ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نقش چشمگیر تغییرات اقلیمی بر موج گرمای اروپا

تیمی از محققان اروپایی با بررسی گرمای بی سابقه و کشنده‌ای که طی هفته اخیر قاره سبز را درگیر کرده، دریافتند که تغییرات اقلیمی حداقل پنج برابر احتمال وقوع این موج گرما در اروپا را ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

تیمی از محققان اروپایی با بررسی گرمای بی سابقه و کشنده‌ای که طی هفته اخیر قاره سبز را درگیر کرده، دریافتند که تغییرات اقلیمی حداقل پنج برابر احتمال وقوع این موج گرما در اروپا را افزایش داده است.

این تیم همچنین دریافتند که فعالیت‌های انسانی این موج گرما را 4 درجه گرمتر از چیزی که بدون این فعالیت‌ها می‌توانست باشد تبدیل کرده است. گرمای ماه گذشته اروپا در واقع یک رکورد محسوب می‌شود و این قاره گرمترین ماه ژوئن را در تاریخ تجربه کرده است.

این موج گرمایی شدید مناطق مختلفی را در اروپا تحت تاثیر خود قرار داده و رکورد دمایی را در کشورهایی مثل آلمان، اتریش، اسپانیا، چک، سوئیس و فرانسه به جا گذاشته است. فرانسه با گرمای شدید 45.9 درجه سانتیگراد در حوالی شهر «نیم» رکورددار شد، دمایی که بیشتر در دره مرگ در کالیفرنیای آمریکا معمول است.

کشورها برای جلوگیری از تکرار واقعه سال 2003 که در آن بیش از 70 هزار نفر به خاطر گرمای شدید جان خود را از دست دادند، اقداماتی را به انجام رسانده‌اند. از جمله اینکه در فرانسه امتحانات مدارس به تاخیر انداخته شد و دولت برای مردم اتاق‌های خنکی تعبیه کرد. با این حال حداقل 7 مرگ بر اثر این موج گرمایی اتفاق افتاده و هنوز آمار دقیق کشته‌ها اعلام نشده است.

موج گرما در اروپا

با این حال نتایج این تحقیق مشخص کرده که عامل اصلی این موج گرما در اروپا گرمایش زمین است. گروه تحقیق با استفاده از مدل‌های کامپیوتری دمای فرانسه را بر اثر 1 درجه گرمتر شدن زمین و بدون آن بررسی کردند.

آن‌ها سپس دمای میانگین سه روز از ماه ژوئن را در مناطق مختلف فرانسه و شهر تولوز بررسی کرده و مشاهدات به دست آمده را با مدل‌های کامپیوتری مقایسه کردند. نتایج به دست آمده برای فرانسه نشان می‌داد که تغییرات اقلیمی امکان به وجود آمدن موج گرما را حداقل به اندازه پنج برابر افزایش داده است.

البته با اینکه نتایج مدل‌سازی‌ها چنین آماری را نشان می‌داد محققان اعلام کردند که این فاکتور افزایشی دما در واقعیت می‌توانسته تا 100 برابر هم احتمال موج گرما را بالا ببرد. این موج گرما در اروپا یک هشدار جدی دیگر برای تاثیرات مخرب گرمایش زمین است که تاثیرات مستقیمی بر زندگی انسان‌ها و محیط زیست کره زمین دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی