ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

با ادیسه 21 آشنا شوید؛ شاسی بلندی الکتریکی که آغازگر مسابقات Extreme E خواهد بود [تماشا کنید]

دست اندرکاران رقابت های فرمول E در نظر دارند سری مسابقات دیگری را با نام Extreme E پایه گذاری کنند. این موضوع در فستیوال سرعت گودوود که این روزها با شور و هیجان خاصی در ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

دست اندرکاران رقابت های فرمول E در نظر دارند سری مسابقات دیگری را با نام Extreme E پایه گذاری کنند. این موضوع در فستیوال سرعت گودوود که این روزها با شور و هیجان خاصی در انگلستان برگزار می شود، رسانه ای شده است.

سری مسابقات Extreme E مخصوص شاسی بلندهای جان سخت با پیشرانه های تمام الکتریکی بوده و از سال 2021 آغاز خواهد شد. برای استقبال از این سری و نمایش آنچه که تمامی تیم های شرکت کننده باید از آن استفاده کنند، مقامات فرمول E پروتوتایپی را با نام ادیسه 21 (Odyssey 21) در گودوود رونمایی کرده اند.

extremeE odyssey21 (4)

ادیسه 21 با شاسی بلندهای الکتریکی که اکنون در خیابان های جهان تردد می کنند، کاملا متفاوت است. اما با نگاهی دقیق تر می توان شباهت هایی را بین این خودرو و نمونه هایی که در مسابقاتی چون باجا 1000 (Baja 1000) و رالی داکار حضور دارند، پیدا کرد.

این شاسی بلند آفرود توانمند توسط Spark Racing Technologies – همان شرکتی که خودروهای مسابقات فرمول E را تولید می کند – توسعه یافته است؛ باتری آن نیز نشان بخش مهندسی پیشرفته ویلیامز را روی خود دارد.

extremeE odyssey21 (1)

هدف از ایجاد یک استاندارد برای تیم های شرکت کننده، استفاده حداکثری از قطعات مشترک و پایین آوردن هزینه ها اعلام شده؛ درست مثل آنچه که در رقابت های فرمول E جریان دارد.

پیشرانه شاسی بلند الکتریکی ادیسه 21 می تواند 550 اسب بخار قدرت تولید کند. با تکیه بر این پیشرانه، شتاب صفر تا صد در زمان 4.5 ثانیه محقق می شود. این رکورد برابر با شتاب جگوار I-Pace بوده و در مقایسه با برخی نسخه های تسلا مدل X ضعیف تر است.

ادیسه 21 روی تایرهای مخصوص کانتیننتال که برای مسیرهای صعب العبور ساخته شده، حرکت می کند. این خودرو قادر است سراشیبی 130 درصدی را پشت سر بگذارد.

extremeE odyssey21 (6)

همانند مسابقات فرمول E، در رقابت های Extreme E نیز ایجاد تغییرات در شاسی و پک باتری مجاز نخواهد بود، با وجود این تیم های شرکت کننده اجازه خواهند داشت پیشرانه های اختصاصی خود را توسعه داده یا قسمت هایی از بدنه را تعدیل کنند.

بسیاری از تیم های حاضر در فرمول E اکنون به تولید مدل های شاسی بلند برقی نیز مشغول بوده و یا حداقل در حال توسعه مدلی این چنینی هستند. به همین جهت مجوز ایجاد تغییرات در بدنه و تلاش برای شبیه کردن اتومبیل های مسابقه ای به نمونه های خیابانی می تواند انگیزه خودروسازان را برای حضور در مسابقات Extreme E تقویت کند.

extremeE odyssey21 (3)

انتظار می رود مسابقات Extreme E در مناطق جغرافیایی خاصی مثل قطب شمال و دامنه های هیمالیا که دارای مسیرهای بسیار صعب العبور هستند برگزار شوند. در بیانیه ای که برای معرفی ادیسه 21 منتشر شده، هدف از این سری مسابقات "نشان دادن تاثیر تغییرات آب و هوایی در برخی از حساس ترین اکوسیستم های جهان" عنوان شده است.

نکته متناقض اینکه برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در اکوسیستم های حساس که مسلما با حضور هزاران تماشاگر، خبرنگاران و پرسنل تیم ها همراه خواهد بود، می تواند اثرات مخرب تری برجای بگذارد.

در هر صورت با پایه گذاری مسابقات Extreme E، خودروهای برقی بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفته و راه برای حضور آنها در خیابان ها هموارتر از قبل می شود. مسلما تجارب به دست آمده از این رقابت ها، در نهایت باعث بهبود کارایی اتومبیل های الکتریکی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی