ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

خدمت جدید تپسی برای افراد دارای معلولیت حرکتی آغاز به کار کرد

شرکت «تپ­سی» به منظور تسهیل سفرهای شهری افراد دارای معلولیت حرکتی، امکان جدیدی را در اپلیکیشن خود برای این افراد ایجاد کرده است. در این خدمت جدید، توان‌یابان با کلیک روی پروفایل خود در قسمت تنظیمات ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

شرکت «تپ­سی» به منظور تسهیل سفرهای شهری افراد دارای معلولیت حرکتی، امکان جدیدی را در اپلیکیشن خود برای این افراد ایجاد کرده است. در این خدمت جدید، توان‌یابان با کلیک روی پروفایل خود در قسمت تنظیمات سفر، گزینه‌ «ویلچر» یا «عصا دارم» را انتخاب می‌کنند تا سفیران از وضعیت آنها آگاهی داشته باشند. ضمن آنکه تپسی با اختصاص سهم کمیسیون خود از هزینه سفر به رانندگان، جذابیت قبول این سفرها را توسط سفیران افزایش داده است.

«نگار عرب» مدیر روابط عمومی تپسی در گفتگو با دیجیاتو توضیح داد که خدمات جدید در دو فاز، اجرایی شده‌است. به گفته او در مرحله اول که اردیبهشت ماه سال جاری بود، گزینه‌هایی در بخش پروفایل اپلکیشن اضافه شد تا کاربران بتوانند از طریق آن، شرایط خاص خود شامل ناشنوایی/ کم شنوایی و یا دارا بودن ویلچر/عصا را به رانندگان اطلاع بدهند. تعداد مسافرانی که در فاز اول از این گزینه استفاده می‌کردند زیاد نبود: «در فاز دوم، خدمات ویژه‌ای برای افراد دارای معلولیت حرکتی در نظر گرفته شد که تاکنون با استقبال عمومی همراه بوده و انتظار می‌رود که توان‌یابان بسیاری از این خدمت بهره ببرند.»

با این حال در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود که گاهاً توان‌یابان برای پذیرش سفرها با تاخیر مواجه می‌شوند. عرب در پاسخ به این سوال دیجیاتو که تپسی چه راه حلی برای این موضوع در نظر گرفته است، توضیح داد که قبلا گزینه‌ای وجود نداشت تا مسافر به راننده اطلاع دهد معلول است و ویلچر دارد، برای همین هم سفر زود پذیرفته می‌شد اما برخی رانندگان که خودروی آنها فضای کافی برای ویلچر نداشت، بعد از دیدن مسافر سفر را لغو می‌کردند و این تجربه بسیار ناخوشایندی بود:

«با پیشنهاد «وحید رجبلو»، موسس استارت‌آپ توانیتو، خدمات مناسب به معلولان مورد توجه قرار گرفت. رجبلو پیشنهاد داد سیستمی تعبیه شود که توان یابان بتوانند به رانندگان اطلاع دهند که ویلچر دارند. این کار در اردیبهشت ماه در تپ‌سی انجام شد اما این موضوع باعث شد تا رانندگان دیرتر و کمتر سفرهای افراد دارای معلولیت حرکتی را بپذیرند به همین دلیل ما در فاز دوم تصمیم گرفتیم تا از رانندگانی که سفرهای توان‌یابان را می‌پذیرند کمیسیونی دریافت نکنیم تا انگیزه بیشتری برای قبول این سفرها داشته باشند.»

پذیرش سفر توان‌یاب‌ها باعث می‌شود تا راننده کمیسیونی برای سفر پرداخت نکند.

اینطور که مدیر روابط عمومی تپسی می‌گوید، در پروفایل رانندگان، اطلاعات و آموزش‌های لازم برای کمک کردن به معلولان گذاشته شده تا آنها بدانند چطور می‌توانند به این دسته از مسافران خود کمک کنند. ضمن آنکه سفیران تپسی هر زمان سفر توان‌یابان را قبول کنند، پیامکی جهت یادآوری شرایط مسافر به آنها ارسال می‌شود.

به گفته تپ­سی این سفرها با عنوان «توان‌یاب» و با رنگ بنفش به راننده نشان داده می‌شوند و سفیری که این سفرها را قبول می‌کند، می‌بایست در خودروی خود جای کافی برای ویلچر یا عصا داشته باشد و در زمان سوار و پیاده شدن مسافر، به او کمک کند. برای استفاده از این امکان، کاربران دارای معلولیت حرکتی می توانند به منوی اپلیکیشن بروند و با کلیک روی پروفایل خود در قسمت تنظیمات سفر، گزینه‌ «ویلچر/عصا دارم» را انتخاب کنند. به این ترتیب سفرهای آنها بدون کسر کمسیون انجام خواهد شد.

گفتنی است، شناسایی کاربران دارای معلولیت حرکتی جهت ارائه خدمات به آن‌ها، در تعامل با سازمان بهزیستی کل کشور انجام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • binam
    binam | ۹ تیر ۱۳۹۸

    از دیجیاتو می‌خوام روی طرح‌های جدید برای کمک به توان‌یابان کار کنه و مسئولین را مورد سؤال قرار بده، مثلاً از اون‌ها دربارهٔ دسترس‌پذیری سایت‌ها و برنامه‌ریزی‌هاشون بپرسه. نمونه این‌که سایت مالیات (آدرسش یادم نی) که این چندوقت فعال بود افتضاح بود! یا از glx پرسیدم رابط کاربری شما برای اجرای کامل talkbalk و espeak بهینه هست و برنامه‌ای برای معلولین دارید؟ گفت: خیر! و هزار مورد دیگه مثل پیام‌رسان‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و …

    • binam
      binam | ۹ تیر ۱۳۹۸

      مثلاً هزینهٔ طراحی یک کیت هشدار و نصب اون روی همهٔ خودروها چقدره؟ که بعد مثلاً نابینا دکمه‌ای بزنه که قراره از خیابون رد بشه و همهٔ خودروها در اون مسیر و با فاصلهٔ صد متر هشدار را دریافت کنند. با این طرح می‌شه آمبولانس‌ها و … را هم به این دستگاه‌ها شناسوند و استفادهٔ زیادی خواهد داشت.

  • binam
    binam | ۹ تیر ۱۳۹۸

    ممنون از اطلاع‌رسانی. کاش همهٔ کسب‌وکارها بخشی از برنامه و زمان‌بندی و بودجهٔ خود را به توان‌یابان اختصاص می‌دادند. مثلاً همین دیجیاتو با این کار فکر کنم تأثیرگذاره.

  • Mohammad Habiby
    Mohammad Habiby | ۹ تیر ۱۳۹۸

    بسیار حرکت زیبایی هست
    امیدوارم رانندگان هم همکاری کنن
    در مورد وحید رجبلو هم بخونید، خیلی برای توانیتو و قشر معلول زحمت کشیده

مطالب پیشنهادی