دادگاه استیناف فدرال آمریکا پس از کش و قوس های فراوان اعلام کرد دونالد ترامپ حق ندارد کاربران منتقد را در توییتر بلاک کند.

توییتر ترامپ با حدود ۶۲ میلیون دنبال کننده بدون تردید یکی از پرمخاطب ترین و جنجالی ترین صفحات در شبکه های اجتماعی است. وی بر خلاف دیگر روسای جمهور از این ابزار برای بیان بی پرده دیدگاه هایش در کلان ترین سطح مناسبات سیاسی استفاده می کند و همین عامل انتقاد شمار زیادی از مخاطبان را در پی داشته است.

واکنش ترامپ به این انتقادها گاها بلاک کردن کاربران دیگر بوده، حالا اما دادگاه استیناف نیویورک اعلام کرده رییس جمهور حق انجام چنین کاری را ندارد. بر اساس حکم دادگاه استیناف نیویورک بلاک کردن کاربران از سوی ترامپ با متمم اول قانون اساسی در تضاد است و او نباید چنین کاری انجام دهد:

مقامات رسمی که به هر نحو از شبکه های اجتماعی برای فعالیت های رسمی استفاده می کنند، اجازه ساکت کردن افراد تنها به خاطر مخالفت با آنها را ندارد.

کاخ سفید و وزارت دادگستری هنوز به این حکم واکنش نشان نداده اند اما احتمال دارد برای تغییر حکم دست به کار شوند. پیش از این مقامات مدعی بودند که صفحه توییتر ترامپ تنها برای انتشار دیدگاه های شخصی وی به کار می رود بنابراین نباید بر اساس متم اول قانون اساسی درباره آن قضاوت شود. صفحه توییتر ترامپ

این پرونده در سال ۲۰۱۷ و توسط موسسه موسسه Knight First Amendment که در دانشگاه کلمبیا فعالیت می کند، به راه افتاد. در آن زمان این موسسه به نیابت از  ۷ کاربر توییتر از دونالد ترامپ بابت بلاک شدن شکایت کرده بود.

استدلال آنها این بود که صفحه توییتر ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا یک فضای تبادل اطلاعات عمومی محسوب شده و محروم کردن شهروندان از مطالعه توییت های او نقض قانون آزادی دسترسی به اطلاعات است. در نتیجه این شکایت یک قاضی فدرال به نام « نائومی ریس بوخوالد» فرمان داد که بر اساس متمم اول قانونی اساسی، ترامپ نباید کاربران دیگر را بلاک کند.