ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اژور مایکروسافت
تکنولوژی

سهم لینوکس در سرویس اژور مایکروسافت از ویندوز بیشتر شده است

سه سال و نیم قبل «مارک روسینوویچ»، مدیر ارشد فناوری اژور (Azure)، سرویس پردازش ابری مایکروسافت اعلام کرد: «از هر چهار سرور اژور مایکروسافت یکی لینوکس هستند.» پس از آن سال 2017 بود که مایکروسافت ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

سه سال و نیم قبل «مارک روسینوویچ»، مدیر ارشد فناوری اژور (Azure)، سرویس پردازش ابری مایکروسافت اعلام کرد: «از هر چهار سرور اژور مایکروسافت یکی لینوکس هستند.» پس از آن سال 2017 بود که مایکروسافت اعلام کرد 40 درصد از ماشین های مجازی اژور بر پایه لینوکس هستند. سپس پاییز 2018 «اسکات گوتری»، معاون اجرایی این شرکت در مصاحبه ای اعلام کرد این آمار افزایش یافته و لینوکس 50 درصد سرورهای اژور را به خود اختصاص داده است.

حالا هم «ساشا لوین»، توسعه دهنده کرنل لینوکس مایکروسافت طی درخواستی برای اضافه شدن این شرکت به لیست امنیت لینوکس، بیان کرده سهم لینوکس در پردازش ابری مایکروسافت از ویندوز پیشی گرفته است. این آمار ممکن است تعجب برانگیز به نظر برسد، اما بگذارید بیشتر توضیح دهیم.

این روند از ده سال قبل با متن باز شدن ASP.NET شروع شد

لینوکس عمدتا پردازش شرکت ها در سرورهای داخلی و ابری را بر عهده دارد. سرورهای مایکروسافت هم سال هاست در حال نزول هستند؛ طبق گزارش سهم جهانی سیستم عامل ها و سیستم های زیر مجموعه از بازار در سال 2017، لینوکس 68 درصد بازار را در اختیار داشته و از آن زمان هم تنها به سهمش افزوده شده.

در نتیجه تنها کمی زمان لازم بود تا لینوکس سرورهای اژور را هم به سلطه خود در بیاورد، همان طور که «گوتری» شهریور گذشته گفته بود: «سهم لینوکس هر ماه افزایش پیدا می کند.»

وی اضافه کرد: «تنها مشتریان اژور مایکروسافت نیستند که به لینوکس روی می آورند، بلکه برخی سرویس های بومی اژور هم معمولا تحت لینوکس اجرا می شوند. مایکروسافت در حال ساخت تعداد بیشتری از این سرویس هاست. برای مثال شبکه نرم افزار محور (SDN) اژور هم اکنون بر پایه لینوکس اجرا می شود.»

اژور مایکروسافت

استیو بالمر هم حالا عاشق لینوکس است

سوالی که پیش می آید این است که چرا همه و حتی مایکروسافت، در حال روی آوردن به لینوکس هستند؟ گوتری اینگونه توضیح می دهد: «این اتفاق ده سال پیش و از زمانی شروع شد که ما ASP.NET را متن باز کردیم. ما فهمیده بودیم که متن باز بودن قابلیتی است که تمام توسعه دهنده ها از آن سود خواهند برد. این اتفاقی مثبت و حیاتی است، فقط کد نیست، بلکه یک جامعه است.» وی اضافه کرد: «ما در حال حاضر بزرگترین حامیان پروژه های متن باز در دنیا هستیم.»

حتی مدیرعامل پیشین مایکروسافت «استیو بالمر» هم که زمانی لینوکس را یک سرطان توصیف کرده بود، اکنون اعلام کرده عاشق آن است.

در حال حاضر هشت توزیع مختلف لینوکس روی اژور در دسترس هستند؛ این بدون در نظر گرفتن Azure Sphere است؛ سیستمی ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار، که برای تامین امنیت دستگاه هایی که به دست کاربر نهایی می رسند استفاده می شود. «برد اسمیت»، مدیر ارشد مایکروسافت خود اعلام کرده بود این یک کرنل شخصی سازی شده از لینوکس است. با این حساب به نظر می رسد لینوکس در حال حکمرانی به فضای ابری است، حتی در سرورهای اژور مایکروسافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی