ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

لنز پرایم چیست و در چه شرایطی کاربرد دارد؟

اگر تازه به دنیای عکاسی قدم گذاشته اید، شاید لنزهای فاقد قابلیت بزرگنمایی معروف به لنز پرایم برایتان کمی عجیب باشند. یعنی شاید این سؤال به ذهن شما هم رسیده باشد که لنز بدون زوم ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

اگر تازه به دنیای عکاسی قدم گذاشته اید، شاید لنزهای فاقد قابلیت بزرگنمایی معروف به لنز پرایم برایتان کمی عجیب باشند. یعنی شاید این سؤال به ذهن شما هم رسیده باشد که لنز بدون زوم به چه دردی می خورد؟

این روزها حتی گوشی های موبایل هم توانایی بزرگنمایی دارند؛ از گوشی های اقتصادی با زوم 2 برابری گرفته تا پرچمدارانی مثل هواوی پی 30 پرو با زوم 5 برابری. البته این قابلیت با بهره گیری از لنزهای چندگانه و ترفندهای نرم افزاری به دنیای موبایل آمده است. با این حال بعضی از گران قیمت ترین لنزهای حرفه ای برای دوربین های DSLR یا میرورلس فاصله کانونی ثابت دارند.

قیمت بعضی انواع لنز پرایم به چند ده هزار دلار می رسد، اگرچه نمونه های ارزان تری هم وجود دارند. دلیل این قیمت بالا چیست؟ در این مطلب سعی می کنیم به سؤال فوق پاسخ دهیم.

لنز پرایم چیست؟

به زبان ساده، لنز پرایم لنزی است که بزرگنمایی ندارد. این لنزها فاصله کانونی و میدان دید ثابتی را در اختیار شما می گذارند. شاید از نظر شما ثابت بودن فاصله کانونی جزو معایب لنز محسوب شود. در بعضی شرایط حق با شماست، ولی نمی توان به راحتی از کنار مزایای متعدد این لنزها گذشت.

لنزهای پرایم به قطعات متحرک و اجزای اضافه نیاز ندارند. این قطعات در لنزهای زوم برای بزرگنمایی به کار می روند. به همین دلیل شرکت سازنده می تواند روی ویژگی های دیگر تمرکز بیشتری داشته باشد. اول از همه، لنز پرایم اپرچر بازتری دارد یا به اصطلاح سریع تر است.

اپرچر یا گشودگی دریچه دیافراگم، مقدار نور ورودی به داخل دوربین را کنترل می کند و هرچه نور بیشتر باشد، عملکرد بهتری را در محیط های تاریک شاهد خواهیم بود. در چنین شرایطی می توانید از سرعت شاتر بالاتر هم استفاده کنید و تصاویر واضح تری را ثبت نمایید.

لنزهای زوم حرفه ای با اپرچر باز (مثلاً f/2.8) قیمت فوق العاده بالایی دارند. مثلاً لنز  200-70 میلیمتری f/2.8L کانن با قیمتی حدود 2000 دلار (نزدیک به 25 میلیون تومان) به فروش می رسد. در مقابل، می توانید با قیمت بسیار پایین یعنی حدود 200 دلار یک لنز 50 میلیمتری پرایم با f/1.8 خریداری کنید که حداقل دو برابر نور بیشتری را به سنسور دوربین راه می دهد.

اپرچر در کنترل عمق میدان هم نقش دارد، یعنی بخشی از تصویر که در محدوده فوکوس قرار می گیرد. هرچه اپرچر لنز پرایم بازتر باشد، عمق میدان کمتر شده و بخش بیشتری از فضای پیش رو به شکل بوکه در می آید. پرتره ها در این وضعیت به مراتب جذاب تر ثبت می شوند. بی دلیل نیست که شرکت های سازنده موبایل از چند سال قبل به دنبال شبیه سازی نرم افزاری عمق میدان و بوکه در گوشی های هوشمند هستند.

در غیاب پیچیدگی های مربوط به بزرگنمایی، لنز پرایم معمولاً شارپ تر است یعنی تصویر واضح تری را به شما تحویل می دهد. اگرچه لنز پرایم ارزان قیمت لزوماً بهتر از لنز زوم گران قیمت عمل نمی کند، ولی در قیمت مشابه، به خصوص در مقایسه با کیت های پایه که همراه دوربین های DSLR به فروش می رسند، لنز پرایم حتماً شارپ تر خواهد بود. به عنوان مثال می توان به لنز پرایم 5000 دلاری هسلبلد XCD 80mm f/1.9 اشاره کرد.

در کنار کیفیت تصویر فوق العاده، استفاده از لنز پرایم حجم و وزن تجهیزات عکاسی شما را کاهش می دهد. طول بعضی از لنزهای پرایم کمتر از عرض آنهاست و به همین دلیل به لنزهای پنکیک معروف هستند. این دسته از لنزها بهترین انتخاب برای دوربین های بدون آینه محسوب می شوند.

البته همه لنزهای پرایم سبک و کوچک نیستند؛ مثلاً لنز 105 میلیمتری f/1.4 شرکت سیگما حدود 1.6 کیلوگرم وزن دارد و وزن لنز 150 میلیون تومانی 400 میلیمتری کانن (f/2.8L) به حدود 3 کیلوگرم می رسد. از طرفی یک لنز زوم 70-24 میلیمتری می تواند جای چند لنز پرایم با فواصل کانونی متفاوت را در بعضی شرایط پر کند، به همین دلیل انتخاب بهتری خواهد بود. با این حال اگر به دنبال کوچک ترین لنز برای کاربرد خاص هستید، لنز پرایم مناسب ترین انتخاب شماست.

طی سال های اخیر شرکت های مختلف به ساخت لنزهای پرایم رده بالا روی آورده اند تا مشتریان حرفه ای تر را هم به سمت خود بکشانند. با این حال هنوز هم گزینه های خوش قیمتی وجود دارند. مثلاً لنز پایه کانن EF 50mm f/1.8 به قیمت حدود 130 دلار و لنز نیکون AF-S 50mm f/1.8 به قیمت 220 دلار به فروش می رسند. لنزهای مخصوص دوربین های میرورلس معمولاً قیمت بالاتری دارند.

معایب لنز پرایم

لنزهای پرایم مزایای زیادی دارند، اما فاصله کانونی ثابت به درد همه شرایط و کاربردها نمی خورد. مثلاً برای ثبت صحنه های ورزشی و اکشن بهتر است از لنزهای زوم استفاده کنید، چون زمان کافی برای تعویض لنز نخواهید داشت و فرصت را از دست می دهید. در واقع با لنزهای زوم می توانید سر جای خود ایستاده و صحنه های ورزشی را شکار نمایید، اما با لنز پرایم باید زمان کافی را به تنظیم فاصله خودتان از سوژه اختصاص دهید. برای عکاسی پرتره یا منظره هم باید لنز پرایم را تعویض کنید.

اگرچه لنزهای پرایم ارزان تر و سبک تر هستند، ولی برای پوشش سناریوهای مختلف باید چندین لنز تهیه نمایید. البته بسته به سبک عکاسی، شاید دو لنز پرایم مختلف اکثر نیازهای شما را برطرف کنند ولی گاهی اوقات هم یک لنز زوم حرفه ای می تواند جایگزین چند لنز پرایم شود.

بهترین لنز پرایم برای کاربردهای مختلف

اگر از دوربین های میرورلس برای عکاسی استفاده می کنید یا دوربین DSLR با لنز کیت دارید، تهیه لنز پرایم شما را به دنیای تازه ای وارد می کند. در ادامه بهترین لنزهای پرایم با فاصله کانونی مختلف را معرفی می کنیم. البته توجه کنید که فاصله کانونی بر اساس معادل فول فریم بیان شده است. مثلاً لنز 17 میلیمتری روی سنسور میکرو چهار سوم (با ضریب کراپ 2) معادل لنز 35 میلیمتری خواهد بود.

لنز پرایم 35 میلیمتری

لنزهای 35 میلیمتری بهترین گزینه برای عکاسی از مناظر وسیع، پرتره های فضای باز، عکاسی خیابانی، عکاسی مستند و عکاسی داخلی در فضاهای محدود به شمار می روند، یعنی وقتی نمی توانید به اندازه کافی از سوژه فاصله بگیرید. پنج لنز منتخب 35 میلیمتری را در ادامه می بینید:

  • کانن EF 35mm f/2 IS USM
  • نیکون AF-S 35mm f/1.8G ED
  • سونی E 35mm f/1.8 OSS
  • فوجی فیلم XF 23mm f/2 R WR
  • الیمپوس M Zuiko 17mm f/1.8
لنز پرایم 50 میلیمتری

لنزهای 50 میلیمتری یکی از پرکاربردترین فواصل کانونی را در بین انواع لنزها دارند، یعنی بیش از حد عریض نیستند ولی فضای کافی را داخل کادر جا می دهند. لنز 50 میلیمتری که به لنز همه کاره هم معروف است، در شرایط مختلف و به ویژه ثبت پرتره به کار می آید.

  • کانن EF 50mm f/1.8 STM
  • نیکون AF-S 50mm f/1.8G
  • سونی E 50mm f/1.8 OSS
  • فوجی فیلم XF 35mm f/2 R WR
  • الیمپوس M. Zuiko 25mm f/1.8
  • پاناسونیک لومیکس G 25mm f/17 ASPH
لنز پرایم 85 میلیمتری

هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد، بوکه پس زمینه هم بیشتر می شود. به همین دلیل لنز 85 میلیمتری یکی از محبوب ترین گزینه ها برای عکاسی پرتره و تبلیغاتی محسوب می شود. لنزهای فیکس با فاصله کانونی بالای 85 میلیمتر معمولاً کاربردهای خاص دارند و گران تر هم هستند.

  • کانن EF 85mm f/1.8 USM
  • نیکون SF-S 85mm f/1.8G
  • سونی FE 85mm f/1.8
  • الیمپوس M.Zuiko 45mm f/1.8
  • پاناسونیک لومیکس G 42.5mm f/1.8 ASPH
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • هیواپناه
    هیواپناه | ۱۷ تیر ۱۳۹۸

    واقعا عالین من هم 50میلیمتری دارم برای کار کلیپ و موزیک ویدیو ازش استفاده میکنم خیلی خوبه فقط تنها مشکلش که در مدل های گران قیمت ترش رفع شده لرزش بیش از اندازشه در ویدیو و اونم بخاطر نبود استابلایزر که مجبورت میکنه بیشتر با رونیون یا کرین 2ازش استفاده کنی

  • پروفسور قنبری
    پروفسور قنبری | ۱۶ تیر ۱۳۹۸

    من 50mm دارم خیلی کیفیت و شفافیت خوبی داره با f 1.8 توی شب هم عکس خوبی میگیره خیلی واسه پرتره عالی میشه.

مطالب پیشنهادی