چطور در ایران بازی کنیم و پول بگیریم؟

چطور در ایران بازی کنیم و پول بگیریم؟

بازی کردن حالا در ایران هم یک شغل است

۱۵ تیر ۱۳۹۸ ۴.۱ ذخیره

شاید شما هم این جمله را در گوگل جستجو کرده باشید. خب حق هم دارید. خیلی‌ها از طریق بازی کردن پول‌دار شده‌اند. از بازیکن‌های حرفه‌ای گرفته تا استریمرهای معروفی که همه ما می‌شناسیم. اما آیا در ایران هم می‌شود تمام روز بازی کرد و پول درآورد؟ امید علی‌پور متولد ۱۳۷۶ است و مثل خیلی از گیمرهای ایرانی آرزوی حرفه‌ای‌تر شدن گیمینگ در ایران را داشته، بنابراین آن را عملی کرده.

قبل از اینکه بخواهید برای کسب درآمد از بازی کردن داوطلب شوید و ثبت نام کنید بگذارید برایتان یک داستان تعریف کنم.

چطور در ایران بازی کنیم و پول بگیریم؟ - ویجیاتو

«خان وارز را ۲۴ ساعته بازی می‌کردیم»

امید برایم تعریف می‌کند که بازی کردن را از ۷ سالگی با بازی‌هایی نظیر ژنرال شروع کرده و کم‌کم به سمت بازی‌های گروهی رفته و روی هیچ گیمی به اندازه خان وارز برایش تا آن زمان جدی نبوده: «در سه شیفت، ۲۴ ساعته بازی می‌کردیم. ساعت‌های ۶ صبح، ۲ ظهر و ۱۰ شب ساعت کوک می‌کردیم و نوبتی در شیفت ۸ ساعته بازی می‌کردیم. در دنیای شماره ۵ همیشه اول بودیم.»

کمی بعد پای امید و رفقایش به گیم‌نت‌ها باز می‌شود: «اول با گیم‌نت استار ایکس شروع شد. گیم‌نت خیلی بزرگی بود، پر از کنسول و سیستم. فکر کنم آن زمان بزرگ‌ترین گیم‌نت تهران هم بود. با بچه‌ها جمع می‌شدیم ژنرال و کانتر بازی می‌کردیم. آنجا با گیمرهایی آشنا شدم که دوتا ۲ بازی می‌کردند. کاملا مشخص بود که مدل آن‌ها با ما فرق دارد. نه شوخی بود و نه خنده. برخلاف ما کاملا جدی بازی می‌کردند.»

داستانِ شکل‌گیری مجموعه واج که به گیمرها خدمات‌رسانی می‌کند از همین نقطه شروع می‌شود: «جذب این شدم که اصلا دوتا چه هست و پای صحبت‌هایشان نشستم. کمی بُر خوردیم و با هم گشتیم. گلایه‌هایشان زیاد بود. مهم‌ترینش پینگ. دومین گله این بود که وقتی من می‌خواهم بازی کنم هیچ حمایتی از من صورت نمی‌گیرد و آرزوی همه‌شان بلااستثنا شرکت کردن در TI بود. پیش خودم گفتم شاید مشکل از خودشان است. بنابراین گفتم بگذار شروع کنم به حرفه‌ای بازی کردن.»

اما شرایط همیشه مطابق میل پیش نمی‌رود و همه امکانات برای شروع یک مسیر نو فراهم نیست: «گیم در خانواده من جایی نداشت، سیستمی هم برای بازی کردن نداشتم و اگر بود برای بازی کردنم ساعت مشخص می‌شد. پس به بازی موبایلی Vainglory روی آوردم.»

وقتی از امید می‌پرسم که آیا موبایل گیمینگ برایش راه فرار از نوع نگاه خانواده‌اش به بازی بوده پاسخش مثبت است: «دقیقا همینطور بود و حتی قبل از آن Vainglory هم کلش آف کلنز را شروع کردم. با یکی از دوستانم که آن زمان لول ۹۰ کلش آف کلنز داشت شروع کردم. توی کلن همه لول ۹۰ به بالا بودند. من هم شروع کردم و یک هفته‌ای به لول ۹۶ رسیدم.»

«با کلش آف کلنز کاملا Pay to Win برخورد کردم»

از سرعت پیشرفتش تعجب کردم و پرسیدم قطعا پول زیادی این وسط پای بازی ریخته‌ای. امید تکذیب نمی‌کند: «کلش آف کلنز بسیار Pay to Win بود و با بازی کاملا Pay to Win برخورد کردم. فکر کنم سال ۹۲-۹۳ بود، ۳ میلیون تومان در یک هفته هزینه کردم.»

امیدی که آن سال‌ها ۱۷-۱۸ سال بیشتر نداشته اما می‌گوید مستقل بوده و هر پولی که بابت بازی کردن خرج کرده را خودش با کار کردن به دست آورده: «۱۳ سالم که بود از لندن مدرک رسمی انیمیشن و سه‌بعدی سازی گرفتم و از ۱۶ سالگی وارد بازار کار طراحی شدم. ۱۷ سالگی یک تروجان نوشتم و یک سال بعد هم وارد دانشگاه شدم ولی بین درس و کار، کار را انتخاب کردم.»

تجربه شکست در اوایل دوران دانشگاه راه امید را برای ادامه روشن‌تر کرد: «وارد بیمه ملت شدم و چند ماه کارآموزی کردم. برنامه‌نویسی اندروید یاد گرفتم و درست لحظه‌ای که باید استخدام می‌شدم، همه نیروها تعدیل شدند و با من هم خداحافظی کردند. چند ماه گذشت و من درگیر دانشگاه شدم. به این فکر می‌کردم که چه زندگی تباهی دارم. اوایل ۹۶ بود که دوباره پایم به گیم‌نت‌ها باز شد. توی گیم‌نت مایا زندگی می‌کردم. آنجا خیلی کارها کردم. گفتم باید یک کار جدید کنم و یک اتاق این گیم‌نت را مخصوص موبایل کردم. شدیم اولین گیم‌نتی که اتاق موبایل داشت. چرا؟ چون من Vainglory بازی می‌کردم.»

چطور در ایران بازی کنیم و پول بگیریم؟ - ویجیاتو

«بازی یک شغل است، ارزش آن را بدانید»

به قدری بازی امید در Vainglory خوب شده بود که تصمیم گرفت ورکشاپی برگزار کند و این اتفاق باعث ارتباطات جدیدی شد: «مدیرعامل موباجیم با من تماس گرفت و به من گفت بیا مسابقات Vainglory را با هم برگزار کنیم. بعدها در این استارتاپ مشغول به‌کار شدم. مدتی گذشت و همه KPIها را زدیم و همانجا جرقه واج در ذهنم خورد.»

امید تلاش کرد تا ایده‌هایش را در موباجیم عملی کند اما گویا سیاست‌های مجموعه با اهداف امید همسو نبود: «در نهایت خوشی از موباجیم جدا شدم و کار روی واج را شروع کردم. ۸ ماه برایش تلاش کردم و ۱۲۰ صفحه پروپوزال نوشتم که به بیش از ۱۵ سرمایه‌گذار ارائه شد. در نهایت دی‌ماه سال گذشته کار به نتیجه رسید و واج با سه هدف شکل گرفت: بازی یک شغل است، واج حامی گیمرهای ایرانی است و هر آن‌چیزی که گیمرها به آن نیاز دارند را می‌توانید در واج پیدا کنید.»

از امید علی‌پور دو سوال کلیدی در مورد واج که چند ماهی است راه افتاده پرسیدم تا ابهاماتی که در مورد طرح حمایتی او وجود دارد برطرف شود.

برای ورود به واج باید پولی پرداخت شود؟

خیر. هیچ بازیکنی برای ثبت‌نام در برنامه حمایتی واج مبلغی پرداخت نمی‌کند اما پس از ورود می‌تواند از گزینه‌هایی مثل حضور در رویدادها استفاده کند و مبلغی بپردازد که این مبلغ هم باز به عنوان جایزه به خود بازیکن‌ها باز می‌گردد.

آیا همه گیمرهایی که به واج ملحق می‌شوند کسب درآمد خواهند کرد؟

کاربران می‌توانند با فعالیت در واج ارز دیجیتال یا واج پوینت به دست آورند و آن ارز را در دنیای حقیقی هزینه کنند. بسته به فعالیت‌هایی که هر فرد می‌کند این درآمدزایی می‌تواند متغیر باشد. اما به طور کلی گیمرهایی که مورد حمایت قرار بگیرند تجهیزات گیمینگ، پوشش رسانه‌ای و حقوق ثابت ماهیانه از واج دریافت خواهند کرد.


امیرحسین محبوبی که در دنیای دوتابازها او را با نام AmirPhanThom می‌شناسند و عباس وهاب‌زاده که با نام Xathritess در توییچ بازی‌های ایپکس لجندز و فورتنایت را استریم می‌کند جزو اولین مهره‌های واج هستند و برای این مجموعه استریم می‌کنند.

ماجرای تیم‌داری در واج اما هنوز جای کار بسیاری دارد. امید علی‌پور می‌گوید به دلیل مشکلات زیادی که بر سر راه آن‌ها وجود داشته فعلا تیم‌داری را در سطوح پایین‌تری پیگیری می‌کنند اما به حمایتشان از گیمرها ادامه خواهند داد که یکی از اولین گام‌ها در این راستا ایجاد شبکه‌ای اجتماعی برای گیمرها است که در آن فضا با یکدیگر تعامل داشته باشند. مورد دوم اما پیش‌بینی مسابقات بین‌المللی است. برای پیش‌بینی مسابقات Epicenter واج مجموعا ۴ میلیون تومان جایزه اهدا کرد. از ایکس باکس وان اس برای نفر اول گرفته تا هدست گیمینگ و جوایز نقدی برای نفرات دوم تا دهم. این رویه برای مسابقات بعدی هم ادامه پیدا خواهد کرد و احتمالا با مسابقات The International 2019 به اوج خواهد رسید.

امیر فانتوم
امیرحسین محبوبی یا امیر فانتوم
عباس وهاب‌زاده
عباس وهاب‌زاده یا Xathritess
و به عنوان سوال آخر پرسیدم که خلاصه «با ثبت‌نام در طرح حمایتی واج چه چیزی عاید گیمرها می‌شود»؟

علی‌پور پاسخ می‌دهد: «وارد شدن به خانواده واج چند قابلیت در اختیار گیمر قرار می‌دهد. اول از همه مطمئن خواهی بود که اینجا گیم یک ارزش و شغل خواهد بود. در مرحله بعد، خیلی سریع به درآمدزایی خواهی رسید و اگر حرفه‌ای بازی و تلاش کنی به شهرت می‌رسی. و سوم اینکه اگر تیمی داری، مطمئن هستی که تیم تو با حمایت‌های واج روزی به مقام بالایی خواهد رسید. و اگر گیمر حرفه‌ای نیستی از آموزش‌های حرفه‌ای استفاده خواهی کرد و دوره‌های آکادمیک برایت برگزار خواهد شد که می‌توانی برای حرفه‌ای شدن در بازی‌های مورد علاقه‌ات استفاده کنی.»

خدماتی که مجموعه واج قرار است در اختیار مخاطبین گیمر خود قرار دهد اگر راه حلی برای همه مشکلات ساختاری گیمینگ در ایران نباشد اما می‌تواند برخی موانع بزرگ بر سر راه گیمرهای ایرانی را بردارد. برای شما شروع مسیری نو شاید از مقصد واج بگذرد. از طریق این لینک می‌توانید به رایگان ثبت‌نام کنید.

کپی شد https://vgto.ir/8s
نظرات (۳۸)
4.1 7 امتیازها
امتیاز مطلب
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
38 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات

کد امنیتی بالا نمیاد

سلام برو بچ من یه کامپیوتر متوسط دارم و بازی های آنلاین مثل نینجا و کرانکر بازی میکنم دوست دارم منم فیلمی استریمی چیزی بزارم برای ویجیاتو فقط میخام ویجیاتو یکم کمک کنه و نقد و بررسی بازی های آنلاین هم میتونم بکنم و خلاصه خیلی کارای دیگه که دوست دارم انجام بدم

توایران پول زیاد همه منظور م همس در نمیارن از این موضوع

سلام
شرمنده من کامپیوتر یا لپ تاب ندارم می خواستم بدونم راهی هست که بشه با گوشی اندروید بازی کرد و درآمد داشت بدون فیلم گرفتن از خودمون فقط بازی کنیم بعد نرم اون نرم افزار به ما که داریم بازی می کنیم پول بده اونم تو ایران

من با فیلتر شکن باز کردم اس بدین بگم چجوری میشه باز کرد و ثبت نام کرد

سایت بالا نمیاد شمارمو میذارم شاید راهنمایی کنین ۰۹۱۹۳۹۸۱۷۳۴

سلام سایت با فیلتر شکن هم باز نمیشه لطفا تماس بگیرین۲۰۸۸ ۰۹۱۷۸۸۸

سلام من میخواهم ثبت نام کنم ولی سایت وبازنمیشهلطفا به من زنگ بزنند بعد من را راهنمایی کنند و شماره ام رامینویسم ۰۹۱۰۹۶۴۸۷۸۹

با عرض سلام و خسته نباشید من سعی کردم ثبت نام کنم ولی سایت باز نمیشه لطفا راهنمایی کنید یا دلیلش را عنوان کنید ممنون.

سلام
من توی بازی فورتنایت بازیم عالیه میخواستم بدونم میشه عضو تیم واج شم و کسب درآمد کنم

سلام ببخشید من یه بازی دارم به نام فورتنایت و دیدم که از خودشون تو یوتیوب فیلم میزارن و بیش از حد پول در میارن و میخوام منم این کارو بکنم ولی نمیشه باید چی کار کنم با تشکر ??

چرا فقط میگه حصاب شما فعال نشده من ثبت نام کردم

برا چی سایت واج بالا نمیاد

من شروع به بازی با گوشی کردم و جدیدا COD mobile رو بازی میکنم بازیم هم بد نیست مثلا این فصل توی قسمت br کاپم رسیده بالای ده هزار و هی دارم میرم بالا تر ،میخواستم بدونم میشه از این راه واقعا توی ایران پول در اورد یا فقط برای تفریح بازی کنیم؟!

چرا سایت واج بالا نمیادش؟

چرا کد نمیاد؟

سلام من تو مسابقه ماشین همیشه برنده ام حتی با بدترین ماشین
در ضمن برای پبت نام حتما باید ۱۸ سال داشت؟

برای ثبت نام حتما باید بالای ۱۸ سال بود؟

سلام و درود و خسته نباشید نمیدونم وقتی بعد از مدتی برمیگردی سراغ علاقه قدیمیت چی باید گفت….. خدمت ادمین های سایت عرض کنم که هر چی سعی میکنم داخل سایت ثبت نام کنم امکان پذیر نیست، کد تایدییه برام ارسال نمیشه هم با ایرانسل امتحان کردم هم همراه اول، رو سایت هم که زدید نسخه آزمایشی. آیا سایت غیر فعال هست؟

اقا نگا من چجوری از بازی زولا پول در بیارم من داخل بازی زولا اسمم kiisworgen هست و خیلی قوی ام میشه از زولا پول در اورد و نکته من اونجا با اکانتی به اسم kingslayer00 چیت میزنم میشه پول در اورد

سلام و خسته نباشید خدمت این گروه عزیز
باید خدمتتون عرض کنم که بنده در زمینه فوتبال پلی استیشن۲ با جرئت میگم که جزء ۱۰ نفر برتر ایرانم.اگر که میبینید میتونید با این بازی واسم درامد خوب و تپلی جور بشه منم همه جوره پایتونم.من ۱۰ ساله مدام بازی میکنم از لحاظ فوتبال پلی۲ خیالتون راحت.اگرم خواستین یکیتون باهام بازی کنه تا بفهمین چه غولیم تو فوتبال پلی۲
مرسی.اگه میتونید درامدزایی کنید این رشته رو برام بیزحمت ایمیل بزنید بهم منم همه جوره پایتونم
مرسی از توجهتون.فعلا

سلام مسابقات کشتی کج مورتال تیکن شما برگدار میکنید

در پاسخ به آقا مهرداد و آقا شایان از نظر من صنعت گیم که الان درموردش حرف میزنین مثل بازی هایی مثل اکثر بتل رویال ها یا FPS Shooter ها و استراتژی های همزمان فقط تا یه حدی به خود فرد از نظر توانایی های ذهنی کمک می کنه که شامل تمام پلیر ها میشه که در این بین بعضی با جدی گرفتن بیش از حد شاید دچار مشکلات روحی و اعتیاد بشن در مرحله بعد یک گیمر حرفه ای یا استریمر معروف فقط میتونه درآمد خودش یا تیمشو زیاد کنه که شامل دونیت یا اسپانسر شرکت های دیگه شدن هست که این امر در ایران یسری محدودیت شامل پینگ قیمت بالای سخت افزار که بتونه با پلیر هایی که در کشورهای دیگه روی سیستم های چند هزار دلاری و موس هایی با حساسیت بالا رقابت کنه که همین هم چند سد دیگه هست پس اینو باید بدونین که کل پروسه گیمینگ حرفه ای در نهایت به جمع شدن ثروت برای یه عده که تو چند مرحله بالا امکانات و وقت و در آخر استعداد داشتن منجر میشه و فقط وقتی باعث ایجاد شغل و رشد صنعت میشه که به تولید سخت افزار گیم روی بیاریم

جالبه که تک تک این گروه ها دوست دارن خودشون رو گیمر بخونن، فرضا ما همه این انجمن ها رو این کلمه در نظر بگیریم که خیلی از معنی افتاده ولی نسل های گذشته هدف سرگرم کردن یه عده خاص بود که از گیم پلی بیشترین لذت رو می برد در کنار این بازی داستان متوسط رو به خوبی هم داشت. الان چی شده؟ اکثرا به فکر این افتادن که از بازی و کاربراشون پول بکنن. هدف اصلی بیشتر شرکت های بزرگ این شده که تا می تونن بازی ها رو با جناح های مختلف جامعه قاطی کنن که افراد بیشتری وارد بشن و بیزینس خودشون رو تکمیل کنن. توی همین توییچ چند تا از اسم های بزرگش رو میشه گیمر واقعی خوند؟ مشخصا همه ی استریمر ها اینطوری نیستن ولی فرهنگ عموم استریم این شده که با یک تیپ خوب جلو یه سیستم گرون بشینی و امیدوار بشی شاید یکی ازت خوشش بیاد و بهت پول دونیت کنه.
و خیر، درک شخصی که بازی موبایل رو ترجیح میده با اونی که به تجربه بازی به چشم مسابقه و کیف پول نگاه میکنه و کسی که حکم بازی واسش سرگرمی و دونستن یه داستان خوب هست زمین تا آسمون فرق داره پس نمیشه همه رو “گیمر” خوند. و لطفا ایده های مختلف خودتون رو با استفاده از این کلمه نفروشید.

اقا من تو ذات این کار مشکل دارم
چه مزیتی داره؟ حالا یه نفر ورزشکاره خب میره بازی میکنه مدال میاره برا کشورش مردم رو تشویق به ورزش میکنه خیلی هم عالی
اما بازی های کامپیوتری چی داره؟ بجز این که یه ادم منزوی پرخاشگر با کلی مشکلات گردن و کمر تحویل جامعه میده بعد یه مدت؟
جز ترویج اتلاف وقت به جوون ها میشه؟ جز این میشه که راه آسون پول در اوردن و ترویج تنبلی میکنه ؟
من خودم ۲۵ سالمه بازی هم میکنم نمیگم بده یا برا بچه هاس اما اولا به اندازه من نهایت از سر کار میام یکم بشینم پای بازی تموم
یا مثلا اخر هفته ها با دوستام بریم گیم نت یکم روحیم عوض بشه . اما وقتی فکر کنیم میبینیم بازی بصورت حرفه ای چیز جالبی نیست
مثلا شرود یا نینجا رو ببینید تهش چیه ؟ تا کی میخوان بشینن پا سیستم استریم کنن پول در بیارن یه جا خسته میشن بالاخره یه جا میبینن هیچی نشدن تو زندگی اونوقت به پوچی میرسن . من خودم حقیقت یه بازه زمانی چون بیکار بودم واقعا به فکر افتاده بودم برم سراغ بازی حرفه ای اما یبار از خودم پرسیدم اخرش که چی ؟ خجالت نمیکشی پس فردا بگی بازی میکنم پول زن و بچه رو میدم ؟ خلاصه یکم فکر کردم کشیدم کنار.

38
0
نظرت رو حتما بهمون بگو!x