ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

43 کیلومتر افزایش پیماش کاملا پاک؛ نتیجه تلاش تویوتا برای استفاده از پنل خورشیدی

تویوتا یکی از معدود خودروسازانی است که از چند سال پیش ایده خودروهای خورشیدی را دنبال می کند. این خودروساز ژاپنی اخیرا از دستیابی به تجارب ارزشمند در این زمینه خبر داده و افزوده در ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۵

تویوتا یکی از معدود خودروسازانی است که از چند سال پیش ایده خودروهای خورشیدی را دنبال می کند. این خودروساز ژاپنی اخیرا از دستیابی به تجارب ارزشمند در این زمینه خبر داده و افزوده در حال آماده شدن برای تست پیشرفته ترین سیستم خورشیدی خود تا به این تاریخ است.

یکی از چالش های اصلی ساخت اتومبیل های خورشیدی، مقدار کم انرژی تولید شده توسط پنل ها است. تویوتا اعلام کرده که با همکاری شرکت شارپ موفق به ساخت سلول های خورشیدی بهینه تر شده و قرار است از آنها در نسخه هیبریدی شارژی پریوس استفاده کند.

به منظور ارزیابی پتانسیل های این سلول های پیشرفته و نقش آنها در افزایش مسافت قابل پیمایش و بهبود مصرف سوخت، تویوتا از اواخر این ماه تست های خود را آغاز خواهد کرد.

toyota-solar-2-700x467-c

تویوتا از سال 2016 پریوس هیبریدی شارژی مخصوص بازار ژاپن را با پنل های خورشیدی به فروش می رساند. این پنل ها هنگامی که خودرو پارک شده، انرژی خورشیدی را ذخیره می کنند. اما با پیشرفت های حاصله، پنل های جدید تویوتا و شارپ می توانند در حین حرکت خودرو نیز، آن را شارژ کنند.

همانطور که در تصاویر موجود می توانید مشاهده فرمایید، خودروی تستی که تویوتا توسعه داده، از پنل های متعددی روی بدنه خود بهره می برد. این پنل ها در قسمت هایی مثل کاپوت جلو، سقف و درب عقب نصب شده اند تا بیشترین سطح ممکن در برابر تابش آفتاب قرار بگیرد.

toyota-solar-7-700x467-c

پوشش سطحی به این گستردگی به واسطه سلول های جدید که باریک تر هستند، میسر شده است. به گفته تویوتا این سلول ها ضخامتی 0.03 میلی متری دارند، به همین خاطر می توان به راحتی آنها را در قسمت های باریک یا دارای انحنا نصب کرد.

علاوه بر این، سلول های پیشرفته تویوتا و شارپ به لحاظ تبدیل انرژی خورشیدی نیز بهتر عمل نموده و از نرخ کارایی 34 درصدی برخوردار هستند. این رقم در مقایسه با نرخ تبدیل 22.5 درصدی مدل پیشین تا اندازه قابل توجهی بهبود یافته است.

خودروساز با سابقه و خوشنام ژاپنی ادعا می کند با افزایش راندمان و مساحت سلول ها، پریوس جدید نسبت به نسخه قبلی تا 5 برابر انرژی خورشیدی بیشتری را جذب می کند. با توجه به بهینه سازی ها و بهره گیری از پنل های پیشرفته، چنانچه پریوس جدید یک روز کامل در زیر نور آفتاب قرار بگیرد، انرژی لازم برای پیمایش 27 مایل مسافت (43 کیلومتر) را در خود ذخیره سازی خواهد کرد که این میزان نیز هفت برابر نسخه قبلی است.

toyota-solar-5-700x467-c

علی رغم تلاش های تویوتا، به دلیل محدودیت هایی که در مهار انرژی خورشیدی وجود دارد، این منبع کماکان به عنوان یک منبع کمکی باقی خواهد ماند و به نظر می رسد هنوز فاصله زیادی با خودروهای کاملا خورشیدی داریم.

به غیر از تویوتا، هیوندای و استارتاپ هلندی لایت یر (Lightyear) نیز در زمینه اتومبیل هایی که بخشی از انرژی آنها توسط پنل های خورشیدی تامین می شود، مشغول تحقیق و توسعه هستند.

همانگونه که پیشتر به اطلاعتان رسانده ایم، هلندی ها قصد دارند تا سال 2021 مدل وان را به بازار عرضه کنند. این خودرو مطابق با استاندارد WLTP امکان پیمایش تا 450 مایل (725 کیلومتر) مسافت را دارد. به گفته سازنده پروتوتایپ وان در یک روز تابستانی در کشوری مثل هلند می تواند تا 31 الی 43 مایل (50-70 کیلومتر) را به مسافت قابل پیمایش خودرو اضافه کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۸ تیر ۱۳۹۸

    خب آدم همش تلاش میکنه ماشینشو توی سایه بزاره،بهترع همین پنل هارو برداری رو سقف خونه بزاری ک همش در حال تولید باشه،شب به ماشبن انتقال بدی برق تولید شدرو

    • آریا
      آریا | ۱۹ تیر ۱۳۹۸

      تسلا همین کار رو میکنه. صفحه خورشیدی ساخته شبیه سفال بام
      https://www.tesla.com/solarroof

مطالب پیشنهادی