ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش یکساله فیلیمو منتشر شد؛ با سلیقه سینمایی ایرانیان بیشتر آشنا شوید

نزدیک به ۵ سال از تاسیس فیلیمو می‌گذرد و حالا بازار VODها با سال‌های اولیه فعالیت این مجموعه قابل قیاس نیست؛ امروزه چندین بازیگر و رقابت‌های کلانی در بازار VOD دیده می‌شود و بازار آن ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۵

نزدیک به ۵ سال از تاسیس فیلیمو می‌گذرد و حالا بازار VODها با سال‌های اولیه فعالیت این مجموعه قابل قیاس نیست؛ امروزه چندین بازیگر و رقابت‌های کلانی در بازار VOD دیده می‌شود و بازار آن روز به روز بزرگتر می‌شود. فیلیمو در این بین توانسته با تجربه تیم آپارات، خود را به یکی از مهم‌ترین بازیگران این حوزه تبدیل کند و آماری که امروز منتشر کرده می‌تواند رهگشایی برای بازار VODها و حتی فیلمسازی و تولیدکنندگان محتوای سینمایی در کشور باشد.

با نگاهی به گزارش فیلیمو متوجه می‌شویم که این پلتفرم نسبت به سال گذشته رشدی ۱۲۰ درصدی داشته و کاربران آن تاکنون بیش از چهار میلیارد و 660 میلیون دقیقه فیلم و سریال تماشا کرده‌اند. از بین این میلیاردها دقیقه، ۵۷ درصد متعلق به محتوای ایرانی بوده و این موضوع نشان می‌دهد که مردم نسبت به استفاده قانونی از محصولات فرهنگی مصرتر شده‌اند. البته از آنسو نباید فراموش کرد که فیلم‌های خارجی احتمالا در بازار داغ دیگری تحت عنوان دانلود غیرقانونی جولان می‌دهند که آمار رسمی از آنها در دسترس نیست.

فیلیمو

در کل باید گفت که فیلمبازان در کنار هم رشدی ۱۴۰ درصدیِ در میزان تماشای محتواها آفریده‌اند و به نظر می‌رسد که بازار VOD کشور، تکان اساسی خورده است.

رشد ۲۴۰ درصدی تولید سریال در شبکه نمایش خانگی نیز نشان می‌دهد که عوامل سینمایی نسبت به ساخت سریال‌های خانگی بیشتر از پیش علاقه‌ند شدند و این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای صدا و سیما و از دست رفتن مخاطبین سریال‌هایش باشد. بازار سریال خانگی قدرتمندانه راه خود را ادامه می‌دهد و امسال سریال‌های گوناگونی از جمله نهنگ آبی روی پلتفرم‌های VOD عرضه شده که مخاطبین زیادی داشته است.

جدا از ساخت سریال، محتواهای متفاوت دیگری نیز روی شبکه فیلیمو عرضه شده، برنامه‌هایی چون ممیزی، هزار و ده شب، کاشوخین، هولدان، وزه پلاس و چند مورد دیگر که به نظر می‌رسد می‌توانند ادامه راه ساخت برنامه‌هایی ویدئویی در زمینه‌های گوناگون باشند. شاید روزی فرا برسد که بسیاری از مجریان و برنامه‌سازان مشهور تلویزیونی پا به دنیای VODها بگذارند، کمااینکه در ساخت برخی از همین برنامه‌های فعلی نیز از باتجربه‌های این حوزه استفاده شده است.

فیلیمو
با وجود اینکه حجم اینترنت دیدن فیلیمو از طریق اینترنت اپراتورهای موبایل رایگان نیست و نصف حساب می‌شود، ولی بیش از ۴۵ درصد کاربران این VODرا مشترکین اپراتورهای اول و دوم کشور تشکیل می‌دهند. این یعنی موفقیت اپراتورها در رسانیدن اینترنت پرسرعت به اکثر مناطق ایران.

بیش از نیمی از کاربران فیلیمو (۵۳ درصد آنها) محصولات فیلیمو را از طریق موبایل‌هایشان تماشا کرده‌اند که این موضوع در برابر استفاده ۲۱ درصدی تلویزیون‌های هوشمند و ۲۶ درصدی دسکتاپ قرار دارد. با توجه به این آمار می‌توان متوجه شد که احتمالا بیش از نیمی از کاربران فیلیمو، محتواهای موجود در این بستر را به صورت انفرادی و با موبایل می‌بینند، موضوعی که کنکاش آن دلایل جامعه‌شناسانه و روانشناختانه‌ای و حتی اقتصادی را می‌طلبد! اقتصادی از این حیث که احتمالا میانگین حضور تلویزیون‌های هوشمند اندرویدی در بازار ایران همچنان زیاد بالا نیست و مردم همچنان دلایل چندان روشنی برای تعویض تلویزیون‌های خود با تلویزیون‌های هوشمند نمی‌بینند. از این مهمتر این موضوع است که اپراتورهای تلفن همراه توانسته‌اند اینترنت پرسرعت را به بیشتر مناطق ایران ببرند و کاربران فیلیمو از آن بهره‌مند شوند؛ کاربران ۴۵ درصدی اپراتورهای موبایل در فیلیمو گواه این ادعا است.

از آنسو دیدن ۵۳ درصد محتواها از روی موبایل یک نگاه روانشناختانه‌ای نیز دارد که به تنها شدن بشر در دوران عصر تکنولوژی برمی‌گردد و همچنین یک نگاه جامعه‌شناسانه که به مشغله‌های بسیار مردم و وقت نداشتن آنها برمی‌گردد؛ کاربرانی که زمان نشستن پای تلویزیون یا سیستم‌های کامپیوتری خود را ندارند و ترجیح می‌دهند فیلم‌ها را از همان نمایشگر کوچک موبایل نگاه کنند.

فیلیمو

بر اساس آمار فیلیمو ذائقه کاربران فیلمباز ایرانی به ترتیب این ژانرها معطوف شده است: سینمای اکشن، انیمیشن، فیلم‌های خانوادگی، سینمای کمدی و سبک علمی تخیلی. قرارگیری این ژانرها در صدر جدول علاقه کاربران فیلیمو نشان می‌دهد که مشترکین این پلتفرم بیشتر خانواده‌ها هستند چرا که معمولا سه ژانر انیمیشن و فیلم‌های خانوادگی و کمدی در چنین محیط‌هایی به نمایش در می‌آید.

با وجود داشتن قابلیت دیدن برنامه‌های ویدئویی به صورت آفلاین، ۹۴ درصد از کاربران فیلیمو ترجیح داده‌اند که ویدئوها را استریم کرده و آنها را انلاین ببینند. پروژه همکاری فیلیمو با بیشتر شرکت‌های ISP و در نتیجه رایگان حساب شدن حجم اینترنتی کاربران، از جمله دلایلی بوده که کاربران را به آنلاین دیدن ویدئوها تشویق کرده است؛ موضوعی که باید دید آیا در سالهای آتی نیز می‌تواند همچنان پابرجا باقی بماند یا خیر.

یکی از دلایل استفاده زیاد کاربران از سرویس‌هایی چون فیلیمو، کم‌هزینه‌تر شدن سبد محصولات فرهنگی‌شان است؛ موضوعی که آمار خود فیلیمو نیز به آن پرداخته و تاکید کرده که در ماه حدود ۱۲۰ هزار تومان صرفه‌جویی برای سبد فرهنگی خانواده‌ها بوجود آورده است. با این وجود فعلا هزینه اینترنت اکثر مشترکین ISPها در دستور کار فیلیمو و برخی دیگر از VODها قرار دارد ولی اینکه این موضوع پایدار باقی بماند یا خیر، سوالی است که صرفا زمان می‌تواند به آن پاسخ دهد.

فیلیمو

بازار محتوای ویدئویی در دنیا بعد از تلویزیون و شبکه‌های ماهواره‌ای، به شبکه‌های کابلی و سپس VODها رسید. در مارکت ایران با پریدن از روی شبکه‌های کابلی (چنین سیستمی هیچ‌گاه در ایران راه‌اندازی نشد) به بازار پررونق VODها در حال حاضر رسیدیم؛ بازاری که رشد بی حد و حصرشان صرفا متعلق به ایران نیست و دنیای مالتی مدیا به این سمت و سو کشیده شده است. حضور غول‌های بزرگی چون نت‌فلیکس، دیزنی، آمازون و به تازگی اپل در این حوزه نشان می‌دهد که VODها چقدر قدرتمندانه راه خود را ادامه می‌دهند و سینما و سریال‌سازی را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۵ تیر ۱۳۹۸

    اگر به فیلم های خارجی باشه که همه فیلم هایی که تو فیلیمو هستش تو آپارات هم یک سرچ بزنی میاد

  • Mostafa Javidi
    Mostafa Javidi | ۲۳ تیر ۱۳۹۸

    فیلم خارجی که اگه میخواید دوبله ببینید اصلا نبینید بهتره
    ولی خب برای فیلمای ایرانی برای من که ۳ ماه در میون کار و بیکاری دارم و بعضی خیلی فیلمارو وقت نمیکنم برم رو پرده ببینم عالیه مثلا بعد سه ماه که وقتم ازاد میشه میتونم فیلمی که اومده پایین از رو پرده رو ببینم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی