شمارش معکوس برای تعیین تعرفه برق استخراج بیت کوین: کیلو واتی ۷ سنت؟

ایران، بهشت استخراج بیت کوین است

شمارش معکوس برای تعیین تعرفه برق استخراج بیت کوین: کیلو واتی ۷ سنت؟

ایران، بهشت استخراج بیت کوین در جهان است به گونه ای که حتی چینی ها برای راه اندازی مزرعه بیت کوین در ایران، اعلام امادگی کردند. موضوعی که با واکنش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق همراه شد.

خرید و فروش و استخراج بیت کوین در ایران، ممنوع است اما شاهد تبدیل شدن گاوداری ها و سوله های متروکه به محفل استخراج آرام و بی سر وصدای بیت کوین در ۳۱ استان کشور هستیم.

وزیر جوان، هفته پیش گفته بود که برای استخراج کنندگان بیت کوین، پروانه قانونی صادر خواهیم کرد تا ابهامات این حوزه جدید، تا حدی  مرتفع شود.

احتمالا در تابستان ۹۸، تکلیف بخشی از ابهامات درباره بیت کوین، مشخص شود. تعیین تعرفه برای استخراج را می توان به نوعی، پذیرش غیر رسمی بیت کوین تلقی کرد. هر چند برای اظهار نظر درباره این ارز و استخراجش، زود است و فعلا، همه استنادات، به ممنوعیتی که بانک مرکزی وضع کرده بود، بر می گردد.

شرکت توانیر اعلام کرد که تا سه‌ هفته آینده (هفته اول مرداد ۹۸)  تعرفه ویژه برق تولید بیت‌کوین ابلاغ و تعیین تکلیف خواهد شد. بر این اساس، با مشخص شدن تعرفه‌ برق تولید ارز دیجیتال و بررسی ظرفیت‌های شبکه، تقاضای تولیدکنندگان ارز دیجیتال به‌طور رسمی رسیدگی خواهد شد.

بیت کوین

بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقدند ایران به بهشت تولید ارز دیجیتال ازجمله بیت‌کوین تبدیل شده؛ زیرا قیمت برق در کشور بسیار ارزان است و این موضوع باعث شده افراد زیادی از طیف‌های مختلف با خرید دستگاه‌های ماینر اقدام به استخراج بیت‌کوین کنند.

این راستا وزارت نیرو پیشنهاد خود برای تعرفه ارز دیجیتال را به هیات دولت ارائه کرده و هیات دولت هم این پیشنهاد را در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌کند. بر این اساس، قرار است شرکت توانیر تا اوایل مردادماه دریافت رسمی تقاضای تولیدکنندگان ارز دیجیتال برای تخصیص برق را کلید بزند و این درخواست‌ها با مشخص شدن تعرفه‌ برق تولید ارز دیجیتال و بررسی ظرفیت‌های شبکه در نقطه مورد درخواست رسیدگی شود. در این میان روز گذشته انجمن بلاک چین ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد استخراج‌کنندگان رمزارزها برای عبور از پیک مصرف برق در روزهای گرم تابستان ماینرها را خاموش کردند.

حتما ببینید: ۶ سرمایه گذاری خطرناک در سال ۱۳۹۸: از کریتپو کارنسی تا بورس

در حالی که شمارش معکوس برای تعیین تعرفه برق تولید بیت کوین ها و به عبارت کلی تر تولید ارز دیجیتال آغاز شده، پیشنهاد وزارت نیرو برای تعیین تعرفه به میزان تعرفه برق صادراتی رد شد.

پیشنهاد تعیین تعرفه برق برای تولید بیت کوین ها به میزان تعرفه برق صادراتی در دولت رد شده و اکنون بررسی ها و آخرین پیشنهاد که احتمال تصویب آن زیاد است، ۷ سنت به ازای هر کیلووات است.

یکی از دلایل سود دهی استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در ایران، تعرفه پایین قیمت برق در ایران به نسبت بسیاری از کشورهای جهان و کشورمان در رتبه پایین با صرفه ترین مناطق جهان برای استخراج بیت کوین می باشد. آلمان، از گران ترین کشورهای جهان برای استخراج است وتعرفه برق، بالاست.

قیمت بیت کوین در کانال ۱۱ هزار دلار است و این افزایش نسبی به نسبت اواخر سال ۹۷،استخراجش را با صرفه کرده است. از بیت کوین ۶ هزار دلاری، استخراج با تعرفه کنونی برق در ایران که با سوبسید دولتی همراه است، با صرفه است. برای حرفه ای ها، نگهداری بیت کوین با توجه به فاکتور سود آتی، از استخراج، با صرفه تر باشد.

امسال نیز تعرفه سال ۹۸ منتشر شد. اما تابستان امسال حواشی زیادی برای کسانیکه در حوزه استخراج در ایران فعالیت میکنند به وجود آمده است. استخراج ارز های دیجیتال در ایران وضعیت نا مشخصی دارد و قانونگذاری شفافی برای آن وجود ندارد. با وجود اینکه مدتی پیش دولت استخراج ارزهای دیجیتالی را به عنوان یک صنعت پذیرفت و اخبار آن حتی از صدا و سیما نیز منتشر شد؛ اما وضعیت تعرفه برق ماینرها و وارادات آنها هنوز قانون گذاری نشده و خبر از جمع شدن مزارع ماینینگ در نقاط مختلف کشور بسیار به گوش میرسد و هزاران ماینر در تیر ماه از زنجان تا تهران جمع آوری شد.

به نظر می رسد این حواشی به دلیل گرم شدن هوا و استفاده بهینه از برق می باشد که هر سال در فصل های گرم سال به اوج خود می رسد. در همین راستا به تازگی خبری از مدیران دولت مبنی بر جدا کردن تعرفه برق ماینرها منتشر شده است که فعلا در حد یک طرح اولیه است و مصوبه خاصی منتشر نشده است. به گفته مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق؛ تعرفه برق صادراتی برای این صنعت می تواند گزینه مناسبی باشد. از کیلو واتی ۷ سنت خبر می رسد.

نگاهی به تعرفه مصارف خانگی برق در مناطق گرمسیری و مشترکین خانگی

برق بیت کوین
تعرفه شماره ۱ مربوط به مصارف خانگی مشترکین تا اول خرداد ۹۸ است که معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو تهیه کرد
در این جدول، تعرفه مشترکین خانگی که زیر الگو مصرف، برق مصرف کرده اند را نشان می دهدکه از تاریخ اول خرداد۹۸ محاسبه می شود
جدول تعرفه مصرف برق مشترکینی که بیش از الگو مصرف، برق مصرف کرده اند از تاریخ اول خرداد ماه ۱۳۹۸.

طبق جدول بالا، حداکثر بهای انرژی بدون احتساب اضافه پرداخت به ازای هر کیلووات ساعت به طور متوسط در مناطق عادی و ماه های غیر گرم سال، در مناطق گرمسیری، ۲۶۱ تومان است.

میزان برق مصرفی اسیک = انرژی مصرفی دستگاه * ۲۴ (یک شبانه روز) * ۳۰ (روزهای ماه)

عددی که از بالا محاسبه میشود میزان برق مصرفی دستگاه شما به واحد KW/H برای یک ماه است. با ضرب این اعداد برای اسیک S9 به عدد ۹۸۲.۸ میرسیم. ما در این محاسبه شهر تهران را در نظر گرفتیم که باید از جدول تعرفه مناطق عادی و غیر گرم  استفاده کنیم. همانطور که میبینید عدد ۹۸۲.۸ نه تنها از الگوی استاندارد خارج شده؛ بلکه در جدول باید برای محاسبه هزینه آخرین ستون (مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه) انتخاب شود.

میزان برق مصرفی دستگاه S9 طبق وبسایت cryptocpmpare.com معادل ۱۳۶۵ وات که معادل ۱.۳۶۵ کیلووات است؛

همانطور که میبینید هزینه برای مازاد بر ۶۰۰ کیلووات؛ ۴۳۱۹ ریال(تقریبا برابر با ۴۳۰ تومان) نوشته شده است. حالا کار بسیار راحت است؛ عدد۹۸۲.۸ را در این قیمت ضرب میکنید و مصرف برق این دستگاه در یک ماه آن به دست می آید که برابر با ۴۲۲ هزار تومان خواهد بود. تبدیل این قیمت به دلار برابر با حدود ۳۲ دلار است که با توجه به اینکه این دستگاه در حال حاضر (با سختی شبکه کنونی و قیمت بیت کوین ۱۱۸۰۰ دلار) در یک ماه ۱۶۴ دلار بیت کوین استخراج میکند.

فعلا درباره با صرفه بودن یا با صرف نبودن استخراج بیت کوین از مرداد ۹۸، نمی توان نظر داد و باید منتظر اعلام دقیق تعرفه  برای مناطق گرمسیر و غیر گرمسیر باشیم.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • علی تیر ۱۸, ۱۳۹۸

    همیشه سرمایه داران بازی های کثیفی راه میاندازند تاانقدرثروت ناچیزباقی مانده روازدست عوام بگیرن وارد این بازی ها نشین

  • Rose Martine مرداد ۲۷, ۱۳۹۹

    Thanks for every other informative web site. Where else may just I am getting that kind of information written in such an ideal way? I’ve a undertaking that I’m simply now running on, and I’ve been at the look out for such info
    Regards
    Rose Martine