ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ثابت تاو
علمی

مخالفان عدد پی روز ثابت تاو را گرامی داشتند

روز گذشته علاقمندان به ریاضیات روز ثابت تاو (Tau) را جشن گرفتند؛ رویدادی سالانه که به ثابت دایره یعنی تاو اختصاص دارد و در مقایسه با عدد پی کمتر شناخته شده است. اگر محیط یک ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰

روز گذشته علاقمندان به ریاضیات روز ثابت تاو (Tau) را جشن گرفتند؛ رویدادی سالانه که به ثابت دایره یعنی تاو اختصاص دارد و در مقایسه با عدد پی کمتر شناخته شده است.

اگر محیط یک دایره را به قطر آن تقسیم کنید به ثابت پی می رسید؛ با این حال تاو از تقسیم محیط به شعاعش حاصل می گردد. دانشمندان روز گذشته یعنی ۲۸ام ژوئن (6/28) را به خاطر شباهتش به مقدار تقریبی این ثابت (۶.۲۸) تاو نامگذاری کرده اند.

در روزهای اخیر هواداران این ثابت عددی با انتشار توییت های مختلفی این روز را به هواداران عدد پی یادآوری کردند و جالب است بدانید که برخی حتی برای آن شعر گفته اند.

روز ثابت تاو

ثابت تاو نخستین بار در سال ۲۰۰۱ میلادی و بعد از آن مورد توجه قرار گرفت که باب پالایس ریاضیدان دانشگاه یوتا مقاله ای با این عنوان منتشر کرد: «پی درست نیست!»

ثابت تاو برابر است با ۶.۲۶

در یکی از مقالات وبسایت Wolfram (موتور جستجوی محاسباتی) آمده است که مخالفان عدد پی باور دارند یادگیری مباحثی نظیر هندسه و مثلثات به لطف ثابت تاو برای دانش آموزان ساده تر می شود چراکه ما زاویه ها را با رادیانس اندازه می گیریم و از آنجایی که در یک دایره دو شعاع وجود دارد تاو بهترین ثابت برای انجام محاسبات در این حوزه هاست. همچنین میتوانید اینطور در نظر بگیرید که دو پی برابر است با یک تاو.

ثابت پی در مقابل ثابت تاو

دلیل دیگری که در این مطلب برای ارجحیت یافتن تاو بر پی آمده این است که در چندین فرمول ریاضی  نظیر محاسبه محیط دایره از دو پی استفاده می شود:

اگر شعاع دایره r و قطر آن d باشد، محیط دایره برابر است با:

بنابراین صرفا با استفاده از تاو نیاز به استفاده از دو پی از بین می رود و در نتیجه معادلات شکل کوتاه تر و ساده تری به خود میگیرند. علاوه بر این امکان خطای دانش آموزان نیز به میزان چشمگیر کم می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی