اعتراف می زنند. در مقابل، بعد از ظهرها دروغ گفتن راحت تر است، چون افراد خودکنترلی بیشتری در این موقع از روز دارند. اگر می خواهید رازی را پیش خودتان نگه دارید، بهتر است شب ها از مکالمه ی طولانی با دوستان تان خودداری کنید.

۱۱- پول خرج کردن برای دیگران ما را شادتر می کند

خرج کردن پول به اندازه ی به دست اوردن آن اهمیت دارد، به ویژه اگر این پول را برای دیگران خرج کنید. این کار شما را خوشحال تر می کند تا اینکه پول تان را فقط برای خودتان خرج کنید. البته زیاده روی در این کار هم درست نیست و ما همیشه باید هوای خودمان را هم داشته باشیم.

۱۲- در طول زندگی، بیشترین اضطراب را از ۱۸ تا ۳۳ سالگی متحمل می شویم

به گفته ی محققان، بیشترین اضطراب را افراد ۱۸ تا ۳۳ ساله دارند. بعد از ۳۳ سالگی، میزان اضطراب به تدریج کاهش پیدا می کند. علاوه بر این، گفته می شود زنان در مقایسه با مردان، اضطراب بیشتری را متحمل می شوند.

۱۳- کسانی که بهتر دروغ می گویند، دروغگوها را هم بهتر تشخیص می دهند

طبق نظریات روانشناختی و عصب شناختی، کسانی که می توانند خوب دروغ بگویند، در تشخیص دروغگوها هم خوب عمل می کنند. راز این توانایی در این است که این افراد قادرند به چیزهای دیگری که در ذهن دیگران می گذرد فکر کنند.

۱۴- فقط چهار دقیقه طول می کشد تا متوجه شویم که از کسی خوشمان می آید یا نه و عاشقش شویم

بین ۹۰ ثانیه تا ۴ دقیقه طول می کشد تا تصمیم بگیریم جذب کسی شده ایم یا نه. اما این مسأله نه چندان از طریق صحبت کردن، بلکه به واسطه ی زبان بدن و صدای شخص رخ می دهد. صحبت های شخص مقابل فقط به میزان ۷ درصد روی این مسأله تآثیر دارد.

۱۵- حدود ۹۰ از مردم از سندرم ویبره ی کاذب رنج می برند

از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر به سندرم ویبره کاذب یا همان توهم لرزش تلفن همراه دچارند. این سندرم باعث می شود وقتی تلفن همراه تان در جیب تان است به اشتباه تصور کنید گوشی تان ویبره می رود.

۱۶- هر چه انتخاب بیشتری داشته باشیم، احتمال اینکه بتوانیم تصمیم بگیریم کمتر می شود

به این مسأله «تضاد انتخاب» (Paradox of Choice) گفته می شود، به این معنی که هر چه انتخاب ها بیشتر شود، با تأثیرات منفی بیشتری مواجه خواهیم شد. این تأثیرات منفی به جایی می رسد که آزادی انتخاب، توانایی تصمیم گیری را به کلی از ما می گیرد.

۱۷- خوردن شکلات کاکائویی شادی بیشتری به ما می دهد تا عاشق شدن

به ادعای دانشمندان، خوردن یک تکه شکلات کاکائویی احساساتی را در ما به وجود می آورد که می توانند از گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، برنده شدن در قرعه کشی یا حتی عاشق شدن هم لذت بخش تر باشند. شواهد و قرائن هم اسکن های تصویری ای که از تغییرات فعالیت مغزی گرفته شده را ثابت می کند.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود