ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استاندارد UFS 3.0
تکنولوژی

استاندارد UFS 3.0 چیست و چرا اهمیت دارد

هنگام عرضه وان پلاس 7 پرو، سر و صدای کمی هم درباره استاندارد UFS 3.0 به پا شد، اما صحبت بیشتری درباره آن به میان نیامد. UFS مخفف حافظه ذخیره سازی فلش جهانی است و ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۹ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

هنگام عرضه وان پلاس 7 پرو، سر و صدای کمی هم درباره استاندارد UFS 3.0 به پا شد، اما صحبت بیشتری درباره آن به میان نیامد. UFS مخفف حافظه ذخیره سازی فلش جهانی است و یکی از استاندارهای ذخیره سازی متداول درتلفن های هوشمند و دوربین های دیجیتال محسوب می شود؛ و می توان آن را SSD در نظر گرفت که به جای کامپیوترها در موبایل ها استفاده می شود.

نسل سوم این استاندارد بیش از دو برابر UFS 2.1 سرعت دارد

این استاندارد قابلیتی نیست که تولید کننده ها زیاد به آن بپردازند اما تاثیر قابل توجهی در عملکرد دستگاه ها دارد. استاندارد جدید آن یعنی UFS 3.0 هم به طور چشمگیری از قبلی یعنی UFS 2.1 سریع تر است. گذشته از این UFS 3.0 از هر استاندارد ذخیره سازی دیگری در دنیای موبایل مانند eMMC که به طور گسترده استفاده می شود سرعت بسیار بیشتری دارد.

استاندارد UFS 3.0

فواید UFS 3.0

سرعت استاندارد UFS 3.0 در خواندن و نوشتن اطلاعات بیش از دو برابر UFS 2.1 است و انرژی بسیار کمتری نیز مصرف می کند. از زمان توسعه این استاندارد، سرعت و قابلیت های چند عملکردی بهبود چشمگیری داشته اند. استاندارد UFS 3.0 جابجایی اطلاعات با سرعت 23.2 گیگابیت بر ثانیه را نیز ممکن می کند که به کمک دو خط 11.6 گیگابیتی امکان پذیر است. این اعداد نشانگر سرعت نوشته و خوانده شدن اطلاعات از روی حافظه دستگاه هستند و هرچه بالاتر باشند، سرعت اجرای برنامه ها و بازی ها نیز بیشتر خواهد بود.

استاندارد UFS منحصرا برای موبایل ها و تبلت ها توسعه یافته زیرا مصرف باتری در این دستگاه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گفته شده توسعه UFS 3.0 دو سال زمان برده است.

سازمان JEDEC که این استاندارد را توسعه داده و تعیین استانداردهای حافظه های کامپیوتری را برعهده دارد، بر پایه بیش از سه هزار داوطلب از 300 شرکت مختلف مانند گوگل، اپل، مایکروسافت و آی بی ام تشکیل شده است.

استاندارد UFS 3.0

5G و پیشرفت های بیشتر

این سازمان همین حالا هم برای استفاده کامل از مزایای 5G، به سختی در حال کار روی نسخه بعدی است تا دستیابی به سرعت بالاتر در کنار مصرف برق کمتر ممکن شود.

با اینکه کاهش مصرف انرژی برای تلفن های هوشمند اتفاق خوبی خواهد بود، نیاز به سرعت بالای استاندارد UFS 3.0 هنوز حس نمی شود؛ زیرا دستگاه هایی مانند گلکسی اس 10 سامسونگ یا پیگسل سه گوگل که از استاندارد UFS 2.1 بهره می برند قادر به اجرای تمام بازی ها، اجرای سنگین ترین برنامه های مبتنی بر واقعیت مجازی و پخش ویدیوهای 4K بدون هیچ مشکلی هستند.

با اینکه نیاز به استاندارد UFS 3.0 در حال حاضر زیاد جدی نیست، امیدواریم تولیدکننده ها هرچه سریعتر به آن مهاجرت کنند؛ زیرا با قدرتمندتر شدن موبایل ها و سریع تر شدن شبکه ها، پتانسیل های این استاندارد آشکار خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی