ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده های رایزن
تکنولوژی

هر آنچه باید درباره پردازنده های رایزن AMD بدانید

ذن (Zen) نام معماری پردازنده های AMD است که به این شرکت کمک کرد بتواند در برابر اینتل ایستادگی کند و قبل از کنار رفتن کامل، بخشی از بازار را تصاحب کند. AMD در یک ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

ذن (Zen) نام معماری پردازنده های AMD است که به این شرکت کمک کرد بتواند در برابر اینتل ایستادگی کند و قبل از کنار رفتن کامل، بخشی از بازار را تصاحب کند. AMD در یک سقوط آرام به سر می برد که موفقیت معماری ذن همه چیز را تغییر داد. برند رایزن (Ryzen) نیز برای پردازنده های AMD انتخاب شد که به دسته های مختلفی تقسیم شده است. آخرین نسل پردازنده های رایزن به نام 3000 نیز در سال 2019 معرفی شدند.

AMD در یک سقوط آرام به سر می برد که موفقیت معماری ذن همه چیز را تغییر داد

خانواده این پردازنده ها شامل مدل های رایزن 3، 5، 7، 9 و Threadripper می شود. این دسته بندی بسیار مشابه راهکار اینتل برای جدا کردن محصولات عمومی اش از یکدیگر است. همچنین این سیستم کار را برای کاربرانی که قصد مقایسه محصولات اینتل و AMD با یکدیگر را دارند نیز ساده تر می کند.

خانواده رایزن

پردازنده های رایزن

جدا کردن مدل های مختلف پردازنده های رایزن از یکدیگر کار ساده ای است. سری 1000 این پردازنده ها در سال 2017، سری 2000 آن ها در سال 2018 و سری 3000 نیز سال 2019 عرضه شدند. آخرین نسل پردازده های رایزن بهبودهای چشم گیری نسبت به نسل قبل دارند و از سیستم هفت نانومتری استفاده می کنند. مدل های قدیمی تر نیز در بازار قیمت بسیار کمی دارند.

پردازنده های رایزن
تمام مدل های پردازنده های رایزن

پردازنده های AMD رایزن سری 3، 5، 7 و 9 همگی از سوکت های AM4 استفاده می کنند و اکثر مادربوردهای AM4 از تمامی آن ها پشتیبانی می کنند. اما قبل از خرید آن ها بهتر است مطمئن شوید پردازنده مورد نظر و مادربوردتان با یکدیگر سازگاری دارند. اما سری Threadripper پردازنده های بسیار بزرگتری استند و به سوکت های اختصاصی نیازمندند که TR4 نام دارد. برای استفاده از این پردازنده ها به مادربوردهای خاصی نیاز پیدا خواهید کرد.

تکنولوژی های بهینه AMD

پردازنده های رایزن

این کمپانی سال ها برای بهینه سازی پردازنده جدید تلاش کرده است، و موفق به دستیابی به سطوح جدیدی از راندمان شده است. این چیپست ها به طور خودکار دما و ولتاژ مصرفی را بررسی کرده و عملکرد را نسبت به وضعیت لحظه ای خود بهینه می کنند. این موضوع باعث می شود قادر به استفاده حداکثر از پردازنده با همان تجهیزاتی باشید که در جعبه اش عرضه می شوند، و باید اقرار کنیم خنک کننده های AMD از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.

پردازنده های رایزن سرشار از نکات مثبت هستند

سیستم افزایش قدرت آن ها هم از پله های 25 مگاهرتزی برای تعیین سرعت کلاک هر هسته استفاده می کند که آن را به سیستمی بسیار دقیق بدل می کند. به کمک این روش می توان از حداکثر قدرت پردازنده بدون تبدیل شدنش به یک منبع حرارتی برای کل منزل استفاده کرد. سیستم افزایش بازه فرکانس نیز به کاربران اجازه می دهد قدرت پردازنده های رایزن را در صورت برخورداری از سیستم خنک کنندگی پیشرفته از این هم بیشتر کنند.

آیا باید از پردازنده های رایزن استفاده کنید؟

آیا پردازنده های رایزن ارزش سرمایه گذاری دارند؟ جواب کاملا مثبت است. در حال حاضر پردازنده های رایزن تقریبا هیچ ایرادی ندارند و سرشار از قابلیت های مثبتند. فرقی نمی کند طرفدار AMD باشید یا اینتل، رایزن ارزش در نظر گرفتن دارد زیرا پردازنده هایش در حال رقابت شدید با محصولات اینتل هستند و در برخی موارد نیز عملکرد بهتری دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • aminaj
    aminaj | ۲۰ تیر ۱۳۹۸

    وقتی بحث گیم باشه کم میاره ولی توی کارای دیگه واقعا عالیه

    • آریا
      آریا | ۲۰ تیر ۱۳۹۸

      برعکس گفتی دقیقا

    • hamid eddie
      hamid eddie | ۱۸ فروردین ۱۴۰۱

      شوخی می‌کنی ، مسأله گیمینگ به تک هسته پرقدرت نیاز دارد ممکن اینتل جوابگو خیلی خوبی باشد اما رایزن بسیار عالی عمل می‌کنه ، ولی در مقام مقایسه برای کارای واقعی مثل سرور ها و سیستم های DAw پردازش صوتی که هر پردازنده ای را به زانو در میآورد همگی از رایزن و کلا AMD استفاده میشود ، ولی در سطح جامعه که مردم بدون کمترین اطلاعی از مسایل فنی به یک برند عشق میورزند و در ایران و جهان سوم و اول اینتل برای این سطح کاربران است و کارهای تخصصی به جنجال های بازار ربطی ندارند و کافی است specs سیستم های سنگین را بخوانید . کلا از زمان سیستم های ۶۴ بیت اینتل سقوط کرد و در زمان پردازنده FX واقعا ای ام دی گند زد و سری های core I بسیار بهتر بودند ، اما حتی اواخر هنوز اینتل راند قبلی رایزن رو نتونستم بزنه و چیزی تو راهه که همه رو شگفت زده می‌کنه

مطالب پیشنهادی