ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلاش 40 ساله ناسا برای ادامه ماموریت وویجر همچنان ادامه دارد

فضاپیماهای وویجر ناسا همچنان با گذشت 42 سال از زمان پرتابشان در فضای بی‌کران به اکتشاف مشغول‌اند. حالا مهندسان برای اینکه بتوانند همچنان وویجر 2 را سرپا نگاه دارند هیتر تجهیز CRS آن را خاموش کرده‌اند ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۵

فضاپیماهای وویجر ناسا همچنان با گذشت 42 سال از زمان پرتابشان در فضای بی‌کران به اکتشاف مشغول‌اند. حالا مهندسان برای اینکه بتوانند همچنان وویجر 2 را سرپا نگاه دارند هیتر تجهیز CRS آن را خاموش کرده‌اند تا در مصرف انرژی این فضاپیما صرفه‌جویی شود.

تجهیز CRS یا همان سیستم اشعه کهکشانی نقش مهمی در تائید خروج موفقیت آمیز وویجر 2 از هلیوسفر داشت و تا به امروز هم نقش مهم خود را در ماموریت این فضاپیما حفظ کرده است. از آنجایی که این تجهیز برای شناسایی ذرات عبوری خورشیدی یا با منشا خارج از منظومه شمسی طراحی شده بود، حتی بعد از رسیدن به فضای بین ستاره‌ای هم ارسال اطلاعات را ادامه داد.

وویجر 2

به همین خاطر مدیران ناسا برای تصمیم‌گیری نهایی درباره خاموش کردن هیتری که CRS را از یخزدگی محافظت می‌کند گفتگوهای زیادی انجام دادند و به این نتیحه رسیدند که باید این بخش از وویجر 2 را برای ادامه ماموریت قربانی کنند. البته تیم پروژه تائید کردند که CRS حتی بعد از کاهش دمایش به منفی 23 درجه سانتیگراد هم ارسال اطلاعات را متوقف نکرده و به کار خود ادامه داد.

به گفته مدیر پروژه وویجر «سوزان داد»:

دوام تجهیزات وویجر واقعا شگفت‌انگیز است و ما مفتخریم که این ادوات در مقابل گذشت زمان مقاومت نشان داده‌اند. با این اوصاف ما در ادامه با موقعیت‌های جدیدی روبه رو می‌شویم و تمام تلاشمان بر این است که به هر قیمتی وویجرها را سرپا نگه داریم.

وویجر 2 پیشتر هم برای اینکه بتواند به مسیرش ادامه دهد، پیش‌ران‌های تصحیح کننده مسیرش را 30 سال بعد از آخرین باری که از آن‌ها استفاده شد به کار انداخت. پیش‌ران‌های کنترل‌کننده ارتفاع آن هم خوب کار نمی‌کردند و به همین خاطر وویجر 2 باید پالس‌های بیشتری را تولید می‌کرد تا اطمینان حاصل کند که آنتن‌های گیرنده آن به سمت زمین قرار دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی