ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت

احتمالاً تا به امروز به خوبی با سری پی 30 هواوی آشنا شده اید. هواوی این سری را با تمرکز بر ویژگی های عکاسی معرفی کرد که برخی از آن ها در هیچ موبایل دیگری ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۴ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

احتمالاً تا به امروز به خوبی با سری پی 30 هواوی آشنا شده اید. هواوی این سری را با تمرکز بر ویژگی های عکاسی معرفی کرد که برخی از آن ها در هیچ موبایل دیگری یافت نمی شوند. پی 30 لایت (بررسی دیجیاتو) نسخه میان رده این سری محسوب می شود که با توجه به برچسب قیمتی اش امکانات عکاسی بسیار مناسبی در اختیار کاربران می گذارد. این موبایل به یک دوربین اصلی 24 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی و یک سنسور عمق سنج دو مگاپیکسلی مجهز شده است.

اما تمرکز این مطلب روی دوربین 32 مگاپیکسلی سلفی آن خواهد بود که هواوی روی قابلیت هایش مانور زیادی داده. گفتنی است این موبایل در بازارهای جهانی چندین نسخه دارد که برخی از آن ها به دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی و برخی نیز به دوربین 32 مگاپیکسلی مجهز شده اند که هواوی تصمیم گرفته نسخه 32 مگاپیکسلی را به ایران وارد کند.

در ادامه به بررسی قابلیت ها و نقاط قوت و ضعف دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت می پردازیم تا ببینیم ادعاهای هواوی درباره آن تا چه اندازه به واقعیت نزدیک هستند.

مشخصات

دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت به یک سنسور 32 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f2.0 و لنز واید مجهز شده است. در اینجا مانند هواوی پی 30 پرو (بررسی دیجیاتو) خبری از سنسور عمق سنج یا فلاش مخصوص سلفی نیست و هواوی به تک دوربین سلفی بسنده کرده است. این دوربین روی کاغذ مشخصات امیدوار کننده ای دارد که عبارتند از:

  • حسگر 32 مگاپیکسلی به همراه لنز واید 26 میلی متری
  • گشودگی دیافراگم f2.0
  • فوکوس ثابت
  • فیلم برداری فول اچ دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه

رابط کاربری

اگر اخیرا با یکی از موبایل های هواوی کار کرده باشید، رابط کاربری دوربین پی 30 لایت هم برایتان بسیار آشنا خواهد بود. در قسمت تنظیمات با قابلیت هایی کاربردی مانند عکس گرفتن به وسیله صدای بلند، نشان دادن دست و خندیدن مواجه می شویم که البته زیاد جدید نیستند و در موبایل های دیگر هم یافت می شوند. دیگر نکته قابل توجه این قسمت عدم امکان تغییر رزولوشن دوربین سلفی است و تنها حالت قابل انتخاب رزولوشن 32 مگاپیکسل و نسبت تصویر چهار به سه است.

دوربین سلفی هواوی پس 30 لایت

هنگامی وارد شدن به برنامه دوربین، عکاسی در حالت استاندارد قرار دارد اما به محض استفاده از دوربین جلو به منوی مخصوص عکاسی پرتره هدایت می شویم که امکانات مختلفی در اختیار کاربران می گذارد.

از این امکانات می توان به حالت زیبایی (که در 10 سطح قابل انتخاب است)، نورپردازی پرتره، محو کردن پس زمینه (با امکان انتخاب شکل های مختلف برای بوکه ها) و بهبود کیفیت تصاویر ثبت شده به کمک هوش مصنوعی اشاره کرد. به گفته این شرکت هوش مصنوعی مورد استفاده در دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت، قابلیت تشخیص 8 حالت مختلف را دارد که در مقایسه با 22 حالت دوربین اصلی مقداری کمتر است.

کیفیت عکاسی

برای بررسی کیفیت عکس های ثبت شده توسط دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت تست ها را در پنج حالت مختلف استاندارد، زیبایی، نورپردازی پرتره، هوش مصنوعی و محو کردن پس زمینه انجام دادیم. هریک از این تست ها هم در سه حالت نوری مختلف یعنی محیط داخلی، محیط خارجی پرنور و شب انجام شد.

اولین قدم ما برای شروع بررسی کیفیت عکس های دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت، مقایسه کیفیت تصویر ثبت شده به کمک دوربین سلفی و دوربین اصلی آن بود. برای این کار منظره ای را انتخاب کردیم و از آن با دوربین اصلی 24 مگاپیکسلی و دوربین سلفی عکاسی کردیم که نتایج را می توانید در تصویر زیر مقایسه کنید:

image

همانطور که مشخص است دوربین سلفی در مقایسه با دوربین اصلی بسیار ضعیف عمل می کند و جزییات در سطوح کاملا متفاوتی قرار دارند. در این مقایسه متوجه می شویم علاوه بر ثابت بودن فوکوس دوربین سلفی، دامنه آن نیز محدود است و فقط به درد عکاسی سلفی در فواصل کوتاه می خورد. این تست را یک بار دیگر با استفاده از قابلیت هوش مصنوعی این دوربین تکرار کردیم.

image

در تست دوم می بینیم استفاده از هوش مصنوعی باعث تغییراتی در تصویر خروجی دوربین اصلی می شود، در این تصویر آسمان آبی تر شده و به طور کلی غلظت رنگ ها و کنتراست تصویر نسبت به حالت استاندارد افزایش یافته اند. اما در تصاویر خروجی دوربین سلفی تقریبا تغییری مشاهده نمی شود. البته در ادامه بررسی مشخص شد هوش مصنوعی دوربین جلو کاملا هم بی استفاده نیست و در صورتی که از آن برای سلفی گرفتن (و نه برای عکاسی عادی) استفاده شود بهبودهایی را به نسبت حالت استاندارد شاهد خواهیم بود.

حالت استاندارد

دوربین سلفی هواوی پس 30 لایت

کیفیت تصاویر سلفی تا حد زیادی بستگی به نور محیطی دارد که در آن عکاسی می کنید. به علت ثابت بودن فوکوس دوربین، اگر در فاصله مناسب از آن قرار بگیرید و نور محیط هم کافی باشد، با توجه به رزولوشن بالای سنسور تصاویر از کیفیت و جزییات بسیار خوبی برخوردار خواهند بود و رنگ ها نیز با دقت مناسبی ثبت می شوند.

دوربین سلفی هواوی پس 30 لایت

با این حال عکس هایی که در شب یا نور کم ثبت می شوند هم کیفیت قابل قبولی دارند و کاملا قابل استفاده اند. اگر از افکت ها و خصوصا حالت پرتره استفاده نکنید نویز عکس ها تا حد خوبی کنترل شده، اگرچه جزییات دچار افت قابل توجهی می شوند و این موضوع در صورت بزرگنمایی عکس یا استفاده از آن در اندازه بزرگ کاملا قابل مشاهده است.

image

امکان دیگری که در این قسمت وجود دارد حالت فلش است که پی 30 لایت به علت بهره نبردن از فلاش واقعی با بالا بردن روشنایی صفحه نمایش هنگام ثبت عکس سعی در روشن کردن چهره کاربر دارد. این که از نتیجه راضی باشید یا نه امری کاملا سلیقه ای است اما دستگاه به کمک این روش در محیط های تاریک چهره کاربر را به خوبی روشن می کند.

دوربین سلفی هواوی پس 30 لایت

اگر تصمیم دارید با دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت عکس دسته جمعی بگیرید باید سعی کنید تمام افراد نسبت به لنز فاصله ای یک اندازه داشته باشند، زیرا به علت دامنه کم فوکوس چهره کسانی که عقب تر ایستاده باشند کمی تار خواهد شد.

حالت پرتره

مانند بسیاری موبایل های دیگر که برای عکاسی سلفی تنها از یک دوربین استفاده می کنند، دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت در اکثر مواقع قادر به تشخیص دقیق لبه های سوژه از پس زمینه نیست. همین ایراد باعث میشود قسمت هایی از چهره یا موی افراد هم مانند پس زمینه تار شود. این مشکل در اکثر شرایط ثابت است و حتی اگر کنتراست سوژه و پس زمینه زیاد هم باشد، تشخیص لبه ها دقیق نیست. بدون در نظر گرفتن این موضوع محو شدن پس زمینه حالتی طبیعی و زیبا دارد و هواوی در این قسمت موفق عمل کرده است.

دوربین سلفی هواوی پس 30 لایت

اگر قصد استفاده از این افکت در شب را داشته باشید اوضاع کمی پیچیده تر می شود، زیرا نه تنها دستگاه همچنان در تشخیص لبه ها موفق نیست، بلکه مقدار نویز تصویر نیز بسیار بیشتر می شود.

دوربین سلفی هواوی پس 30 لایت

با توجه به جلوه زیبایی که افکت بوکه به پس زمینه عکس ها می بخشد، اگر تشخیص سوژه با دقت بهتری انجام می گرفت، حالت پرتره تبدیل به یکی از بهترین قابلیت های دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت می شد.

هوش مصنوعی

یکی از قابلیت هایی که هواوی روی آن مانور زیادی داده بهبود تصاویر به کمک هوش مصنوعی است. دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت به کمک هوش مصنوعی قادر به تشخیص 8 حالت محیطی مختلف است و طبق ادعای هواوی به نسبت هرکدام تغییراتی را در نوردهی و رنگ ها اعمال می کند. علاوه بر این به نظر می رسد هوش مصنوعی به طور خودکار حالت زیبایی را هم فعال می کند، زیرا در برخی تصاویر که با استفاده از آن گرفته شده بودند شاهد رتوش چهره سوژه بودیم.

دوربین سلفی هواوی پس 30 لایت
در این تصویر هوش مصنوعی حالت اتاق را تشخیص داد اما به غیر از رتوش چهره تغییر دیگری در روشنایی یا رنگ عکس مشاهده نمی شود

یکی از قابلیت های مهمی که این ویژگی به دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت اضافه می کند HDR است که گزینه اش در حالت عادی جای دیگری یافت نمی شود. طی بررسی متوجه شدیم اگر کنتراست تصویر بالا باشد، هوش مصنوعی به طور خودکار HDR را فعال می کند. در تصویر پایین مشخص است که در چنین شرایطی روشنایی نقاط تاریک افزایش می یابد و از سفید شدن و از دست رفتن جزییات بخش های پرنور هم جلوگیری می شود. گفتنیست در این عکس هوش مصنوعی صحنه را با گل و گیاه تشخیص داد، اما در نتیجه نهایی غلظت رنگ سبز نه تنها افزایش نیافته بلکه مقداری کمتر هم شده است.

دوربین سلفی هواوی پس 30 لایت
در عکس سمت چپ که با حالت استاندارد ثبت شده چهره کاربر تاریک، و جزییات بخش های پرنور خصوصا قسمت بالا سمت چپ عکس کاملا از بین رفته است. با این حال استفاده از هوش مصنوعی منجر به روشن شدن چهره مخاطب و حفظ جزییات بخش بسیار روشن عکس شده، به طوری که میلگردهای کارگاه ساختمانی هم در آن به چشم می خورند.

از هوش مصنوعی در نور کم نیز می توان استفاده کرد که در این صورت تصویر نهایی تغییراتی جزیی اما مثبت خواهد داشت. در این حالت پی 30 لایت کمی چهره کاربر را رتوش می کند و روشنایی آن را نیز افزایش می دهد. نکته مثبت دستکاری کم تصاویر این است که سطح نویز عکس تغییر چندانی نمی کند.

دوربین سلفی هواوی پس 30 لایت
هوش مصنوعی در تصویر سمت راست مقداری چهره کاربر را روشن و رتوش کرده است

به نظر اکثر تغییراتی که هوش مصنوعی دوربین سلفی هواوی پس 30 لایت در تصویر اعمال می کند به چهره کاربر و رتوش آن محدود می شود، نه روشنایی و رنگ بندی کل قاب. و با اینکه قابلیت بسیار کاربردی HDR را نیز به دوربین سلفی اضافه می کند، نحوه فعال شدن آن خیلی مشخص نیست و باید امیدوار باشید دوربین خودش کنتراست بالا را تشخیص دهد. در نهایت می توان گفت این قابلیت دقیقا مطابق با تبلیغات عمل نمی کند اما روشن گذاشتنش می تواند به بهبود نتیجه نهایی کمک کند.

حالت زیبایی

حالت زیبایی دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت یکی دیگر از قابلیت نرم افزاری این موبایل است که آن را می توان در ده سطح مختلف قرار داد. طرز کارش هم به این صورت است که بسته به میزان انتخابی، پوست کاربر را رتوش می کند و لک ها یا چین و چروک ها را از بین می برد. با اینکه این ابزار تا حدودی منجر به از دست رفتن جزییات می شود؛ تغییرات که اعمال می کند مخصوصا در سطوح پایین بیش از اندازه نیستند و تقریبا می توان به چشم یک قابلیت کاربردی به آن نگاه کرد.

دوربین سلفی هواوی پس 30 لایت

در نمونه های بالا می بینیم تفاوت سطوح مختلف این حالت آن چنان با هم تفاوت ندارند و برای مثال بین سطح 5 و 10 تقریبا اختلافی نیست. اگر با از دست رفتن کمی از جزییات عکستان مسئله ای ندارید حالت زیبایی دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت می تواند بدون دستکاری بیش از اندازه عکس ایرادات جزئی را برطرف کند.

نورپردازی

دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت دارای چندین حالت نورپردازی مختلف است که برای عکاسی پرتره قابل استفاده اند. طبیعتا این نورپردازی ها هیچکدام واقعی نیستند و به صورت نرم افزاری اعمال می شوند. در این قسمت پنج حالت مختلف برای نورپردازی قابل انتخاب است که سه تای آن ها صرفا نورپردازی چهره مخاطب را با دست بردن در میزان کنتراست و روشنایی تغییر می دهند؛ اما دوتای دیگر نورپردازی استودیویی هستند و علاوه بر دست کاری قابل توجه حالت نورپردازی، سعی می کنند محیط اطراف را نیز تیره کنند تا تمرکز عکس روی سوژه باشد.

دوربین سلفی هواوی پس 30 لایت
با کمی سعی و خطا ممکن است موفق به ثبت تصویری شوید که در آن دوربین لبه ها را با تقریب خوبی تشخیص دهد، اما پسندیدن نتیجه نهایی کاملا به سلیقه کاربر باز می گردد.

این قابلیت در موبایل های شرکت های دیگر هم مشاهده شده و با توجه به اینکه نتایج اکثر اوقات قابل استفاده هم نیستند، اصرار تولید کننده ها برای اضافه کردن و حفظ این قابلیت هیچ توجیه خاصی ندارد. دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت در این حالت عملکرد چندان مناسبی ندارد و تشخیص لبه ها و حدود سوژه با خطاهای بسیاری همراه است.

واقعیت افزوده

با توجه به محبوبیت انواع فیلترها و فراگیر شدنشان در برنامه های شبکه اجتماعی، لیست امکانات دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت بدون آن ها تکمیل نمی شد. هواوی در این قسمت دو سری امکانات در اختیار کاربران قرار داده است. سری اول شامل انواع فیلترهایی می شود که مشابهشان را قبلا در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و اسنپ چت دیده ایم.

دوربین سلفی هواوی پس 30 لایت

سری دوم شکلک هایی مانند Animoji آیفون هستند که حالت چهره کاربر را تقلید می کنند. با توجه اینکه هواوی پی 30 لایت به سنسور Face ID مجهز نیست، این انیمیشن ها هم دقت یا کیفیت زیادی ندارند و شاید صرفا برای سرگرم کردن کاربران برای مدت زمانی کوتاه کاربردی باشند. قابلیت دیگر این قسمت نیز ساختن تصاویر گیف است تا بعدا در مکالماتتان از آن ها استفاده کنید.

فیلم برداری

در ویدیو گرفته شده با دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت جزییات چهره و رنگ ها از دقت کافی برخوردارند و جابجا شدن بین مکان های پر نور و سایه منجر به تغییر ناگهانی نورسنجی کادر نمی شود. علاوه بر این به نظر می رسد دوربین در فیلم برداری از لرزشگیر دیجیتال نیز استفاده می کند که تا حد قابل قبولی از تکان های ناشی از راه رفتن کاسته است.

جمع بندی

دوربین سلفی هواوی پس 30 لایت با رزولوشن 32 مگاپیکسلی اش لیست امکانات بلند بالایی دارد. عکس های ثبت شده توسط آن در نور مناسب کیفیت و جزییات بسیار خوبی دارند و امکانات نرم افزاری آن مانند هوش مصنوعی هم در برخی شرایط باعث بهتر شدن نتیجه نهایی می شوند. اگرچه این دوربین ایراداتی مانند فوکوس ثابت با دامنه محدود نیز دارد. برای استفاده از قابلیت هایی چون نورپردازی استودیویی یا پرتره هم سعی و خطای زیادی لازم است و نتیجه نهایی هم ممکن است زیاد مطلوب نباشد.

در نهایت می توان گفت عملکرد دوربین سلفی هواوی پی 30 لایت در حالت استاندارد به عنوان یک میان رده قابل قبول است و می تواند انتظارات کاربران را برآورده نماید.

نکات مثبت و منفی این دوربین عبارتند از:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • بابک
    بابک | ۴ تیر ۱۳۹۸

    چرا اینقد از خودتون عکس میگیرید؟ ??

  • naji13
    naji13 | ۴ تیر ۱۳۹۸

    رپورتاژ آگهی

مطالب پیشنهادی