ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

درمان سرطان مثانه با استفاده از نوعی ویروس سرماخوردگی

بر اساس تحقیقات اخیر، یک نوع از ویروس سرماخوردگی می‌تواند سلول‌های سرطانی مثانه را هدف گرفته و نابود کند. فاز اول این آزمایش که روی بیماران مبتلا به سرطان مثانه انجام شده نشان می‌دهد که ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

بر اساس تحقیقات اخیر، یک نوع از ویروس سرماخوردگی می‌تواند سلول‌های سرطانی مثانه را هدف گرفته و نابود کند. فاز اول این آزمایش که روی بیماران مبتلا به سرطان مثانه انجام شده نشان می‌دهد که این ویروس به صورت مستقیم باعث از بین رفتن سلول‌های توموری می‌شود و شاید در آینده بتوان از آن در کنار سایر روش‌های درمانی بهره برد.

ویروس انکولیتیک (oncolytic) نوعی از ویروس‌هاست که می تواند به دو روش سلول‌های سرطانی را هدف گرفته و از بین ببرد: به صورت مستقیم یا با تقویت سیستم امنیتی. تحقیق‌های اخیر که روی ویروس اونکولیتیک انجام شده نشان داده‌اند که ویروس زیکا به سلول های سرطان مغز حمله کرده و ویروس هرپس هم سلول‌های سرطان پوست را از بین می‌برد.

سرطان مثانه

یکی از چالش برانگیزترین نوع سرطان مثانه NMIBC بوده که در حال حاضر درمان قطعی نداشته و ممکن است دوباره در فرد ظاهر شود. بنابراین نیاز به روش‌های درمان نوین و اثربخش‌تر برای آن حس می‌شود.

در این تحقیق جدید، یک نوع ویروس سرماخوردگی به نام CVA21 به مثانه 15 بیمار مبتلا به NMIBC تزریق شد. یک هفته بعد از درمان بیماران تحت عمل جراحی قرار گرفتند تا تومور مثانه آن‌ها برداشته شده و محققان بتوانند تاثیر این متد را مشاهده کنند.

نتایج امیدبخش بود و در همه بیماران شواهدی از حمله موثر ویروس‌ها به سلول‌های سرطان مثانه مشاهده شد. علاوه بر این محققان دریافتند که بر اثر حضور این ویروس، سیستم ایمنی هم تحریک شده و برای مقابله با سلول‌های سرطانی عملکرد بهتری از خود نشان داده است. به گفته یکی از محققان، خوشبختانه این روش بر خلاف روش‌های درمانی متداول فعلی عوارضی روی بیماران نداشته است.

با توجه به نتایج مثبتی که این تحقیق در پی داشته، محققان امیدوارند در مراحل بعدی روش درمان خود را با آزمایشات گسترده‌تری محک زده و در صورت خوب بودن نتایج از آن در کنار روش‌های ایمن‌درمانی برای درمان بیماران استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی