ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عفونت زدایی
علمی

ساخت پوشش نورتاب فرابنفش با قابلیت عفونت زدایی سطوح

محققان دانشگاه پوردو مشغول توسعه تکنولوژی جدیدی هستند که میتواند با استفاده از یک پوشش بسیار نازکِ حاوی دیودهای متصاعد کننده نور فرابنفش، سطوح را در کمتر از پنج دقیقه عفونت زدایی کند. این پوشش ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

محققان دانشگاه پوردو مشغول توسعه تکنولوژی جدیدی هستند که میتواند با استفاده از یک پوشش بسیار نازکِ حاوی دیودهای متصاعد کننده نور فرابنفش، سطوح را در کمتر از پنج دقیقه عفونت زدایی کند.
این پوشش که باریک تر از یک میکرومتر است قابلیت یکپارچه سازی با مواد مختلف شامل کف پوش های وینیل، کاغذ دیواری، دستگیره های در و مانند آن را دارد. برای استفاده از آن نیز کافیست که با استفاده از میدان های الکتریکی مواد فرابنفش را روشن کنید تا باکتری های مضر را از بین ببرند.
این روش میتواند جایگزین مناسبی برای لامپ های فرابنفش و مواد شیمیایی مختلفی شود که هم اکنون در اتاق های ایزوله و بیمارستان ها به کار می روند و کارایی لازم را ندارند.

پوشش ابداعی محققان Purdue بسیار منعطف عمل می کند و مقاومت های آنتی بیوتیکی و آنتی میکروبی در برابر آن بی فایده است.

عفونت زدایی

دانشمندان ادعا می کنند این فناوری میتواند میلیاردها دلار در هزینه بیمارستان ها صرفه جویی کند و علاوه بر این در اماکن دیگری نظیر مهد کودک ها، رستوران ها، ایستگاه های مربوط به وسایل حمل و نقل عمومی، سرویس های بهداشتی، دستگیره درهای پر استفاده و بسیاری موارد دیگر به کار گرفته شود.

چه زمانی میتوان از این فناوری در منازل استفاده کرد؟

منازل بازار هدف این تکنولوژی نیستند و آنطور که تیم دست اندکار می گوید:

ما امیدواریم که این تکنولوژی مورد مصرف عموم قرار بگیرد اما باید تدابیر ایمنی لازم را در نظر بگیریم و مردم را از لامپ های فرابنفش دور نگه داریم. این نور میتواند به پوست و چشم ها آسیب بزند. در هر حال سطوح مختلف در وهله نخست باید به صورت فیزیکی از گرد و غبار و آلودگی پاک شوند در غیر اینصورت نور فرابنفش قبل از رسیدن به جرم ها توسط آنها جذب می گردد. پیش بینی میشود که این فناوری ابتدا در محیط های تجاری و سپس سازمانی مورد استفاده قرار بگیرد.

در حال حاضر اپراتورهای لامپ های UVC این لامپ ها را روی نقاط متعدد موجود در اتاق های بیمارستان می گردانند و یک تایمر را برای مدت سی دقیقه تنظیم می کنند. هر دفعه که این لامپ ها به نقطه ای مشخص نور می دهند اپراتورها باید اتاق را ترک کنند. UVC همان نور فرابنفش در طیف C است.

عفونت زدایی

اما در فناوری جدید دیگر نیازی به گرداندن لامپ درون اتاق نیست چراکه این لامپ ها آزاد از سایه عمل می کنند؛ به این معنی که صرفا کافیست اپراتور یکی از این لامپ ها را درون اتاق قرار دهد، آنجا را ترک کند و منتظر بماند تا محیط عفونت زدایی شود.

عفونت زدایی
نمونه ای از لامپ های فرابنفش مورد استفاده در بیمارستان ها

به بیان دیگر کل اتاق به یکباره عفونت زدایی می شود و مصرف انرژی این کار نیز به میزان چشمگیری کم می شود. تکنولوژی مورد بحث مدت یکسال است که در دست توسعه قرار دارد و گفته می شود آزمایشات تجربی روی آن دست کم به یکسال دیگر زمان نیاز دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی