ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در دمودی باشگاه کارآفرینی تیوان مطرح شد: لزوم تعامل بیشتر بین بازیگران اکوسیستم استارت آپی کشور

باشگاه کارآفرینی تیوان گزارشی از عملکرد و فعالیت های این باشگاه کارآفرینی را با حضور جامعه استارتاپی،کارآفرینی و سرمایه گذاران در قالب دمودی برگزار کرد. این مراسم با سخنرانی «مهدی محمدی» دبیر ستاد توسعه فناوری‌های ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰

باشگاه کارآفرینی تیوان گزارشی از عملکرد و فعالیت های این باشگاه کارآفرینی را با حضور جامعه استارتاپی،کارآفرینی و سرمایه گذاران در قالب دمودی برگزار کرد.

این مراسم با سخنرانی «مهدی محمدی» دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد و دیجیتال و هوشمندسازی آغاز شد. محمدی با اشاره به جزیره‌ای بودن اکوسیستم استارت آپی ایران تاکید کرد که در تحلیل این جامعه می‌توان متوجه این موضوع شد که حلقه‌های اصلی اکوسیستم با یکدیگر ارتباط محدودی دارند:

«با مطالعه روی 566 استارتاپ در 40 شتاب دهنده و صندوق سرمایه گذاری به نتایج جالبی رسیدیم. نتایج حاصل از بررسی‌های تیم ما نشان می‌دهد که تراکم این شبکه استارت آپی چندان بالا نیست و حلقه‌هاای اکوسیستم ارتباط محدودی با هم دارند. بر اساس این شاخص بیشتر استارتاپ ها صرفا با یک شتاب دهنده ارتباط برقرار کرده ومیزان روابط پسا شتاب دهی در این شبکه بسیار پایین است.»

باشگاه کارآفرینی تیوان

محمدی باور دارد که این مشکل می‌تواند مربوط به عدم تمرکز دولت برای توسعه این اکوسیستم است.به عقیده او دولت باید در این زمینه فعالیت بیشتری کند و بدون دخالت مستقیم در رشد استارت آپ‌ها، یک زنجیره متصل را بین آنها خلق کند. محمدی همچنین به به اختلاف زیاد استارت آپ‌ها و استارت آپ‌های موفق در ایران اشاره کرد و گفت:

«اختلاف فاحشی میان تعداد استارتاپ ها و استارتاپ های موفق به جذب سرمایه توسط صندوق های سرمایه گذاری وجود دارد. این مساله نشان می دهد که بخش اساسی استارتاپ ها پس از خروج از مرحله شتاب دهی موفق به جذب سرمایه نشده و با شکست مواجه می شوند. به نظر می رسد دولت باید عنوان کنشگر اساسی در توسعه اکوسیستم استارتاپی بخش عمده ای از تمرکر خود را بر تسهیل فرآیند های مرتبط با جذب سرمایه قرار دهد.»

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که نتایج تحقیقات آنها نشان می‌دهد که دو شتاب دهنده آواتک و ستاک(شریف) دارای بالاترین مقدار مرکزیت درجه و بینابینی هستند. نکته قابل توجه در این نکته است که شتاب دنده شریف هیچ مبلغی به عنوان پول در اختیار کسب‌وکارهای نوپا قرار نمی دهد و دارای بیشترین خروجی از منظر تعداد استارتاپ هاست. »

باشگاه کارآفرینی تیوان

محمدی با این جمع بندی به صحبت هایش پایان داد:« نکات کلیدی حاصل ار این تحلیل عبارت از این سه نکته اند: عدم شکل گیری شتاب دهنده ها و صندوق های تامین مالی تخصصی و متمرکز،سرمایه گذاری بر روی حوزه های تکراری و نوآوری های پایین و در نهایت ضعیف بودن سرمایه گذاری بر استارتارپ های فناور محور. در نتیجه تلاش ما در این راستاست با متنوع سازی اکوسیستم استارتاپی ایران با برنامه ای متفاوت گامی در جهت حل این بحران برداریم.»

در ادامه «محمدرضا سبحان» مدیر عامل باشگاه کارآفرینی تیوان گزارش مختصری از فعالیت های یک سال اخیر تیوان را ارایه داد و از سرمایه گذاران حوزه های مختلف دعوت به همکاری کرد. سبحان اعلام کرد که بیش از دو سال از فعالیت مجموعه آنها می‌گذرد و در این مدت ۷۰۰ نفر در تیوان مشغول به کار شدند و ۱۷۰ تیم تشکیل دادند:

«تعداد بالایی از این تیم ها رشد کرده و امروز در جایگاه خوبی هستند. ۳۰ درصد از ۱۰۰ درصد باشگاه‌های ما را خانم ها تشکیل می دهد. و این آمار نسبت به سال گذشته رشد دو برابری داشته و امیدواریم این آمار هر روز رشد بیشتری داشته باشد.»

باشگاه کاباشگاه کارآفرینی تیوانرآفرینی تیوان

او با اشاره به این نکته که تمرکز تیوان بیشتر بر آمورش است تاکید که آموزش تیم‌ها و برپایی رویدادهایی برای شبکه‌سازی بین تیم‌ها بهترین کاری است که آنها می‌توانند انجام دهند. او باور دارد که شبکه‌سازی‌ها نباید محدود به پایتخت باشد و این موضوع در شهرستان‌ها نیز باید بسط یابد

مدیرعامل تیوان با اشاره به این نکته که تحریم ها در کنار سختی ها فرصتی برای بزرگ و نوآور شدن بوده ادامه داد: «تلاش کردیم تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم قصد داریم فضای کاری اشتراکی بزرگی به اسم های‌وی ایجاد کنیم که به زودی افتتاح خواهد شد. به بهانه های‌وی سراغ صنایع بزرگ رفتیم و تعاملی با آنها ایجاد کردیم که ضمن پر کردن جای خالی نیروی فنی استارت آپی برای آنها برای پیشرفت خودمان نیز تلاش کنیم. معتقدیم ارتباط صنعت و استارتاپ ها دوسویه است و بر پایه منافع طرفین است. در های وی فضاهایی در اختیار شتاب دهنده ها صنایع و وی سی ها قرار خواهیم داد.»

او با اشاره به این موضوع که سعی تیوان بر این است که پلتفرم باشد به ایده زعفران قرمز اشاره کرد؛ ایده‌ای که به واسطه آن قرار است ارتباطی میان استارت آپ‌های دو کشور ایران و هند رخ دهد و می‌تواند منجر به صادرات تکنولوژی از ایران شود:«میدورایم با این حرکت دیوارهای تحریم را بشکنیم. ضمن اینکه باید بگوم حمایت های از جوانان افغان نیز انجام داده ایم.»

سبحان در خاتمه صحبت‌های خود به پروژه نوان اشاره کرد که در آن تیم تیوان با نوجوانان همکاری می‌کند و بستری برای فعالیت آنها می‌آفریند. مدیرعامل تیوان تاکید دارد که نوجوانان باید از همین سنین با فضای کسب و کاری آشنا شوند و مهارت های نرم زندگی را بیاموزند. به گفته سبحان پروژه نوان در آینده بسیار بزرگتر خواهد شد و اخبار مهمی از آن منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • arsnavenger
    arsnavenger | ۱۴ تیر ۱۳۹۸

    بیچارگی ما اینه از همه طرف مشکل داریم . نمیخوام لجن فراکنی کنم ولی یه نگاه به 2 یا 3 سال پیش بندازیم ببینیم اینهمه منتور و اولیایی شتابدهنده که به قولی پای صحبت باهاشون بشینیم هیچ موقع از گفتن تخصصص هاشون و اینکه کدوم کشور بدوند یا کجای استنفورد یادگاری نوشتند کم نمیارند ولی حداقل جوون رو با راهنمایی مناسب برای فردایی که همه ما سهیمیم در اون یاری نمیکنند. مفهوم ساختن درست ایده یا درست ساختن ایده رو به کسی نمیفهمونند تا این روند کسب درآمد زایی خودشون از سرمایه گذار های بالادستی وجود داشته باشه و از بین نره. راهنمایی نمیکنن در کنار شبکه سازی نگاهی به بزرگان این حوزه در سراسر دنیا بندازند و کمی دانششون رو بیشتر کنند نه اینکه با اجرای یک ایده و داشتن ایده های ویروسی دیگه ادعای متخصصص محصول بودنشون رو بکنند. در صورتی که این بچه هنوز نیاز به مادر داره اگر هم تربیتی براش صورت نگیره انقدر هرز میره تا تجربه و عبرت چهار تا جوون دیگه میشه. امیدوارم روزی هم یه ایستاده در قبار در جامعه استارتآپی داشته باشیم تا با تمام وجودش بدون ادعا کاری کنه ارزشش فقط رهایی از زمین باشه.

مطالب پیشنهادی