ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رییس سازمان فناوری: نمی‌خواهیم کسی را مجبور به استفاده از سیستم عامل بومی کنیم

اینکه وزارت ارتباطات به دنبال توسعه یک نسخه سفارشی شده‌ از پروژه متن باز اندروید است، دیگر بر کسی پوشیده نیست. حتی خود «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات نیز توسعه یک نسخه سفارشی شده از ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۴

اینکه وزارت ارتباطات به دنبال توسعه یک نسخه سفارشی شده‌ از پروژه متن باز اندروید است، دیگر بر کسی پوشیده نیست. حتی خود «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات نیز توسعه یک نسخه سفارشی شده از اندروید را تایید کرده است. اما اکنون «امیر ناظمی» رییس سازمان فناوری و معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که بررسی‌های وزارت ارتباطات نشان می‌دهد که نسخه سفارشی شده‌، می‌تواند بین نیم الی ۸ درصد از مخاطبین اندروید را در کشور به خود جذب کند.

ناظمی در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که وزارت ارتباطات از توسعه یک نسخه سفارشی شده از پروژه متن باز اندروید (AOSP) به دنبال چیست، می‌گوید:

«برآورد ما این است که این سیستم عامل نهایتاً می‌تواند بین نیم تا ۸ درصد [بازار اندروید ایران] گسترش پیدا کند. حرف وزارت ارتباطات این است که داشتن یک جایگزین، همیشه باعث می‌شود تا طرف مقابل تصور نکند که تنها راه‌حل، خودش است. اساساً شاید ما چنین راه‌کاری را داشته باشیم تا یک شرکت بزرگ، هیچ‌وقت به سراغ حذف کردن اپلیکیشن‌ها نرود، چون در بدترین حالت ابزاری داریم که الزامات حداقلی را پاسخ می‌دهد.»

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به این مسئله که چنین سیستم‌ عاملی چه استفاده‌ای برای کاربران ایرانی دارد، به دیجیاتو می‌گوید: « واقعیت این است که کشورهای توسعه یافته نیز از این مدل استفاده می‌کنند. برای مثال، مقامات سیاسی خیلی از کشورها، پس از اتفاقاتی که برای آنگلا مرکل افتاد، گوشی‌هایی را استفاده می‌کنند که احتمال داشتن در پشتی در آنها به پایین‌ترین حالت ممکن رسیده باشد. اگر ما بخواهیم از این روش استفاده کنیم نیاز داریم تا نرم افزاری متن باز را سفارشی سازی کرده باشیم.»

او در ادامه گفت: «پس بازار مصرفی هرچقدر کوچک در حد نیم درصد برای چنین سیستم عاملی وجود دارد و کسی منکر این نیاز نیست. اتفاقاً هزینه‌ای که برای این پروژه شده هم بسیار اندک بوده چرا که ما به سراغ سورس اصلی رفته‌ایم. در حالی که اگر به سراغ پروژه متن باز نمی‌رفتیم و می‌خواستیم چرخ را از ابتدا اختراع کنیم، هزینه‌‌ها سر به فلک می‌کشید. سعی کرده‌ایم از اشتباهات درس بگیریم و چنین کاری را انجام ندهیم. نسخه متن باز با توجه به تحولات جهانی رشد پیدا می‌کند و اتفاقا به سادگی بیشتری می‌توان متوجه شد که از نظر امنیتی (در پشتی) مشکل دارد یا خیر. پس اگر از نظر هزینه و منفعت بسنجیم، با یک هزینه ناچیز توانسته‌ایم منفعتی را ایجاد کنیم.»

ناظمی درباره استفاده‌ی کاربران از سیستم عامل اندروید سفارشی سازی شده نیز به دیجیاتو گفت: «شاید یک کاربر علاقه نداشته باشد از یک سیستم عامل در گوشی‌اش استفاده کند که احتمال وجود مشکل امنیتی داشته باشد. یا سیستم عاملی که هر لحظه ممکن باشد نرم افزاری از آن پاک شود. در این صورت کاربر می‌تواند از این سیستم عامل استفاده کند. واقعیت این است که ما نمی‌خواهیم کسی را مجبور کنیم از سیستم عامل سفارشی شده استفاده کند و نه فکر می‌کنیم که کاربری‌اش می‌تواند بهتر از نسخه تجاری باشد. بدیهی است که نسخه‌های تجاری همیشه کاربری بهتری دارند و اگر کسی غیر از این را بگوید یعنی بازار IT را نمی‌شناسد.»

او در پاسخ به این مسئله که وزیر ارتباطات از توسعه چنین سیستم عاملی با هدف جلوگیری از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی توسعه پیدا کرده‌ و این توضیحات، نشان می‌دهد که قشر بسیار کوچکی قرار است از این سیستم عامل استفاده کنند، گفت: «ما مدام با پیش‌فرض‌ها زندگی می‌کنیم. من هم به شهروندان حق می‌دهم که با بدبینی به این مسئله نگاه کند چراکه پیش‌فرض‌هایش، بر اساس رفتارهای قبلی دولت بوده و من هم حق می‌دهم که چنین تصوری وجود داشته باشد. ولی اگر این پیش‌فرض را کنار بگذاریم، می‌بینیم که اصول چیده شده، منطقی و بر اساس تحولات جهانی هستند و نمی‌توان گفت غیرعادی‌اند.»

در ابتدای تیر ماه دیجیاتو با شرکت توسعه دهنده این سیستم عامل جهت آشنایی با اهداف آنها از آماده‌سازی یک نسخه بومی از اندروید مصاحبه کرده بود که می‌توانید اینجا آن را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Mohammad amirseifi
    Mohammad amirseifi | ۱۶ تیر ۱۳۹۸

    آره بابا هنوز اجبار نمیکنید اینه دیگه اجبار کنید ببین چی میشه

  • herogame
    herogame | ۱۵ تیر ۱۳۹۸

    حالا که دیدن زورشون به برنامه ها نمیرسه رفتن سراغ سیستم عامل که اونجا کثافت کاریشونو بکنن اینم از پایه خرابه حکومتی که برای مردمش کار نکنه حق نداره از مردمش جاسوسی کنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی