ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نوجوان ایرانی برنده مسابقه بین‌المللی برنامه نویسی، بالاخره جایزه‌اش را گرفت

رویداد «QNSCC» که در قطر پیرامون مسابقات زبان برنامه نویسی «اسکرچ» (Scratch) برای کودکان و نوجوانان برگزار شد. در بخش بین‌المللی این مسابقات یک نوجوان ۱۲ ساله ایرانی توانست با پروژه خود مقام اول را ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۴

رویداد «QNSCC» که در قطر پیرامون مسابقات زبان برنامه نویسی «اسکرچ» (Scratch) برای کودکان و نوجوانان برگزار شد. در بخش بین‌المللی این مسابقات یک نوجوان ۱۲ ساله ایرانی توانست با پروژه خود مقام اول را کسب کند.

«سمیرا اثنی عشری» موسس آموزشگاه «تین‌تک» در گفتگو با دیجیاتو اذعان دارد که «محمد استوار» نوجوان ۱۲ ساله ایرانی که کمتر از یکسال در این مجموعه حضور داشته، توانسته با ساخت یک بازی ویدئویی پیرامون آلودگی محیط زیست جایزه اول این مسابقات را از آن خود کند. محمد که از کودکی علاقه وافری به کامپیوتر و دنیای صفر و یک داشته، صفر تا صد این بازی را به تنهایی و بدون کمک هیچ شخص سومی انجام داده است. اثنی عشری درباره رویدادی که محمد در آن برنده شده به دیجیاتو می‌گوید:

«موسسه فرانسوی زبان Lycee Franco- Qatarien Voltaire این مسابقات را ۶ ماه پیش برگزار کرد. مسابقات در سه بخش محلی با حضور دانش آموزان خود آموزشگاه، بخش کار با ربات‌ها و بخش Open برای حضور پروژه‌های بین‌المللی برگزار و تاکید شد که موضوعات مسابقه پیرامون معضلات جهانی اعلام شده از سوی یونسکو است؛ معضلاتی چون: آلودگی هوا، آلودگی محیط زیست، کمبود منابع طبیعی و مسائلی از این قبیل.»

موضوعات مسابقه پیرامون معضلات جهانی بوده است.

اثنی عشری می‌گوید که بیش از ۱۵۰۰ دانش آموز از ۱۶ کشور سراسر دنیا در این طرح شرکت کردند و از ایران نیز تیمی متشکل از ۶ دانش آموز برتر تین‌تکی‌ها وارد مسابقات شدند. بعد از اعلام برندگان رویداد در اسفندماه سال گذشته مشخص می‌شود که برنده بخش بین‌المللی کسی نیست جز محمد استوار از تیم ایرانی که البته تا همین هفته پیش به علت تحریم‌ها نتوانسته بود مدال و جایزه خود را دریافت کند.

اثنی عشری درباره چرایی این موضوع می‌گوید: «جدا از اینکه قطری‌ها کم‌لطفی کردند و جوایزی نظیر گجت‌های مختلفی که به نمایش گذاشته بودند را به برندگان بخش بین‌الملل اعطا نکردند و صرفا مدال و مدرک برنده شدن آنها را به عنوان جایزه در نظر گرفتند؛ متوجه شدیم که DHL جایزه محمد را به تهران نمی‌آورد. در نهایت مجبور شدیم یکی از مسافرین شیرازی آشنا به قطر را مجاب کنیم تا جایزه را بگیرد و بیاورد و به دست ما در تهران برساند.»

اثنی عشری می‌گوید برنده شدن محمد باعث شده که تین‌تک تصمیم به برگزاری رویداد Scratchday در ایران بگیرد؛ رویدادی که در آمریکا در روز مشخصی برگزار می‌شود اما در همه جای جهان تمامی موسسات اجازه دارند که آن را بسته به شرایط و موقعیت خود در روزهای مختلف برگزار کنند:

«زبان برنامه‌نویسی Scratch برای کودکان است و شعار این روز در تمام جهان «ملاقات، اشتراک گذاری و یادگیری» بوده و در این روز که مانند یک هکاتون نوجوانانه است، بچه‌ها دور هم جمع شده هم کدزنی می‌کنند و از یکدیگر ترفندهای مختلف را در کنار منتورهایشان یاد می‌گیرند. ما در همین روز جایزه بین‌المللی محمد را به همراه یک هدست VR که خودمان تهیه کرده بودیم به او اهدا کردیم و از بقیه اعضای تیم حاضر در تیم نیز تقدیر و تشکر به عمل آوردیم. »

  • ویدئوی بالا کلیپی از بازی ساخته شده توسط محمد استوار به نام Save The World است که در آن شما در نقش یک زباله بازی می‌کنید.

گفتنیست زبان برنامه نویسی Scratch برای کودکان طراحی شده و در ایران نیز برخی موسسات آموزش برنامه‌نویسی آن را آموزش می‌دهند. آموزشگاه تین‌تک تاکنون بیش از ۲۵۰ شاگرد در همین زمینه داشته که نود درصد آنها پسر و ده درصد آنها دختر بوده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Javad Fathi
    Javad Fathi | ۱۷ تیر ۱۳۹۸

    کلا اگه بتونن توی یه اپیکیشن انواع برنامه نویسی رو یاد بدن خیلی میتونه بقید باشه.
    نمونه های خارجی هم کم نداره.
    مثل برنامه های اموزش زبان رو که خیلی از ایرانی ها درست کردن.

  • یاس کبود
    یاس کبود | ۱۷ تیر ۱۳۹۸

    اینجا ایرانه!استعداد ها باید توی نطفه خفه شه!۲۰سال دیگه محبوره واسه نون شب با پراید مدل ۸۴مسافر کشی کنه!

مطالب پیشنهادی