ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات های صخره نورد
تکنولوژی

ربات صخره نورد ناسا از دیوار راست بالا می‌رود [تماشا کنید]

وقتی صحبت از اکتشاف در سیاره های دور دست باشد، ربات ها باید قادر به از سر گذراندن هر چالشی باشند. در نتیجه ناسا در حال کار روی چند مدل از ربات های صخره نورد ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

وقتی صحبت از اکتشاف در سیاره های دور دست باشد، ربات ها باید قادر به از سر گذراندن هر چالشی باشند. در نتیجه ناسا در حال کار روی چند مدل از ربات های صخره نورد است که بتوانند انواع ماموریت ها را در محیط ها و شرایط سخت به انجام برسانند.

این ربات ها به راحتی روی سطوح یخی حرکت می کنند

اولین نمونه از این ربات های صخره نورد LEMUR است که می تواند با استفاده از صدها قلابی که در انگشت هایش دارد از سنگ ها بالا برود. این ربات از هوش مصنوعی برای دور زدن موانعی که نمی تواند از آن ها بالا برود استفاده می کند و اولین نمونه از ربات های صخره نورد ناسا محسوب می شود. این ربات برای انجام ماموریت های تعمیراتی در ایستگاه فضایی بین المللی توسعه یافته بود.

پروژه LEMUR به پایان رسیده اما الهام بخش بسیاری ربات های صخره نورد دیگر بوده است. یکی از این ربات ها Ice Worm است که از یکی از اندام های LEMUR الهام گرفته است. این ربات مانند کرم ها با جمع کردن بدنش قبل از حرکت، قادر به حرکت روی سطوح لغزان یخی است.

بالا رفتن از چنین سطوحی را نیز با استفاده از مته های ریز بازوهایش انجام می دهد، به این صورت که ابتدا نیمی ار خود را در سطح قفل می کند و بعد از کمی بالا رفتن نیمه دیگرش را. این روش برای جمع آوری نمونه ها در محیط های یخی بسیار مناسب است زیرا ربات در جای خود قفل می شود و هنگام جمع کردن نمونه ها سر نمی خورد.

ربات های صخره نورد
مقایسه اندازه قمر انسلادوس با زمین و ماه

دیگر ربات نیز RoboSimian نام دارد که در عکس اصلی مطلب قابل مشاهده است. این ربات که برای استفاده در فجایع طراحی شده بود، حالا برای حرکت در محیط های یخ زده بهینه شده. این ربات که ساختاری مشابه LEMUR دارد، به جای برخورداری از پا، چرخ هایی ارتجاع پذیر دارد که از سیم پیانو ساخته شده اند. در نتیجه ربات قادر خواهد بود در زمین های ناهموار حرکت کند. پس از انجام تست های لازم، ناسا برنامه دارد از RoboSimian در قمر انسلادوس زحل استفاده کند که سطحش پوشیده از یخ و گل است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • eimanarenji
    eimanarenji | ۲۴ تیر ۱۳۹۸

    ما هم راننده اسنپ هامون ملت و روی زمین و آسمون پیدا میکنن

مطالب پیشنهادی