ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با این دوربین پلاریزاسیون می‌توان دنیا را از نگاه میگوها دید [تماشا کنید]

گونه‌های حشرات و میگوها دنیا را خیلی متفاوت‌تر از انسان‌ها می‌بینند و تنها راهی که می‌توان این نگاه پلاریزه را تجربه کرد از طریق دوربین‌های مخصوص است. حالا دوربین قابل حمل و جمع و جور ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

گونه‌های حشرات و میگوها دنیا را خیلی متفاوت‌تر از انسان‌ها می‌بینند و تنها راهی که می‌توان این نگاه پلاریزه را تجربه کرد از طریق دوربین‌های مخصوص است. حالا دوربین قابل حمل و جمع و جور هاروارد می‌تواند دنیا را از زاویه دید این موجودات به ما نشان دهد.

از آنجایی که این روزها دوربین‌های پلاریزه گران و بزرگ هستند استفاده کاربردی از آن‌ها سخت بوده و به همین دلیل محققان هاروارد دوربینی توسعه داده‌اند که می‌تواند پلاریزاسیون را در یک عکس به تصویر بکشد.

یکی از نویسندگان این مقاله که در مجله ساینس به چاپ رسیده در مورد اینکه پلاریزاسیون چگونه به کمک ما می‌آید توضیح می‌دهد:

پلاریزاسیون یکی از قابلیت‌های نور است که به خاطر بازتاب از یک سطح تغییر پیدا کرده. به خاطر همین تغییر، پلاریزاسیون در بازسازی سه بعدی یک جسم، تخمین عمق، بافت و شکل آن و همچنین تشخیص اینکه یک جسم ساخت انسان است یا به شکل طبیعی به وجود آمده به ما کمک می‌کند.

پلاریزاسیون

برخلاف دوربین‌های بزرگ و جاگیر پلاریزاسیون، دوربینی که محققان مدرسه مهندسی و علوم کاربردی جان پالسن دانشگاه هاروارد توسعه داده‌اند به اندازه انگشت شست انسان است و حتی با درنظر گرفتن لنز و قاب محافظش ابعادی در حدود یک ظرف غذا خواهد داشت.

محققان با استفاده از ساختاری در مقیاس نانو، یک دستگاه کوچک و ساده ساختند تا بتوان آن را به همراه سیستم‌های عکس‌برداری موجود مثل دوربین گوشی‌ها مورد استفاده قرار داد. آن‌ها معتقدند که از این دستگاه می‌توان در ماشین‌های خودران استفاده کرد تا به آن‌ها برای تشخیص اشیا درون جاده کمک کند.

علاوه بر این هواپیماها و ماهواره‌ها با کمک آن می‌توانند اشیا استتار شده را تشخیص داده و یا بین اشیا ساخت انسان یا طبیعی تمایز قایل شوند. محققان می‌گویند که دوربین آن‌ها می‌تواند تغییر بزرگی در عکاسی پلاریزه و استفاده متداول آن به وجود بیاورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی