ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تغییرات گسترده در اپل؛ با جانشینان جانی آیو آشنا شوید

جانی آیو آنقدر مهره تاثیرگذاری در تاریخچه اپل بوده که کناره گیری او موجی از تغییرات را در این شرکت به راه اندازد. در پی این دگرگونی یکی از مدیران آنقدر قدرت پیدا کرده که ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

جانی آیو آنقدر مهره تاثیرگذاری در تاریخچه اپل بوده که کناره گیری او موجی از تغییرات را در این شرکت به راه اندازد. در پی این دگرگونی یکی از مدیران آنقدر قدرت پیدا کرده که از وی به عنوان جانشین احتمالی تیم کوک یاد می شود و از طرف دیگر رهبری تیم طراحی صنعتی اپل برای نخستین بار به یک زن سپرده شده است.

سر جاناتان آیو، متخصص زبردستی که از سال ۱۹۹۲ امضای خود را روی مهمترین محصولات اپل و حتی ساختمان سفینه ای شکل آنها به یادگار گذاشته، روز سه شنبه اعلام کرد تا پایان سال از جمع کوپرتینویی ها جدا شده و کمپانی خودش را تاسیس می کند. برای درک تواناهایی جانی آیو کافی است بدانید او را طراح طراحان می نامند.

جف ویلیامز
ایوان هانکی (سمت چپ)

انتشار خبر آیو کافی بود تا اپل ۸ میلیارد دلار از ارزش سهامش را از دست بدهد. هرچند برخی نگرانند کناره گیری او مثل زمانی که روی ساختمان اپل پارک کار می کرد، باعث افت کیفیت محصولات شود اما برخی تحلیلگران معتقدند سرنوشت این شرکت به دست یکی دیگر از مدیران ارشد اپل افتاده است. این فرد کسی نیست جز جف ویلیامز، مدیر ارشد عملیات اپل.

قدرت گرفتن جانشین احتمالی تیم کوک با رفتن آیو

جف ویلیامز از کهنه سربازهای کوپرتینویی است که طی ۲۰ سال گذشته در این شرکت مشغول به کار بوده و از ۲۰۱۰ هدایت عملیات بین المللی را بر عهده دارد. با این حال جانی آیو با او کار نمی کرد و مستقیما به تیم کوک گزارش می داد، حالا اما جانشینان های موقتی آیو موظف شده اند که گزارش های خود را برای ویلیامز ارسال کنند.

جف ویلیامز
جف ویلیامز

هرچند هنوز جایگزین قطعی آیو تعیین نشده اما در بیانیه اپل دو نفر از معاونان او به عنوان سرپرست موقت انتخاب شده اند. «آلن دای»، به عنوان معاون طراحی رابط انسانی هدایت گروه نرم افزار را برعهده گرفته و «ایوان هانکی»، معاون طراحی صنعتی بر طراحی محصولات مختلف از iMac تا آیفون نظارت خواهد داشت. در واقع سمت آیو آنقدر گسترده بود که هدایت آن به دو متخصص با سابقه سپرده شده است.

علاوه بر این یکی دیگر از مدیران با سابقه اپل به نام «صابیح خان» به عنوان معاون ارشد عملیات برگزیده شده و او هم قرار است زیر نظر جف ویلیامز به کارش ادامه دهد. «هوراس ددیو»، بنیانگذار موسسه مشورتی Asymco درباره افزایش دامنه اختیارات جف ویلیامز می گوید:

سپردن نقشی حیاتی در فرایند طراحی اپل به ویلیامز در حالی که هنوز پستش در بخش عملیات را حفظ کرده نشانه ای از در نظر گرفتن او به عنوان جانشین احتمالی تیم کوک تلقی می شود.

آشنایی با جانشینان جانی آیو

آلن دای فارغ التحصیل دانشگاه سیراکیوز است و در سال ۲۰۰۶ به عنوان مدیر نوآوری در اپل استخدام شد. ایده های او برای طراحی جعبه محصولات باعث شد که پله های ترقی را طی کند. او در طراحی iOS 7 و رابط کاربری اپل واچ نقش مهمی داشت. آلن دای زمانی که آیو سرگرم طراحی ساختمان اپل پارک بود مسئولیت تیم طراحی اپل را بر عهده گرفت بنابرین با پست جدیدش آشنایی دارد.

آلن دای
آلن دای

ایوان هانکی اما علاقه چندانی به حضور در محافل عمومی و ارائه اطلاعات درباره خودش ندارد. او حتی در پروفایل لینکدین هم تنها به تحصیل رشته طراحی محصول در دانشگاه استنفورد و اشتغال در بخش طراحی صنعتی اپل اشاره کرده است. هانکی علاوه بر مشارکت در طراحی برخی محصولات نمادین اپل تا کنون صدها پتنت ها را نیز ثبت رسانده است.

زمان پیوستن وی به تیم طراحی مشخص نیست اما مدیریت استودیوی طراحی بخشی از وظایف هانکی بوده است. یکی دیگر از اعضای این تیم به نام «می-لی خو» مدعی است که به هانکی آنچنان که باید و شاید بها داده نشده است. حالا اما او به نخستین زنی تبدیل شده که هدایت تیم طراحی یکی از نمادین ترین شرکت های دنیا را به دست می گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۰ تیر ۱۳۹۸

    حالا اگه ایران بود تیم کوک اولین پلنگ سرتاپاعمل که بلده چطور به همه بده و از قدرت دادنش در جهت منافع استفاده میکنه و عقده‌ها و گره‌ها و فانتزی‌های بیمعنای جنسی مرداای بیچاره رو به شکل یک افسار درمیاره جانشین جانی آی‌-و میشد به جا این خانوم

مطالب پیشنهادی