ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استخراج ارز دیجیتال
تکنولوژی

برق برخی مراکز استخراج رمز ارزها توسط وزارت نیرو قطع شد

بر اساس اعلام سخنگوی صنعت برق، استخراج ارز دیجیتال در حدود ۵۰۰ مگاوات در ساعت برق مصرف می‌کند. به گفته «مصطفی رجبی مشهدی» هنوز برای استخراج ارز مجازی و بیت کوین‌ها تعرفه‌ای مشخص نشده و ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۶

بر اساس اعلام سخنگوی صنعت برق، استخراج ارز دیجیتال در حدود ۵۰۰ مگاوات در ساعت برق مصرف می‌کند. به گفته «مصطفی رجبی مشهدی» هنوز برای استخراج ارز مجازی و بیت کوین‌ها تعرفه‌ای مشخص نشده و وزارت نیرو، برق برخی از مراکز استخراج رمز ارزها که از انشعاب‌های غیرمجاز استفاده کرده بودند را قطع کرده است.

رجبی مشهدی در مورد آخرین اقدام وزارت نیرو برای مقابله با خروج غیرقانونی ارز مجازی و بیت‌کوین‌ها به ایسنا گفت، وزرات نیرو پیشنهاد خود برای تعرفه ارز مجازی را به هیأت دولت ارائه کرده و هیأت دولت هم این پیشنهاد را در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌کند:

«امیدواریم طرح به زودی تصویب شود و استخراج ارز مجازی صاحب تعرفه شود. پیشنهاد وزارت نیرو این است که تعرفه‌ها با متوسط نرخ ارز صادراتی برق محاسبه شود. البته این عدد، عدد مشخصی نیست که در حال حاضر بتوان اعلام کرد زیرا ممکن است بر اساس نرخ سال یا ماه باشد و نرخ آن بسته به فصل و روز و ساعت متفاوت است. بعد از اینکه قطعی شد اعلام می‌شود.»

استخراج ارز دیجیتال

سخنگوی صنعت برق درباره اینکه استخراج بیت کوین‌ها در کدام استان کشور بیشتر رواج دارد، پاسخ داد از آن‌جایی که دمای دستگاه‌ها افزایش یافته و نیاز به وسایل سرمایشی دارند، استقرار در مناطق سردسیر کشور برای آنها مقرون به صرفه است. او با بیان اینکه مشخص نیست استخراج بیت کوین‌ها چند درصد از برق کشور را مصرف می‌کنند، توضیح داد:

«از آنجا که انشعابات غیرمجاز هستند، مشخص نیست چند درصد برق کشور را مصرف می‌کنند اما تخمین زده می‌شود ۵۰۰ مگاوات در یک ساعت مصرف دارند که معادل یک نیروگاه بزرگ است.»

بر اساس این گزارش، در حالی که همزمان با افزایش دما زنگ خطر مصرف برق به ویژه در تهران به صدا درآمده است، صنعت برق امسال با مشکل جدیدی به نام بیت‌کوین‌ها که به نظر می‌رسد عامل اصلی افزایش نامتعارف مصرف برق هستند، دست و پنجه نرم می‌کند. در این راستا «همایون حائری» معاون وزیر نیرو چندی پیش با اشاره به مباحثی که در مورد استفاده از برق برای استخراج ارز دیجیتالی مطرح شده است، چنین گفته بود:

«برق در ایران بسیار ارزان است و با توجه به این برخی از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین هستند که به کشور هجوم آورده‌اند. قیمت استخراج هر بیت‌کوین در جهان ۷۰۰۰ دلار است و برای هر بیت‌کوین ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود که به اندازه مصرف ۲۸ مشترک است. تعداد این افراد به تازگی افزایش پیدا کرده و می‌تواند به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مگاوات نیز برسد.»

در روزهای اخیر رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داده بود که طرح‌هایی برای برخورد و ساماندهی فارم‌های ارزهای مجازی به هیات وزیران تقدیم شده تا در صورت تصویب، مصوبات آن اجرایی شود. به گفته این نماینده مجلس وزارت نیرو نیز قصد دارد تا مزارع بیت‌کوین را شناسایی و هزینه برق آنها را اصلاح و مشخص کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۱۳ تیر ۱۳۹۸

    من شخصا قبول دارم که صنعت ماینینگ فشار خارج از کنترل به شبکه وارد میکنه و آسیب میزنه به شکل مستقیم و غیر مستقیم. و قبول هم دارم که برق یارانه ای ندادن به مزارع ماینینگ میتونه نفع ۲ طرفه باشه که هم مزارع کار کنن هم با پولش بتونن شبکه برق رو گسترش بدن. اما نکته بینهایت مهم اینه که گرون ترین نوع برق در ایران برق خورشیدی هست، که از سرمایه گذار خصوصی کیلواتی ۵۰۰ تومن میخرن. یعنی سرمایه گذار خصوصی براش صرف داشته رفته پنل وارد کرده، وام گرفته، کارگر داره و… و با کیلواتی ۵۰۰ تومن براش سود دهی داره. برق گازی قبلا ۱۲۰ تومن بود الان جدید نمیدونم چقدره. بقیه برق ها بین ۱۲۰ تا ۵۰۰ تومن از سرمایه گذار خصوصی خرید میشه و براشون سود دهی داره. درحالی که دولت بیشتری نبرقی که تولید میکنه ارزون ترین نوع برق یعنی برق آبی هست!!! و وقتی حف از برق بدون یارانه میزنن میگن برق صادراتی!!!!!!! عزیزم شما چطور از نیروگاه خصوصی کیلواتی ۱۲۰ تومن میخری و میخوای به مزرعه بفروشی ۱۲۰۰ تومن؟! اینو گذاشتی اسمشو بدون یارانه؟!!!! بعد تازه خودتون برق آبی تولید میکنین و هزینه تولیدش خیلی کمتر از نیروگاه گازی هست! خورشیدیشو ۵۰۰ میخرین!!! خلاصه مسئولین ما حواسمون هست! اطلاع رسانی هم میکنیم که کسایی هم که نمیدونن بدونن شما صداقت ندارید.

  • علی
    علی | ۱۳ تیر ۱۳۹۸

    مشابه داستان قاچاق بنزین رو اینجا هم خواهیم دید.
    یعنی همان طور که قاچاق بنزین متوقف نشد بلکه به دست باندهای قدرت ‌افتاد ، سو استفاده از برق ارزان و استخراج بیت کوین هم متوقف ‌نمی شود بلکه مخفی ‌و در ‌اختیار صاحبان قدرت قرار میگیرد.

  • Abbas_Amoohashemi
    Abbas_Amoohashemi | ۱۲ تیر ۱۳۹۸

    خرید و فروش دستگاههای استخراج رو ممنوع کردن ، حالا اونایی که از قبل وارد کرده بودن یا بصورت قاچاق وارد میکنن دارن چند برابر قیمت میکنن تو پاچه مردم!
    اینجور که بوش میاد طی دو سه سال آینده بصورت تدریجی شاهد حذف یارانه انرژی خواهیم بود یعنی قیمت برق ، گاز ، بنزین و گازوئیل و ... رو باید به نرخ تعرفه صادراتی پرداخت کنیم!!!

مطالب پیشنهادی