ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اقتصاد هوشمند
تکنولوژی

وزیر ارتباطات: هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت اینترنت روی ADSL نداریم

«محمدجواد آذری جهرمی» امشب (۱۹ تیر) و در حاشیه رویداد «ایران نوآفرین» در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد که وزارت ارتباطات هیچ برنامه‌ای برای پذیرش درخواست شرکت‌های FCP جهت افزایش قیمت اینترنت روی فناوری ADSL ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۵

«محمدجواد آذری جهرمی» امشب (۱۹ تیر) و در حاشیه رویداد «ایران نوآفرین» در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد که وزارت ارتباطات هیچ برنامه‌ای برای پذیرش درخواست شرکت‌های FCP جهت افزایش قیمت اینترنت روی فناوری ADSL ندارد.

در هفته‌های گذشته بحث افزایش قیمت اینترنت ثابت به شدت اوج گرفت و «محمدعلی یوسفی‌زاده» رییس کمیسیون اینترنت در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مدیرعامل آسیاتک در گفتگویی تفصیلی با دیجیاتو اعلام کرده بود که شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت نیاز به افزایش ۵۰ درصدی قیمت خدمات خود دارند تا حرکت آنها به سوی ورشکستگی متوقف شود. مدیرعامل آسیاتک همچنین پیشنهاد داده بود که قیمت اینترنت سیار نیز باید هم‌راستا با اینترنت ثابت افزایش داشته باشد تا از ریزش هرچه بیشتر مخاطبین اینترنت ثابت جلوگیری شود.

با این حال وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ارتباطات با توجه به همین درخواست‌ها برنامه‌ای برای افزایش قیمت اینترنت دارد یا خیر، می‌گوید:

«تا زمانی که شرکت‌ها فناوری VDSL را ارائه ندهند ما برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداریم. ما شرایطی را برای شرکت‌ها قرار داده‌ایم و آنها باید بروند روی فناوری جدید سرمایه‌گذاری کنند. حقیقت این است که امروز دیگر تکنولوژی ADSL منسوخ شده. ۳۰ درصد از خطوط مسی ما بالای ۲ مگابیت بر ثانیه آپ نمی‌شوند. تنها ۱۶ درصد از مشترکین ما می‌توانند سرعت ۸ تا ۱۶ مگابیت را دریافت کنند. عمده مشتریان ADSL سرعتی بین ۲ الی ۸ مگابیت دارند که اصلاً سرعت قابل قبولی برای امروز نیست.»

جهرمی می‌گوید همین ناتوانی از ارائه سرعت‌های بالاتر که ناشی از عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در این حوزه است باعث شده تا کاربران به راه‌کارهای همراه روی بیاورند: «شرکت‌های FCP به دلیل محدودیت سرعت‌شان و از طرفی اینکه LTE بالای ۲۰ مگابیت بر ثانیه به مردم خدمات می‌دهد، ۲ میلیون ریزش مشترک داشته‌اند و دلایل مشکلات مالی‌شان هم همین است. پس باید بروند ارتقاء تکنولوژی بدهند. ارتقا تکنولوژی هم نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و شرکت‌ها پول‌شان را در این عرصه نمی‌آورند. می‌گویند با تعرفه‌های فعلی، سرمایه‌گذاری نمی‌ارزد.»

شرکت‌های اینترنتی البته امروز از زیرساختی برای رساندن اینترنت به مردم استفاده می‌کنند که برای ساختنش هزینه‌ای نداده بودند. با این وجود چرا اکنون از آنها درخواستِ سرمایه‌گذاری برای آماده‌سازی زیرساخت می‌شود و چرا دولت در این زمینه کاری نمی‌کند؟ جهرمی در پاسخ به همین پرسش به دیجیاتو می‌گوید:

«آن زیرساخت زمانی توسعه پیدا کرد که شرکت مخابرات ایران در اختیار دولت بود. ما یک مشکل تعارض ساختاری داریم در رابطه با اینکه شبکه ثابت کشور در اختیار مخابرات است. امسال در قانون بودجه به مجلس پیشنهاد دادیم که داکت و سیم مسی را پس بگیریم، ولی مورد موافقت قرار نگرفت و همچنان داکت و سیم مسی در انحصار مخابرات است. در شرایط فعلی، ما باید تلاش زیادی بکنیم. بارها گفته‌ام و نگرانی هم از گفتنش ندارم چون باید واقعیت را بگویم؛ کارنامه ما در دو سال اخیر در توسعه شبکه ثابت کشور خیلی رشد قابل توجهی نداشته. برعکس شبکه موبایل که رشد خوبی داشته‌ایم. پروژه‌های کوچکی در شهرهای دزفول یا پردیس شکل گرفته ولی هنوز اتفاق بزرگی رخ نداده است.»

با این حال جهرمی عنوان کرد که در این رابطه خبرهای خوبی در راه است: «در چند ماه اخیر فشار جدی روی مخابرات آورده‌ایم و تیم اجرایی مخابرات هم در حال رسیدن به نتیجه‌های خوبی است که ظرف هفته‌های جاری، خبر خوبش را اعلام می‌کنیم. هرچند همچنان تعارض ساختاری برقرار است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • Haa Med
    Haa Med | ۲۴ تیر ۱۳۹۸

    شاتل و آسیاتک که قیمت ها رو بالا بردن! ?

  • behnam98
    behnam98 | ۲۲ تیر ۱۳۹۸

    وزیر جین پوش شارلاتان!

  • سینا
    سینا | ۲۰ تیر ۱۳۹۸

    هنوز چیزی نشده و گفتن قیمتا بالا نمیره آسیاتک قیمتاشو شدیدا بالا برده !

    • amironline
      amironline | ۲۱ تیر ۱۳۹۸

      شاتل هم قیمت‌ها رو برده بالا، یکی به وزیر خبر بده که دیگه نمی‌خواد کاری کنه یا چنین حرفی بزنه

      • سینا
        سینا | ۲۳ تیر ۱۳۹۸

        واقعا معلوم نیس چه خبره کیفیت اینترنت هم روز به روز میاد پایینتر

  • مهدی
    مهدی | ۲۰ تیر ۱۳۹۸

    برنامه یهو پیش میاد وزیرجان

    خطاب به مدیر عامل احمق آسیاتک که فرمودن افزایش قیمت در بخش اینترنت سیار اعمال بشه تا مخاطبان اینترنت خانگی ریزش پیدا نکرد :آخه احمق اینم شد راه حل ؟

  • هادی شکیبا
    هادی شکیبا | ۲۰ تیر ۱۳۹۸

    دوستان ساکت تهران، چند وقت پیش تبلیغ یه شرکت به اسم زیتل و دیدم. ظاهرا اینترنت تی دی نامحدود(به معنی خود کلمه ن برداشت شرکتای مفت خور) میده. اشتباه نکنم ماهانه تا سرعت 40 مگ 150 تومن بود. خودم استفاده نکردم اما بنظرم چون طرح خوبیه ارزش تبلیغ داره:)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی