ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیگارهای الکترونیکی
علمی

چرا سیگارهای الکترونیکی مضرند؟

چندی پیش سن فرانسیسکو به جمع ممنوع کنندگان استفاده از سیگار الکترونیکی پیوست و از آنجایی که یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده این محصول در دنیا یعنی Juul در این شهر قرار گرفته، چنین ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

چندی پیش سن فرانسیسکو به جمع ممنوع کنندگان استفاده از سیگار الکترونیکی پیوست و از آنجایی که یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده این محصول در دنیا یعنی Juul در این شهر قرار گرفته، چنین حرکتی سوال‌های موجود در زمینه مشکلات سلامتی این نوع سیگار را بیش از پیش برانگیخت. مسئولان ذی ربط اعلام کردند که به خاطر افزایش مصرف این محصول در بین نوجوانان و کمبود دانش کافی در مورد تاثیر آن‌ها روی سلامت مصرف کنندگان، رای به چنین ممنوعیتی داده‌اند.

با این وجود سوالی که پیش می‌آید این است، چرا محصولی که زمانی به عنوان جایگزین سالمتر سیگارهای معمولی وارد بازار شد در نهایت وارد پروسه ممنوعیت شده است؟

سیگار الکترونیکی چیست؟

این نوع سیگار در واقع یک دستگاه قابل حمل است که یک مایع را با گرم کردن تبدیل به هواپخش (ائروسل) می‌کند تا مصرف کننده آن را استنشاق کند. مواد مایع مذکور در کارتریج‌هایی قرار گرفته و افراد می‌توانند آن‌ها را از تامین کننده‌ها خریداری کنند. مایع سیگارهای الکترونیکی در طعم‌های مختلف و بسته‌بندی‌های زیبا و جذاب عرضه می‌شوند.

سیگار الکترونیکی

با اینکه سیگارهای الکترونیکی در واقع کم ضررتر از سیگارهای معمولی هستند اما لزوما سالم‌تر نیستند، چرا که به هر حال مواد افزودنی مضری در آن‌ها وجود دارد، از جمله نیکوتین، طعم دهنده‌ها و ذراتی که باعث آسیب زدن به ارگان‌های حیاتی بدن انسان می‌شوند.

مشکل سیگار الکترونیکی چیست؟

مشکل اصلی این است که با مصرف این سیگار به هرحال نیکوتین وارد بدن می‌شود. شاید مصرف کننده در معرض مواد مضر کمتری قرار بگیرد اما به هرحال  چیزی که استنشاق می‌شود یک ماده سمی است و می‌تواند سبب بروز مشکلات بالقوه‌ای مثل فشار خون بالا و ریسک حمله قلبی شود.

اما از همه این‌ها نگران کننده‌تر تاثیراتی است که هنوز مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته و ناشناخته مانده‌اند. برخلاف سیگارهای معمولی، تحقیقات عمیق و دقیقی در مورد این نوع از سیگار انجام نشده و تا زمانی که این تحقیات به انجام نرسند، مصرف کنندگان در واقع خود را در معرض خطرات ناشناخته‌ای قرار می‌دهند.

از آنجایی که سیگار الکترونیکی هم حاوی نیکوتین است بنابرانی به همان اندازه سیگار اعتیادآور است. با اینکه قرار بوده سیگارهای الکترونیکی جایگزین‌های کم‌ضرر سیگار باشند اما بازاریابی آن‌ها تا به حال کاملا بر خلاف این ایده پیش رفته است. فروشگاه‌ها در سراسر دنیا این محصولات را با بسته‌بندی‌های متنوع و جذاب و طعم‌های وسوسه‌کننده به فروش می‌رسانند. علاوه بر این پایش این سیگارها برای مراجع تنظیم کننده سخت‌تر است چرا که اطلاع یافتن از مواد داخل هر کارتریج و دوز آن‌ها دشواری‌های مربوط به خود را دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی