ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سخنگوی طرح رجیستری: ۶۸ شرکت واردکننده موبایل مشغول فعالیت هستند

«حمیدرضا دهقانی‌نیا» سخنگوی طرح رجیستری و مدیرکل دفتر نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که اکنون انحصار در واردات موبایل شکسته شده ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۲

«حمیدرضا دهقانی‌نیا» سخنگوی طرح رجیستری و مدیرکل دفتر نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که اکنون انحصار در واردات موبایل شکسته شده است. او خبر می‌دهد که با پیگیری‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۷۶ شرکت مجوز واردات موبایل را دریافت کرده‌اند و ۶۸ شرکت نیز مشغول واردات تلفن همراه به شکلی شفاف و تامین نیاز بازار موبایل هستند.

دهقانی‌نیا همچنین تاکید می‌کند که اکنون با قابلیت جدید سامانه نیما، مشکل تامین ارز شرکت‌های وارد کننده نیز به حداقل رسیده است: «با بوردی که در سامانه نیما بالا آمد، ارتباط مستقیم بین صادرکننده کالا و کسی که نیازمند تامین ارز برای واردات کالا است به وجود آمد. حالا خیلی راحت می‌توانند در آن بورد همدیگر را پیدا کنند.»

بر اساس آماری که سخنگوی طرح رجیستری در اختیار دیجیاتو قرار داده است، کل آمار واردات موبایل در سال ۹۶ به ۲۴ میلیون دستگاه موبایل می‌رسد. با این حال در سال ۹۷ به دلیل ایجاد مشکلات ارزی، سهم واردات موبایل کاهش پیدا می‌کند و در مجموع به ۷ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۴۳۶ موبایل می‌رسد.

از مجموع کل واردات سال ۹۷، سهم موبایل‌های مشهور به «مسافری» بیشتر از واردات رسمی یا «تجاری» بوده است. در کل سال ۹۷ تعداد ۳ میلیون و ۷۴۶ هزار و ۸۸۵ موبایل به شکل مسافری وارد کشور شده در حالی که واردات تجاری ۳ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۵۵۱ دستگاه موبایل بوده است.

واردات موبایل‌های مسافری در سه ماه ابتدایی سال ۹۷ رقم کمی بوده اما در اسفند ۹۷، به بیشتر از دو برابر واردات تجاری می‌رسد. دهقانی‌‌نیا در همین رابطه به دیجیاتو می‌گوید:

«در فروردین ۹۷، تعداد ۱۹ هزار و ۱۲۵ موبایل مسافری وارد کشور شده است. در شهریور ماه، آمار گوشی مسافری به ۳۰۱ هزار ۷۴۵ مورد رسیده. در اسفند ماه، تعداد ۷۸۲ هزار و ۲۲۸ موبایل مسافری وارد شده است. چرا؟ به این دلیل که ما آنجا به شکل مداوم اعلام می‌کردیم که به زودی ارتباط بین گمرک و ناجا برقرار می‌شود و دیگر هر کسی به نام مسافر نمی‌تواند از رویه‌ی مسافری استفاده کند و باید واقعاً مسافر بودنش مشخص شود.»

از سوی دیگر وقتی به آمار واردات موبایل از ابتدای سال ۹۷ تا انتهای اردیبهشت ماه ۹۸ یعنی زمان اتصال گمرک و ناجا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که ۵۷ درصد موبایل‌ها مسافری وارد شده و ۴۳ درصد به شکل تجاری. با این حال از ابتدای خرداد ارتباط ناجا و گمرک متصل شده است و دهقانی‌نیا اکنون خبر می‌دهد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پای ارتباط ناجا و گمرک ایستاده است و شرکت‌های واردکننده نیز سهم خود در واردات موبایل افزایش داده‌اند تا نیاز بازار تامین شود. او در همین رابطه می‌گوید:

«در ابتدای خرداد ارتباط گمرک و ناجا ایجاد شد، ما هم پای ارتباط ایستادیم. شرکت‌های واردکننده رسمی و فعال که تخلفی هم انجام نداده بودند، با اعتماد به حرف حاکمیت مبنی بر برقرار ماندن این اتصال، آمدند و سهم خودشان را در ثبت سفارش افزایش دادند. ما هم با تامین نیاز بازار و حتی کاهش قیمت موبایل مواجه شدیم. از انتهای اردیبهشت ۹۸، دیگر کسی نمی‌تواند گوشی قاچاق بیاورد، به من و شما بفروشد و به ما بگوید بروید خودتان مسافری ثبت کنید. البته در بازه زمانی چند ماه اخیر مقدار کلانی گوشی را وارد کرده‌اند و حالا دارند آنها را می‌فروشند.»

گفتگوی کامل دیجیاتو با سخنگوی طرح رجیستری به زودی منتشر می‌شود. دهقانی‌نیا در این گفتگو از دلایل مختلفی می‌گوید که چرا سهم موبایل‌های مسافری در سال ۹۷ بیشتر از واردات تجاری بوده و مشکلات اتصال گمرک به ناجا برای شناسایی مسافر واقعی را بیان می‌کند. او همچنین اختلاف قیمت موبایل‌های مسافری و تجاری را تشریح می‌کند و توضیح می‌دهد که موبایل‌های مسافری چه مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کرده‌ بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Geektus
    Geektus | ۴ تیر ۱۳۹۸

    رجیستری = ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومن حداقل، برای هرگوشی توی جیب دزد دولت.

    قبل رجیستری وارد کنندها گوشی وارد میکردن با نهایت سود ۱۰۰-۱۵۰ ولی الان گوشی وارد میشه به اینصورت هزینه رجیستری + سود وارد کننده.

    تازه بماند که هزینه رجیستری گوشی هایی مثل آیفون اکس اس بین ۶۰۰-۹۰۰ انجام میشه.

  • Ramin Khaleghi
    Ramin Khaleghi | ۴ تیر ۱۳۹۸

    طرح ریجستری تماما به ضرر مصرف کنندس . وارد کننده که وارد میکنه فروشنده هم میفروشه ما خریدار ها باید گرون تر بخریم و استرس ریجستری رو داشته باشیم

  • Mamad Shafi
    Mamad Shafi | ۴ تیر ۱۳۹۸

    من که برام فرقی نمیکنه این چی میگه چون میدونم چه گوشی قاچاق باشه چه نباشه فرقی نمیکنه تو ایران اونی هم که قاچاق نیست فقط پولش بیشتر ??

  • hamed_a
    hamed_a | ۴ تیر ۱۳۹۸

    شفاااااااف ???

  • MobileMax
    MobileMax | ۴ تیر ۱۳۹۸

    امان از دست دروغ گویان متحرک.فلن که بازارمون مثل وسایل قدیمی داره خاک میخوره و کسی گوشی نمیفروشه و اونیم که میفروشه گرون میفروشه
    دم صبحی آیفون ایکس ۱۳ تومنی رو فروختن ۱۶ تومن.یکیم نیست بگه مجبور نیستید دروغ بگید

مطالب پیشنهادی