ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نبرد بزرگان؛ ب ام و X7 در برابر لندروور دیسکاوری و ولوو XC90

بی ام و ایکس7 بزرگترین محصول کمپانی باواریایی است که در کلاس شاسی‎بلندهای لوکس جای می‎گیرد و به نظر می‎رسد بازارهای پرسود و بزرگی مانند چین و ایالات متحده را هدف گرفته است. در این ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۶ تیر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

بی ام و ایکس7 بزرگترین محصول کمپانی باواریایی است که در کلاس شاسی‎بلندهای لوکس جای می‎گیرد و به نظر می‎رسد بازارهای پرسود و بزرگی مانند چین و ایالات متحده را هدف گرفته است.

ولوو

در این مطلب قصد داریم تا به مقایسه ایکس7 و دو تن از برترین رقبای اروپایی‎اش یعنی لندرور دیسکاوری و ولوو xc90 پلاگین هیبرید بپردازیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

ب ام و ایکس7

مدل: BMW X7 xDrive30d M Sport
قیمت: £74,695
موتور:  3.0l 6cyl, 261bhp
شتاب 0-96 kph: 6.7 seconds
مصرف سوخت: 8.48 L/100km
CO2: 171g/km

x7 در میان محصولات ب ام و بالاتر از مدل ایکس5 قرار می‌گیرد. نسخه مورد بررسی در اینجا از نوع xDrive30d دیزلی است که تریم M اسپرت آن74,69 پوند قیمت دارد. ایکس7 بر پلتفرم CLAR ب ام و استوار گردیده که باعث شده برخی از عناصر آن با مدل‎های نظیر ایکس5 و سری پنج سدان مشترک باشد.

سیستم تعلیق بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت استاندارد در این خودرو حضور دارد. سامانه چهار چرخ محرک نیز مانند دو رقیب دیگر برای ایکس7 در نظر گرفته شده تا قابلیت عبور از مسیرهای آفرودی را نیز داشته باشد.

همچنین یک پکیج 2595 دلاری شامل قفل مکانیکی دیفرانسیل نیز برای ایکس7 در نظر گرفته شده است. پیشرانه دیزل 261 اسب بخاری شش سیلندر قوای محرکه ب ام و را تامین و آن را از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‎ها منتقل می‌کند.

کیفیت متریال به کار رفته کابین نیز به همان اندازه که از یک پرچمدار انتظار می‌رود، در سطح بالایی قرار دارد. همه چیز بسیار فوق العاده است اما طراحی آن را می‎توان اقتباسی از دیگر محصولات بی ام و دانست.

کیفیت کابین ایکس7 برتر از دو رقیب دیگر خود احساس می‎شود. تریم M اسپرت خوردو به سیستم تهویه چهارگانه، سانروف پانورامیک و دو نمایشگر 12.3اینچی همراه ناوبری ماهواره‌ای برخوردار گردیده است.

اگرچه ایکس7 ضعیف‎ترین پیشرانه را در این جمع دارد اما به دلیل آنکه بیشینه گشتاور 620نیوتن متری آن در دور موتور 2هزار در دسترس قرار می‌گیرد، بنابراین از نظر فنی یارای رقابت با دو رقیب دیگر را خواهد داشت.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت ایکس7 برابر 6.7 ثانیه بوده که یک ثانیه بیشتر از ولووست اما نسبت به دیسکاوری 1.1 ثانیه سریعتر عمل می‌کند. با توجه به وزن و سایز هر سه مدل، کاملا واضح است که این خودروها سریع تر از حد نیاز هستند.

کابین X7 بسیار ساکت بوده، راحتی و رفاه فوق العاده‌ای را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد؛ تنها گاهی حین عبور از جاده‌های ناصاف تکان‌های اندکی در داخل احساس خواهد شد. منتهی هنگام عبور از پیچ‎ها، حرکت گهواره‌ای قابل توجهی در بدنه X7 پدید می‌آید.

به طور کلی وجود مواردی نظیر سیستم فرمان با سفتی مناسب، پیشرانه قوی و چسبندگی بالای ایکس7 تجربه رانندگی با آن را به نوعی تجربه خوشایند بدل نموده است. دقت و نرمی گیربکس نیز در حد بسیار بالایی قرار دارد.

از نظر کاربردی بودن فضای کابین هم اصلا جای تعجب وجود ندارد که ایکس7 با این قد و قواره، فضای سر، پا، زانوها و محفظه بار فراخی را در اختیار سرنشینان خود قرار بدهد.

گنجایش فضای محفظه بار در برابر 326 لیتر است که در صورت خواباندن صندلی‎های ردیف سوم به 750 لیتر افزایش خواهد یافت که این رقم برای لندروور دیسکاوری معادل 1137 لیتر است و در ولوو به 967 واحد می‌رسد.

اگرچه وجود هفت ایربگ، سنسورهای پارک و دوربین دید عقب ایمنی بالایی را برای ایکس7 به ارمغان آورده‌اند اما متاسفانه اینجا خبری از سامانه مانیتورینگ نقاط کور نیست.

لندروور دیسکاوری

مدل: Land Rover Discovery 3.0 Sd6 HSE Luxury
قیمت: £70,760
موتور: 3.0litre V6 diesel, 302bhp
شتاب 0-96: 7.8 seconds
مصرف سوخت 10.05 L/100km
CO2: 198g/km

دیسکاوری در سال 2019 به سن 30 سالگی رسیده و ما در اینجا نسخه فول آپشن HSE LUX را مورد بررسی قرار داده‎ایم.

پنجمین نسل دیسکاوری با 7 نفر ظرفیت، رقیب ب ام و ایکس7 محسوب می‌شود. سیستم تعلیق بادی الکترونیکی قابلیت‎های سواری آنرود و آفرود را برای دیسکاوری به خوبی مهیا ساخته است.

توانایی ویژه لندروور دیسکاوری در عبور از مسیرهای آفرودی بزرگترین نقطه قوت آن به شمار می‌رود. تنظیمات سیستم تعلیق بر حسب شرایط سطح جاده به طور خودکار تغییر خواهد نمود.

تنظیمات مختلفی برای رانندگی در مسیرهای شنی، چمن، برفی، صخره‎ای و گل‌آلود وجود دارد. سامانه کنترل حرکت در سرازیری، حسگرهای میزان فرورفتگی در آب، ضرایب گیربکس رنج کوتاه و دوربین‌ها و حسگرهای مختلف، توانایی دیسکاوری را در عبور از مسیرهای صعب العبور افزایش داده‌اند.

کیفیت کابین دیسکاوری در حد بالایی قرار دارد اما نسبت به رقبا اندکی پایین‌تر است. کنترل تهویه چهارگانه، غربیلک فرمان و صندلی‌های گرم شونده، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه نمایش 10 اینچی از جمله امکانات دیسکاوری HSE محسوب می‎شوند.

توانایی آفرود دیسکاوری بی‌نظیر است اما در جاده نیز بسیار ممتاز عمل می‌کند. لندروور در جاده تقریبا به اندازه رقبایش قابل کنترل و رام عمل می‌کند و به نرمی از ناهمواری‌ها عبور می‌نماید. حرکت گهواره‌ای آن نیز کمتر از x7 است.

می‌توان گفت که راحت‎ترین خودرو در این جمع همین لندروور دیسکاوری است. میزان صدای ورودی به کابین بسیار کم بوده و از این جهت بین ایکس هفت و ولوو قرار می‎گیرد.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت دیسکاوری برابر 7.8 ثانیه است. بیشینه گشتاور 700 نیوتن متری آن از دور موتور 1500 در دسترس قرار می‎گیرد و باعث شده تا پیشرانه v6 به هیچ عنوان مغلوب وزن 2236 کیلوگرمی دیسکاوری نباشد. گیربکس هشت سرعته نیز به نرمی عمل می‎کند و آرامش خاصی در انجام وظایف خود به خرج می‌دهد.

گنجایش صندوق عقب دیسکاوری 1137 لیتر است و 3500 کیلوگرم توانایی یدک کشی دارد.

ولوو XC90 T8

مدل: Volvo XC90 T8 Twin Engine Inscription Pro
قیمت: £71,945
پیشرانه: 2.0-litre 4cyl plus electric motor, 385bhp
شتاب 0-96: 5.7 seconds
مصرف سوخت: 7.395 L/100km
CO2: 55g/km

ولوو XC90 T8 با قابلیت پلاگین هیبرید، انتخابی متفاوت در این بین به شمار می‎رود. کمپانی ولوو قصد دارد تا سال 2025 یک میلیون خودروی الکتریکی‎شده را روانه بازار نماید و مدل‌های همچون T8 قادرند چنین کاری انجام دهند.

پیشران XC90 به یک موتور 2 لیتری سوپرشارژ - توربوشارژ 4 سیلندر و همچنین یک موتور الکتریکی همراه با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک مجهز شده است.

موتور الکتریکی محور عقب را به حرکت در می‎آورد بنابراین XC90 با توانایی 4X4 خود قابلیت آفرود نیز دارد اما چندان بر روی این مهم متمرکز نیست. تعلیق بادی و کمک فنرهای تطبیق‌پذیر در این خودرو ایفای نقش می‌نمایند.

متریال کابین گرچه کیفیت بالایی دارد، اما به اندازه لندروور و x7 لوکس نیست. استفاده از رینگ‎های ۲۱ اینچی، صندلی‎های چرمی گرم‎شونده، تهویه چهارگانه، صفحه نمایشگر 9 اینچی ناوبری ماهواره‎ای و پنل کیلومتر شمار دیجیتال جلوه خاصی به T8 بخشیده‎اند.

پیشرانه الکتریکی دارای قدرتی برابر 86 اسب بخار است که به عنوان مکمل پیشرانه 299 اسب‌بخار دیزلی در دورهای پایین انجام وظیفه می‎کند.

به دلیل گشتاور لحظه‎ای 240نیوتن متری موتور الکتریکی، XC90 واقعا چالاک بوده و شتاب صفر تا 96کیلومتر بر ساعت آن برابر 5.7 ثانیه است. همچنین رانندگی بی صدا در دورهای پایین با موتور الکتریکی امکان پذیر است.

پیشرانه 2 لیتری القایی خودرو پر سر و صداتر از رقبای خود است و رانندگی را کمی ناآرام‎تر می‎کند. گیربکس 8 سرعته به نرمی عمل می‎کند اما دقت دو رقیب دیگر را ندارد.

می‌توان گفت XC90 زمخت ترین سواری را در این بین دارد. در کل، پیشرانه قوی و کنترل پذیری مناسب XC90 را برای رانندگی در سطح مناسبی قرار می‌دهند اما کیفیت سواری و هندلینگ دو رقیب دیگر بهتر از این خودروست.

در پایان بایستی خدمتتان عرض کنیم که لندروور دیسکاوری به دلیل راحتی و توانایی فوق العاده در عبور از مسیرهای آفرودی، برخورداری از بیشترین گنجایش محفظه بار و آپشن‎های بیشتر، مقام اول را کسب می‎کند.

ایکس7 برای کمپانی ب ام و یک موفقیت محسوب می‌شود؛ قابلیت رانندگی خوبی دارد، راحتی و فضای داخل آن نیز تقریبا در حد دیسکاوری است. اما به دلیل قیمت بالاتر عرصه را به دیسکاوری واگذار کرد.

ولوو xc90 نیز با وجود پیشرانه برقی انتخاب بسیار مناسبی برای رفت و آمد در مسیرهای کوتاه است اما از نظر مجلل بودن، کاربردی بودن و راحتی به پای دو حریف دیگر نمی‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • irvani mohsen
    irvani mohsen | ۷ تیر ۱۳۹۸

    یه سوال داشتم خدمت عزیزان دیجییاتو.اینکه حداقل چیزهایی پست کنید که از توان ما خارج نباشه و بدرد بخوره اینکه ایکس ۷ و فلان ماشین چه فرقی باهم دارن رو چه به ما!یکم خودتون فکر کنید به حرف بنده میرسین.

مطالب پیشنهادی