ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

آیا مرورگر Brave می‌تواند قدرتمندترین جایگزین گوگل کروم باشد؟

حدودا یک سال پیش مطلبی با مضمون «پیروز نبرد مرورگر‌ها کدام است؟» در دیجیاتو منتشر کردیم؛ مطلبی که بازخورد زیادی دریافت کرد و در آن به وضوح می‌توانستیم به برتری گوگل کروم و فایرفاکس پی ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۵ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

حدودا یک سال پیش مطلبی با مضمون «پیروز نبرد مرورگر‌ها کدام است؟» در دیجیاتو منتشر کردیم؛ مطلبی که بازخورد زیادی دریافت کرد و در آن به وضوح می‌توانستیم به برتری گوگل کروم و فایرفاکس پی ببریم. اما آن زمان سه تا از بهترین مرورگر‌ها را اج، کروم و فایرفاکس خوانده بودیم و خبری از مرورگر Brave نبود.

مرورگر Brave به تازگی موفق شده اقبال جهانی قابل توجهی را به دست بیاورد. این مرورگر امنیت را به شیوه‌ای جدید ارائه می‌کند و در حالی که همه‌ی مزیت‌های گوگل کروم را داراست، می‌تواند عملکرد بسیار بهتری نسبت به آن داشته باشد. در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا مرورگر Brave انتخاب بهتری نسبت به گوگل کروم و یا هر مرورگر دیگری می‌تواند باشد. با ما همراه باشید.

وقتی به دنبال مرورگری پر سرعت با امکاناتی عالی باشید، یقینا انتخاب اولتان گوگل کروم است؛ اما ممکن است آنقدر‌ها گوگل را قابل اعتماد نیابید چرا که این شرکت بزرگ آمریکایی برای دریافت بهترین بازخورد‌ها از تبلیغ‌هایی که به کاربران نشان می‌دهد، اطلاعات شخصی و فعالیت‌های آن‌ها را زیر نظر می‌گیرد.

یکی از جایگزین‌های قدرتمند گوگل کروم بدون شک موزیلا فایرفاکس است. این مرورگر امنیت بالایی دارد و از طرفی سورس آن به صورت کاملا رایگان در اختیار همه قرار گرفته. از همه مهمتر اسم موزیلا همیشه امنیت بالای اینترنت را تداعی می‌کند. اما با همه‌ی این‌ها، فایرفاکس بسیاری از افزونه‌های فوق العاده قدرتمند کروم را ندارد و از طرفی نمی‌تواند کاربرد‌های بسیار روان آن را تکرار کند.

اما امسال، بر خلاف سال گذشته تصمیم گرفتیم یکی از مرورگر‌های تازه کار -که البته در زمانی بسیار کوتاه موفق شده اسم و رسم قابل توجهی برای خود دست و پا کند- را امتحان کنیم. نتیجه‌ی این ارزیابی این شد که شاید بهترین جایگزین گوگل کروم که حتی می‌تواند از این مرورگر پر آوازه بهتر عمل کند، Brave خواهد بود.

ممکن است پیش خود فکر کنید که این موج ضد گوگل کروم از کجا نشات گرفته و چرا باید یکی از بهترین مرورگر‌های دنیا را کنار گذاشت؟ همه راجع به توانایی‌های گوگل و همچنین مرورگر فوق العاده‌اش آگاه هستیم، اما حقیقت این است که گوگل روز به روز اطلاعات بیشتری از تک تک ما به دست می‌آورد. همه‌ی ما در بخشی از گشت و گذار در اینترنت با به نمایش درآمدن برخی از تبلیغات شگفت زده شده‌ایم و بارها از خود پرسیده‌ایم که چطور ممکن است گوگل بفهمد ما به دنبال چه چیزی هستیم؟

اگر یکی از کاربران گوشی باشید احتمالا بارها و بارها متوجه شده‌اید که حتی در صورت غیر فعال بودن لوکیشن، گوگل به راحتی محلی که در آن حضور دارید را به شما اعلام می‌کند. در یوتوب به شما پیشنهاد می‌کند که چه کلیپ‌هایی ببینید که آنقدر این پیشنهاد‌ها دقیق هست که مدت‌ها درگیر این پلتفرم شوید. گوگل بسیاری از اطلاعات عجیب و غریب و شخصی افراد را جمع آوری کرده. در واقع همانطور که هیچکدام دوست نداریم یکی از آشنایانمان همه‌ی اطلاعات شخصی و سری‌مان را داشته باشد، علاقه‌ای به نزدیکی بیش از حد گوگل به خودمان نداریم.

یکی دیگر از دلایلی که می‌توان به سادگی قید کروم را زد و به سمت مرورگر‌های جدید رفت، این است که نسخه‌های رقیب عمدتا از کرومیوم استفاده می‌کنند. اپرا، ویوالدی و حتی به زودی مایکروسافت اج به طور کامل بر اساس کرومیوم توسعه داده شده‌اند. این موضوع به این معنی است که کارایی آن‌ها در بدترین شرایط قابل مقایسه با کروم خواهد بود. ناگفته نماند که در خصوص Brave باید اذعان کرد که سرعت بیشتری نسبت به کروم ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، مرورگر Brave از همه‌ی افزونه‌هایی که برای کروم عرضه شده‌اند پشتیبانی می‌کند. در واقع جالب است بدانید که این مرورگر حتی می‌تواند به صورت آفلاین از افزونه‌ی Google Docs پشتیبانی کند. این بر خلاف ادعای گوگل است که پیش از این گفته بود دسترسی به Google Docs فقط با استفاده از کروم امکان پذیر است.

رها شدن از ابزار مدیریت رمز عبور گوگل کروم

یکی از مزیت‌هایی که گوگل در مرورگرش به آن افتخار می‌کند، برخورداری از ابزار مدیریت رمز عبور است. در واقع با استفاده از این امکانات شما قادر خواهید بود که به راحتی فرم‌های مختلف را پر کنید و خیلی ساده به رمز عبور دسترسی پیدا کنید.

اما یک مشکل اساسی در این بین امکان دسترسی به همه‌ی پسورد‌های ذخیره شده از طریق مرورگر کامپیوتر یا گوشی شماست. در واقع اگر به هر دلیلی گوشی یا لپتاپ شما در اختیار شخص ثالث قرار بگیرد، دسترسی به رمز عبور اطلاعات شخصی‌تان کار سختی نخواهد بود. به همین دلیل می‌توان گفت امنیت استفاده از ابزار مدیریت رمز عبور در مرورگر کروم به هیچ عنوان بالا نیست.

به همین دلیل بهتر است از ابزار مدیریت رمز عبوری مثل 1Password استفاده کرد. شاید استفاده از آن کمی زمان بر باشد -چرا که باید همه‌ی اطلاعات خود را در آن وارد نمایید- اما با این کار یک بار برای همیشه می‌توانید با خیالی راحت رمز عبور حساب‌های کاربری مختلف‌تان را مدیریت کنید. از طرفی این ابزار همراه با یک افزونه عرضه شده که به سادگی با مرورگر‌های مبتنی بر کرومیوم سازگار است. بنابراین به راحتی و امنیتی بالا می‌توانید از مرورگر Brave استفاده کنید و دسترسی به 1Password را هم داشته باشید.

مرورگر Brave یا Vivaldi؟

توسعه دهندگان مرورگر Vivaldi گروهی هستند که پیش از این در توسعه‌ی مرورگر Opera هم نقش داشتند، به همین دلیل شباهت‌های زیادی بین آن دو می‌توان یافت. ویوالدی را می‌توان یکی از بهترین مرورگر‌ها در زمینه‌ی امکان شخصی سازی ظاهری دانست.

این مرورگر که بر پایه‌ی کرومیوم توسعه داده شده به شما اجازه می‌دهد که پشته‌ای از تب‌های باز شده‌ی خود در مرورگرتان ایجاد کنید؛ ویژگی خاصی که در هیچکدام از دیگر مرورگر‌ها وجود ندارد. علاوه بر این ویوالدی این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بتوانند میزان گرد بودن گوشه‌های تب‌های باز شده را مشخص کنند. امکان درج نوار تب‌ها در پایین مرورگر و همچنین امکان انتخاب از بین رنگبندی‌های مختلف از دیگر ویژگی‌های خاص ویوالدی به شمار می‌رود. در واقع می‌توان گفت ویوالدی همه‌ی آنچه که Opera ارائه می‌دهد و بیشتر را در اختیار کاربرانش گذاشته است.

اما حتی با این اوصاف ویوالدی را نمی‌توان مرورگری کامل دانست. داشتن برخی مشکلات با مک بوک پرو و از طرفی باگ‌های مختلف که گاهی منجر به کرش شدن کامل مرورگر می‌شود ویوالدی را پایین تر از مرورگر [فعلا] بی عیب و ایرادی مانند Brave قرار می‌دهد.

مرورگر Brave

بر خلاف ویوالدی -که اپلیکیشن موبایل ندارد- مرورگر Brave کاملا مولتی پلتفرم است و به افراد اجازه می‌دهد که دیگر از گوگل کروم روی گوشی اندرویدی خود استفاده نکنند. همچنین مرورگر Brave به صورت پیش فرض دارای ابزاری است که از نمایش تبلیغات و تحت نظر قرار گرفتن فعالیت‌های کاربران جلوگیری می‌کند. بر خلاف بسیاری دیگر از مرورگر‌ها که با وعده‌ی مشابه شما را با مشکلات زیادی در هنگام گشت و گذار در اینترنت رو به رو می‌کنند، مرورگر Brave همه چیز را به خوبی تحت کنترل قرار می‌دهد.

علاوه بر این قادر هستید در زمان‌هایی خاص و برای وبسایت‌هایی خاص از گزینه‌ی lower shields استفاده کنید. این گزینه اجازه می‌دهد که وبسایت مورد نظر بتواند آزادانه به نمایش تبلیغات خود بپردازد.

البته مرورگر Brave دست شما را در شخصی سازی ظاهری باز نمی‌گذارد و ویوالدی در این زمینه بهتر عمل می‌کند. این مرورگر تنها به شما اجازه می‌دهد که از بین محیط تاریک و روشن یکی را انتخاب کنید. البته ناگفته نماند که Brave به طور کامل از تم‌های گوگل کروم پشتیبانی می‌کند. در واقع شما می‌توانید سری به بخش تم‌های گوگل کروم بزنید و تم مد نظر خود را در Brave هم داشته باشید.

اما به طور کلی باید به این موضوع اشاره کنیم که ظاهر Brave بی دلیل ساده نیست. در واقع Brave هدف اصلی خود را ارائه‌ی امن و پرسرعت اینترنت قرار داده که در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کند. این سادگی ظاهری هم تنها برای بالا بردن سرعت و روان بودن گشت و گذار در اینترنت ایجاد شده است.

مقایسه‌ی عملکرد‌ها

مرورگر Brave

مقایسه‌ی عملکرد مرورگر‌ها از آنجایی که اکثر ابزار‌های بنچمارک نمی‌توانند شرایط واقعی را شبیه سازی کنند، همیشه دقیق و قابل اعتماد نیستند. اما در ادامه به برخی از تفاوت عملکرد‌های پنج مرورگر معروف یعنی Brave، کروم، فایرفاکس، ویوالدی و سافاری می‌پردازیم.

مقایسه‌ی عملکرد‌ها با استفاده از ابزار ارائه شده توسط وبسایت browserbench.org و Basemark 3.0 به دست آمده است. کروم و ویوالدی در اکثر مقایسه‌ها مشابه عمل می‌کنند. البته اجرا شدن نرم افزار ویوالدی کمی زمان بر است که آن را از لحاظ سرعت پایین تر از کروم قرار خواهد داد. فایرفاکس کند ترین مرورگر به شمار می‌رود و در بنچمارک‌ها عمدتا ضعیف ترین امتیاز را از بین این پنج مرورگر دریافت می‌کند. مرورگر Brave به طور ملموسی سریع‌تر از کروم عمل می‌کند و در بقیه‌ی موارد عملکرد یکسانی با کروم دارد.

Brave از بسیاری جهات شبیه به کروم است با این تفاوت که از لحاظ امنیت و سرعت نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی آن تلقی می‌شود. البته یکی از نقاط ضعف مرورگر Brave این است که وقتی از آن استفاده می‌کنید اکثر وبسایت‌ها فکر می‌کنند که با یک ربات رو به رو هستند. اگر یکی از کاربران این مرورگر باشید احتمالا بیش از گذشته با تایید هویت تصویری CAPTCHA ها رو به رو شده باشید.

در واقع به نظر می‌رسد که مرورگر Brave آنقدر در زمینه‌ی پنهان کردن عملکرد‌ها و اطلاعات شخصی شما در فضای اینترنت خوب و قابل اعتماد عمل می‌کند، که اینترنت حتی قادر نیست تشخیص دهد که شما یک انسان واقعی هستید. موضوعی که نمی‌تواند آنقدر‌ها هم بد باشد و از طرفی می‌توان آن را یک مزیت امنیتی در نظر گرفت.

مرورگر Brave و بلاکچین

مرورگر Brave

مرورگر Brave از BAT استفاده می‌کند. پیش از این که به توضیح BAT برسیم باید به این نکته اشاره کنیم که تبلیغات دیجیتال در دنیا محل درآمد بسیار مهمی به شمار می‌رود اما در حال حاضر حدود ۷۳ درصد از تبلیغات دنیای اینترنت در اختیار شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و فیسبوک است و عملا رقابت با آن‌ها امکان پذیر نیست. به همین دلیل برای مقابله با این انحصار بت کوین یا Bat coin ها ایجاد شدند که بر پایه‌ی بلاکچین هستند.

Bat مخفف Basic Attention Token است که بر پایه‌ی اتریوم توسعه داده شده است. بت کوین نیاز به واسطه یا دلال برای انجام تبلیغات دیجیتال را از بین می‌برد و کمک می‌کند تا فرآیند تبلیغات تاثیر گذارتر شود. در واقع بت کوین به کاربران خود به ازای تماشای هر کدام از تبلیغات توکن اهدا می‌کند و همچنین درآمد ناشران به صورت مستقیم به دست می‌آید.

هدف اصلی تولید بت کوین‌ها مقابله با روش کنونی تبلیغات بود که در آن فعالیت تک تک کاربران در اینترنت تحت نظر قرار می‌گرفت. بت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرد و موفق شد تنها در ۳۰ ثانیه نزدیک به ۳۵ میلیون دلار درآمدزایی داشته باشد.

برای استفاده از بت کوین باید از مرورگر Brave استفاده کنید. این مرورگر بر اساس قرارداد‌های هوشمند طراحی شده و با استفاده از آن‌ها تبلیغ کننده‌ها تبلیغات خود را به صورت مستقیم در حالتی قفل شده و همراه با مقداری توکن ارسال می‌کنند. کاربران با تماشای آن بخشی از پرداخت را دریافت خواهند کرد.

مرورگر Brave

در همین حین، بخشی از درآمد به جیب مرورگر Brave خواهد رفت و باقیمانده‌ی آن در اختیار ناشر تبلیغ که میزبانی آن را بر عهده دارد قرار می‌گیرد.

جمع بندی

به طور کلی می‌توان گفت Brave در حال حاضر می‌تواند بهترین انتخاب به عنوان یک مرورگر قابل اعتماد باشد. در این بین البته نباید توانایی‌های بسیار بالای گوگل کروم را از یاد برد. این مرورگر همچنان یکی از قدرتمند‌ترین مرورگر‌های دنیاست و از طرفی اگر منصفانه به آن نگاه کنیم باید آن را بهترین و پر کاربرد‌ترین مرورگر دنیا هم بدانیم. اما اگر می‌خواهید جایگزینی برای گوگل کروم داشته باشید بدون شک بهترین انتخاب Brave یا ویوالدی خواهند بود که البته Brave سرعت بیشتر و امنیت بالاتری را ارائه می‌دهد.

 Brave Privacy Browser: Fast, free and safe browser

Brave Privacy Browser: Fast, free and safe browser

سازنده: Brave Software, INC قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: 68.3 / 50.8 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • meiyou
    meiyou | ۲۰ شهریور ۱۳۹۹

    متاسفانه با برنامه های گوگل یکپارچه نمیشه و همین سینک نشدن بزرگترین مشکل بریو محسوب میشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی