ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آنتی‌بیوتیک با از بین بردن باکتری‌های روده منجر به کندی روند بهبود آنفلوانزا می‌شود

تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها یکی از مشکلات بزرگ در دنیای امروز است که منجر به افزایش محسوس باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک شده است. تحقیقی جدید که در انستیتو فرانسیس کریک لندن انجام ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها یکی از مشکلات بزرگ در دنیای امروز است که منجر به افزایش محسوس باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک شده است. تحقیقی جدید که در انستیتو فرانسیس کریک لندن انجام شده نشان می‌دهد که مصرف آنتی بیوتیک نه تنها برای مبتلایان به آنفلوانزا موثر نیست بلکه می‌تواند با از بین بردن باکتری‌های روده منجز به بدتر شدن عفونت ویروسی اولیه هم بشود.

اولین خطوط دفاعی در برابر حمله عفونت آنفلوانزا در ریه انسان شکل می‌گیرد چرا که ویروس در ابتدا باعث آغاز عفونت در ریه می‌شود. تحقیق جدید در واقع به توضیح استراتژی دفاعی اولیه بدن می‌پردازد که از پروسه‌ای به نام اینترفرون نوع 1 استفاده می‌کند. اولین عکس العمل دفاعی باعث می‌شود که ژن‌های ضد ویروس در سلول‌های ریه فعال شده و سرعت تکثیر ویروس را کم کنند.

باکتری‌های روده

محققان در این پژوهش دریافتند که استفاده از آنتی بیوتیک‌ها به مدت دو تا چهار هفته از ابتدای آغاز فعالیت ویروس، روند پروسه اینترفرون نوع 1 را کند کرده و در کار سیستم دفاعی اختلال ایجاد می‌کند.

به گفته نویسنده ارشد مقاله:

مطالعات پیشین روی سلول‌های دفاعی تمرکز کرده بودند اما ما دریافتیم که سلول‌های غشایی نقش مهمتری در مراحل ابتدایی آغاز عفونت دارند چرا که تنها محلی هستند که ویروس می‌تواند تکثیر شود.

دو روز طول می‌کشد تا سلول‌های دفاعی به عفونت واکنش نشان بدهند. پس از گذشت دو روز از عفونت، موش‌هایی که برای آن‌ها آنتی بیوتیک تجویز شده بود 5 برابر ویروس بیشتری در ریه‌هایشان داشتند.

برای اینکه سیستم ایمنی بتواند با این تهدید بزرگتر مقابله کند عملکرد شدیدتر و قویتری از خود نشان می‌دهد که همین مساله منجر به بروز علائم وخیم‌تر و شرایط بدتر برای بیمار می‌شود.

نتایج تحقیق نشان می‌داد که شاید ارتباطی بین میکروبیوم روده و پروسه اینترفرون نوع 1 در ریه وجود داشته باشد که باعث می‌شود آنتی بیوتیک بتواند در کار این پروسه اختلال به وجود بیاورد. به منظور تست این فرضیه، برای موش‌هایی که با آنتی بیوتیک مورد درمان قرار گرفته بودند پیوند میکروبیوم مدفوع انجام شد تا باکتری‌های روده آن‌ها افزایش پیدا کند. با انجام این آزمایش محققان متوجه شدند که اینترفرون نوع 1 در آن‌ها شدت گرفته و مقاومت بدن آن‌ها در برابر آنفلوانزا بیشتر شد.

در واقع این تحقیق نشان می‌دهد که باکتری‌های روده به سلول‌های غیر دفاعی بقیه نقاط بدن هم کمک می‌کنند تا در برابر حمله ویروس‌ها مقاومت بیشتری نشان دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی