ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی Ray tracing
تکنولوژی

کمپانی AMD برای پشتیبانی از تکنولوژی Ray tracing چه برنامه ای دارد؟

با وجود تعداد بسیار اندک بازی هایی که از آن پشتیبانی می کنند، تکنولوژی Ray tracing تبدیل به یکی از قابلیت های مهم کارت گرافیک های جدید شده است. با توجه به اینکه نسل جدید ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

با وجود تعداد بسیار اندک بازی هایی که از آن پشتیبانی می کنند، تکنولوژی Ray tracing تبدیل به یکی از قابلیت های مهم کارت گرافیک های جدید شده است. با توجه به اینکه نسل جدید کارت گرافیک های انویدیا از این قابلیت بهره می برند، عدم استفاده AMD از آن حالا بیشتر به چشم می آید.

برنامه های AMD برای تکنولوژی Ray tracing بسیار مبهم و تیره اند

اما برنامه های این شرکت برای تکنولوژی Ray tracing بسیار مبهم و تیره اند. هر از چندگاهی نیز بیانیه هایی متناقض درباره زمانی که می توانیم منتظر کارت گرافیک هایی با استفاده از این قابلیت و تحت برند AMD باشیم منتشر می شود.در نتیجه تصمیم گرفتیم تمام صحبت ها و بیانیه های AMD درباره این تکنولوژی و زمان عرضه اش را بررسی کنیم، تا ببینیم دقیقا از برنامه آینده آن ها چه چیزهایی می دانیم. زیرا طرفداران AMD مدت هاست از ویژگی های بصری که کاربران انویدیا از آن ها لذت می برند بی بهره اند.

Ray tracing برای عموم

تکنولوژی Ray tracing

پس از اینکه انویدیا مرداد سال قبل همه را با تکنولوژی Ray tracing طی معرفی کارت گرافیک های سری RTX خود سورپرایز کرد، واکنش AMD چندان چنگی به دل نمی زد. بسیاری افراد نیز اعلام کردند این تکنولوژی هنوز برای استفاده عموم آماده نیست، و برچسب قیمت های بالای کارت گرافیک های RTX انویدیا نیز مهر تاییدی بر این ادعا بودند.

آبان ماه پارسال نیز «دیوید ونگ»، معاون ارشد مهندسی در گروه تکنولوژی های رادئون طی مصاحبه ای اعلام کرد: «بهره برداری کامل از بازی های Ray tracing ممکن نخواهد بود، مگر اینکه قادر باشیم این قابلیت را در تمام محصولات خود در تمام گروه های قیمتی ارائه دهیم.»

AMD منتظر است Ray tracing برای همه در دسترس باشد

مشخص نیست منظور آقای «ونگ» در این مصاحبه این بود که آیا AMD منتظر بازی هاست تا به طور کامل از ردیابی پرتو پشتیبانی کنند، یا قیمت سخت افزار مورد نیاز آن کاهش یابد؛ نکته ای که روشن بود این است که این شرکت در آن زمان روی تکنولوژی Ray tracing سرمایه گذاری نکرده بود. اما دو ماه بعد و در جریان نمایشگاه CES 2019، «لیزا سو»، مدیر عامل AMD اعلام کرد آن ها سخت مشغول توسعه تکنولوژی Ray tracing هستند؛ و به نظر می رسد مدتهاست مشغول به این کار هستند.

یک پتنت که اخیرا ثبت شده نیز نشان می دهد AMD در حال به کارگیری یک راه کار ترکیبی با استفاده از سخت افزار و نرم افزار برای دستیابی به Ray tracing است. این پتنت نشان می دهد برنامه AMD برای استفاده از ردیابی پرتو شامل دستکاری های سفارشی در سخت افزار به منظور سرعت بخشیدن به آن، و سپردن بخش زیادی از کارهای عادی به سخت افزار معمولی از طریق نرم افزار است. در نتیجه بار پردازشی کاهش می یابد و توسعه دهندگان نیز مجبور به نوشتن کدهای مختص رندرهای Ray tracing نخواهند بود.

AMD همین حالا هم امکانات Ray tracing را دارد

با اینکه AMD احتمالا در حال برنامه ریزی یک پروسه جدید برای انجام ردیابی پرتو است، فاصله گرفتنش از این عنوان در نشست های مختلف تعجب برانگیز است. نکته جالب تر این است که سخت افزار AMD همین حالا هم از تکنولوژی Ray tracing پشتیبانی می کند. این شرکت چهار ماه قبل از معرفی کارت گرافیک های سری RTX انویدیا از یک سیستم حرفه ای رندر لحظه ای Ray tracing در قالب Radeon Pro render رونمایی کرده بود، اما پس از آن چیز زیادی درباره اش نشنیدیم.

موضوع جالب تر این است که Crytek نیز خرداد ماه امسال پیش نمایشی از سیستم Neon Noir خود را نشان داد که با استفاده از کارت گرافیک ساخت AMD رادئون Vega 56، قابلیت اجرای Ray tracing با رزولوشن 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه را داشت. با اینکه این نرخ بروزرسانی مخصوصا برای پیش نمایشی که تنها برای بازتاب های Ray traced استفاده می شود چندان بالا نیست، مشخص می کند که از قدرت پردازش معمولی هم می توان برای ردیابی پرتو استفاده کرد.

کارت گرافیک های Navi... هنوز نه

تکنولوژی Ray tracing

کارت گرافیک های جدید سری Navi این شرکت که بر پایه معماری RDNA ساخته شده اند، از تکنولوژی Ray tracing پشتیبانی می کنند. این را می دانیم چون Ray tracing یکی از ویژگی های کلیدی کنسول های آینده ساخت مایکروسافت و سونی خواهد بود، که هر دو آن ها از کارت گرافیک های اختصاصی Navi و پردازنده های Zen 2 رایزن ساخت AMD استفاده خواهند کرد. علاوه بر این با نزدیک بودن زمان عرضه کارت گرافیک های دسکتاپ Navi با مدل های RX 5700 XT و 5700 طبیعتا سخت افزار پشتیبانی کننده از Ray tracing ساخت AMD باید به زودی در دسترس قرار بگیرد، نه؟

جواب منفی است، زیرا Ray tracing قابلیتی نیست که AMD برای این کارت گرافیک ها در نظر گرفته باشد. آن ها هیچ سخت افزار مخصوصی برای این کار ندارند و به اندازه کافی نیز قدرت اضافه ندارند.

یک پیش بینی این است که AMD تکنولوژی Ray tracing را با کارت گرافیک های بعدی اش عرضه خواهد کرد

یکی از پیش بینی ها این است که AMD برنامه دارد تکنولوژی Ray tracing را با کارت گرافیک های بعدی اش که احتمالا Navi 20 نام دارند عرضه کند. این کارت ها احتمالا سال 2020 عرضه خواهند شد و قرار است از کارت گرافیک های سری RX 5700 کنونی بسیار قوی تر باشند. طبق زمان بندی AMD برای توسعه این تکنولوژی چنین حدسی ممکن است منطقی باشد، اما این موضوع سوال هایی را درباره نسل بعدی کنسول های بازی بر می انگیزد. زیرا اگر ردیابی پرتو مختص کارت گرافیک های پرچمدار AMD باشد، قیمت آنها برای قرار دادنشان در نسل بعدی کنسول های بازی بسیار بالا خواهد بود. دستگاه هایی که معمولا نسبت به کامپیوترها سخت افزار ضعیف تری دارند اما به لطف بهینه سازی بازی ها قادر به رقابت با کامپیوترهای میان رده و فراهم کردن تجربه ای لذت بخش برای کاربران هستند.

احتمال دیگری که وجود دارد این است که AMD برای طیف گسترده تری از محصولات توسعه یک کارت گرافیک Navi بهبود یافته برنامه ریزی کرده باشد، که با بهبودها و قابلیت های اضافه همراه است تا Ray tracing را در دسترس همه قرار دهد.

قدرت ابری

تکنولوژی Ray tracing

در نمایشگاه E3 2019، کمپانی AMD از Ray tracing Vision رونمایی کرد، مراحل و اهدافی که این شرکت در مسیرش برای دستیابی به Ray tracing تعریف کرده است. AMD قرار است نسل دوم معماری RDNA خود را تا سال 2020 عرضه کند که +RDNA نام خواهد داشت. این سری بر پایه نسخه ای بهبود یافته از واحدهای پردازشی هفت نانومتری TSMC که در کارت گرافیک های RX 5700 استفاده می شود ساخته خواهد شد. این کارت ها احتمالا از همان بهبود دهنده های سخت افزاری استفاده می کنند که کنسول های بعدی برای امکان پذیر کردن بازتاب های Ray tracing استفاده خواهند کرد.

AMD برنامه دارد از قدرت پردازش ابری برای Ray tracing گسترده استفاده کند

اما برای ممکن کردن ردیابی پرتو در تمام نقاط، AMD برنامه دارد از قدرت پردازش ابری استفاده کند. هنوز مشخص نیست این شرکت چطور قرار است قدرت پردازش سیستم ها را با پردازش ابری ترکیب کند، اما پروژه استیدیای گوگل ممکن است در این زمینه راه را برای شرکت ها باز کند؛ و با توجه به اینکه سخت افزار ساخت AMD قلب تپنده آن تکنولوژی را تشکیل می دهند، احتمالا این کمپانی بتواند به یکی از سردمداران چنین پروژه هایی تبدیل شود.

احتمال دارد این موضوع با پتنت های AMD درباره راهکار های ترکیبی که به آن ها اشاره کردیم ارتباط داشته باشد: استفاده از قدرت پردازشی سخت افزار برای اکثر کارها و سپردن رندرهای Ray tracing به پردازش ابری.

بالاخره AMD چه زمانی از Ray tracing پشتیبانی خواهد کرد؟

تکنولوژی Ray tracing

جواب مشخص دادن به این سوال کار آسانی نیست و هنوز بحث های زیادی درباره آن وجود دارند. به احتمال قوی این اتفاق اواسط سال 2020 و با معرفی دومین نسل آینده کارت گرافیک های مبتنی بر نسل دوم معماری RDNA این شرکت اتفاق خواهد افتاد، دو ماه قبل از معرفی نسل بعدی کنسول های بازی. در آن زمان بازی های بسیاری از تکنولوژی Ray tracing پشتیبانی خواهند کرد و احتمالا عناوین بسیار بیشتری هم در راه خواهند بود.

چهار ماه قبل از انویدیا، کارت گرافیک رادئون Vega 56 از Ray tracing پشتیبانی می کرد

با فرض اینکه کارت گرافیک های نسل بعد هم شاهد جهش در قدرت پردازشی باشند، احتمالا کارت گرافیک های میان رده کنونی AMD و انویدیا جایشان را با کارت گرافیک های پایین رده عوض خواهند کرد. این اتفاق می تواند منجر به در دسترس قرار گرفتن تکنولوژی Ray tracing برای تمام افراد و بودجه ها شود. AMD گفته بود زمانی Ray tracing را عرضه خواهد کرد که برای همه قابل دسترس باشد، و این اتفاق می تواند دقیقا آن چیزی باشد که آن ها انتظارش را داشتند.

با این همه ردیابی پرتو احتمالا به عنوان یک قابلیت بصری پریمیوم برای گیمرها باقی خواهد ماند، حتی بعد از معرفی کارت گرافیک ها و کنسول های نسل بعد. گیمرها ممکن است مجبور شوند میان فریم ریت و روزلوشن بالاتر، یا کیفیت بصری و نورپردازی تجملاتی یکی را انتخاب کنند. اما زمانی که AMD نیز کارت گرافیک های خود را با پشتیبانی از تکنولوژی Ray tracing عرضه کند، شاهد افزایش رقابت در این زمینه خواهیم بود که در نهایت به نفع همه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی