ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

جگوار لندرور با کمک هوش مصنوعی فضای کابین را با شرایط روحی راننده تطبیق می دهد

گروه جگوار لندرور (JLR) که اخیرا تلاش های گسترده ای را در زمینه بکارگیری تکنولوژی های جدید در محصولات خود آغاز کرده، در نظر دارد از هوش مصنوعی برای کاهش استرس رانندگی و تبدیل کابین ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

گروه جگوار لندرور (JLR) که اخیرا تلاش های گسترده ای را در زمینه بکارگیری تکنولوژی های جدید در محصولات خود آغاز کرده، در نظر دارد از هوش مصنوعی برای کاهش استرس رانندگی و تبدیل کابین خودرو به فضایی مطابق با حالات روحی راننده کمک بگیرد.

بر این اساس خودروساز انگلیسی در حال تست سیستمی است که از یک دوربین و نرم افزار پیشرفته تشکیل یافته؛ این سیستم می تواند با اسکن مداوم چهره و تحلیل اجزای صورت، شرایط روحی راننده را تشخیص دهد.

پس از تشخیص شرایط راننده، سیستم ابداعی جگوار لندرور با در اختیار گرفتن کنترل سیستم های دیگری چون تهویه مطبوع و نورپردازی، به طور خودکار کابین را متناسب با حال وی به فضای آرامش بخش تری تبدیل می کند.

jlr-facial-tech-2

البته این فقط یکی از قابلیت های تکنولوژی نوین جگوار لندرور محسوب می شود، چرا که قابلیت های آن بیشتر بوده و در زمان هایی که راننده خواب آلود یا خسته است نیز به کمک او می آید. در چنین مواقعی این سیستم با پایین آوردن دمای کابین و یا پخش لیستی خاص از آهنگ ها، از به خواب رفتن راننده جلوگیری می کند.

JLR Facial Recogintion tech

به غیر از راننده جگوار لندرور به فکر سایر افراد نیز بوده و نسخه ای از سیستم ابداعی خود را برای سرنشینان صندلی عقب توسعه داده است. دوربین این نسخه در پشت سری صندلی های جلو نصب شده و به لحاظ قابلیت ها متفاوت از نسخه مخصوص راننده است.

از آنجایی که افراد حاضر در صندلی عقب نقشی در کنترل خودرو ندارند، سیستم JLR سعی می کند با فراهم کردن شرایط، فضا را برای استراحت بهتر آنها فراهم کند. به عنوان نمونه در صورت تشخیص خستگی سرنشینان صندلی عقب، شیشه های عقب مات شده و چراغ ها خاموش می شوند؛ همچنین دمای این بخش نیز اندکی افزایش می یابد تا افراد خواب راحت تری داشته باشند.

سیستم تشخیص حالات روحی JLR اگر چه فعلا در مراحل آزمایشی قرار دارد، اما می تواند در آینده نه چندان دور به محصولات این گروه راه پیدا کند.  همانطور که در ابتدا نیز به نوعی اشاره کردیم، این کمپانی با پایه گذاری مفهوم "مکان آسوده" (tranquil sanctuary) ایده های پیشرفته ای را که باعث بهبود راحتی و آرامش راننده و دیگر سرنشینان می شوند، دنبال می کند. استفاده از گرمایش دو سمت فرمان برای کمک به مسیریابی که چندی پیش معرفی شد، بخشی از این ایده بود.

جگوار لندرور تنها خودروسازی نیست که در زمینه تکنولوژی تشخیص حالات و شرایط روحی افراد تحقیق می کند. کیا دیگر شرکتی است که در CES 2019 از تکنولوژی مشابهی با نام READ پرده برداری کرد.

جگوار لندرور

پایه و اساس این تکنولوژی را در واقع همان سیستم تشخیص میزان هوشیاری راننده که هم اینک در خودروهای زیادی وجود دارد، تشکیل می دهد. در حال حاضر خودروسازانی چون ب ام و، کادیلاک و سوبارو از دوربین های مخصوص برای تشخیص عدم هوشیاری و حواس پرتی راننده استفاده می کنند. کمپانی سوئدی ولوو نیز خود را برای تجهیز تمامی محصولات خود به چنین دوربین هایی از میانه های دهه آینده آماده می کند.

در پایان برای درک بهتر از نحوه عملکرد تکنولوژی پیشرفته JLR دعوت می کنیم ویدیوی زیر را تماشا فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی