ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا مایکروسافت می تواند مرورگر اج را نجات دهد؟

مایکروسافت به تازگی نسخه جدیدی از مرورگر اج (Edge) را منتشر کرده است. البته منظورمان مایکروسافت اج نیست، مرورگری قدیمی که به لطف ویندوز 10 به کامپیوترهای زیادی راه پیدا کرد ولی کسی از آن ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

مایکروسافت به تازگی نسخه جدیدی از مرورگر اج (Edge) را منتشر کرده است. البته منظورمان مایکروسافت اج نیست، مرورگری قدیمی که به لطف ویندوز 10 به کامپیوترهای زیادی راه پیدا کرد ولی کسی از آن استفاده نمی کند. همین حالا هم مایکروسافت اج روی ویندوز شما وجود دارد ولی احتمالاً آن را با گوگل کروم یا فایرفاکس جایگزین کرده اید.

مایکروسافت پس از سال ها تلاش [بی ثمر] برای جا انداختن اج، تصمیم گرفته به خواسته کاربران اهمیت بدهد و نسخه جدید اج را بر پایه موتور کرومیوم (Chromium) طراحی کند، یعنی همان موتوری که در گوگل کروم هم استفاده می شود. بدین ترتیب اج جدید مثل گوگل کروم عمل می کند، ولی در این صورت چرا باید از آن استفاده کنیم؟

مایکروسافت هنگام معرفی ویندوز 10 از مرورگر اج به عنوان یکی از اپ های برتر نام برد و حق هم داشت. یکپارچگی کامل با ویندوز 10 و کورتانا، موتور پیشرفته EdgeHTML و مصرف کم منابع سیستم (به خصوص باتری) همگی ویژگی های جذابی هستند. تنها یک مشکل وجود داشت: کسی از اج استفاده نمی کرد.

اج در بهترین دورانش هم نتوانست 10 درصد از سهم مرورگرهای ویندوز را از آن خود کند. برخلاف اینترنت اکسپلورر که برای خودش پادشاهی می کرد، اج جایگاه خوبی را به دست نیاورد. افزودن اکستنشن ها، قابلیت های خواندن متن و یادداشت برداری و دیگر موارد هم کمکی به بهبود اوضاع نکرد. وقتی اکثر سایت ها به شما پیغام بدهند برای تجربه بهتر از کروم یا فایرفاکس استفاده کنید، طبیعیست که اج کنار می رود.

مرورگر اج جدید را می توان کروم با پوسته اج در نظر گرفت، چون از همگام سازی پشتیبانی می کند، با اکثر اکستنشن ها سازگار است و وب سایت ها را شبیه کروم باز می کند. در واقع شما مدتهاست از محصول «الف» استفاده می کنید، حالا محصول جدید «ب» آمده که می خواهد محصول «الف» باشد ولی سابقه اش به محصول نه چندان محبوب سوم (مایکروسافت اج) بر می گردد.

همگام سازی بین دستگاه های مختلف یکی از ویژگی های مهم و کاربری گوگل کروم است، یعنی می توانید دنیای وب خودتان را روی دسکتاپ (ویندوز) و موبایل (اندروید) یکپارچه کنید. این کار از دست اج جدید هم بر نمی آید، مگر اینکه اج را روی موبایل هم نصب کنید، که احتمالاً نمی کنید.

شاید مهم ترین مزیت اج، پیش فرض بودنش باشد. درست است که اج قبلی نتوانست از این ویژگی استفاده کند، ولی اگر تجربه اولیه با اج جدید به اندازه کافی خوب باشد، شاید نیاز به نصب مرورگرهای جایگزین مثل کروم را به طور کامل از بین ببرد.

از طرفی بحث امنیت و محرمانگی هم مطرح است. نویسنده واشنگتن پست در مطلبی که همین هفته منتشر شد می گوید کروم از یک مرورگر وب به نرم افزار جاسوسی بدل شده است. او معتقد است:

استفاده از محبوب ترین مرورگر وب که توسط بزرگ ترین شرکت تبلیغاتی دنیا ساخته شده، مثل این است که شیرینی فروشی را به دست کودکان بسپاریم.

در مقابل، مایکروسافت با مرورگر اج رویکردی مشابه اپل را برای حفاظت از داده ها در پیش می گیرد. حتی می توانید حالت مرور وب را روی Strict قرار دهید تا هیچ اطلاعاتی از شما به دست شرکت های ثالث نیفتد [البته برای باور این موضوع باید به مایکروسافت اطمینان کنیم که کار سختیست، ولی حداقل از گوگل مطمئن تر است].

به هر حال شاید تلاش مایکروسافت برای عرضه اج جدید با موتور کرومیوم، نبردی از پیش باخته به نظر برسد ولی ممکن است ترکیب قابلیت های مثبت کروم با ویژگی های امنیتی بتواند این مرورگر و حتی اج موبایل را از وضعیت کنونی خارج کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • herogame
    herogame | ۴ تیر ۱۳۹۸

    تکنولوژی وب دست مایکروسافت نیست و مایکروسافت روی اون هیچ سرمایه گزاری نکرده واسه همین نمیشه ازش انتظار زیادی داشت برعکس گوگل در زمینه وب و توسعه اون خیلی فعاله و به مراتب مرورگرش هم مدرن تر و امکانات بیشتری داره، مایکروسافت هر چند وقت یه بار ازین شاخه به اون شاخه میپره فقط

  • Shadmehr
    Shadmehr | ۴ تیر ۱۳۹۸

    من واقعا اج رو دوس دارم

مطالب پیشنهادی