ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کشتی های خودران
تکنولوژی

کشتی های خودران در سکوت راهشان را به اقیانوس ها باز می کنند

ممکن است تمام بحث های امروز درباره وسایل نقلیه خودران به خودروها مربوط باشد، اما بزرگترین شرکت های کشتیرانی جهان در حال سرمایه گذاری جدی روی کشتی های خودران هستند. طی دهه آینده، ممکن است ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

ممکن است تمام بحث های امروز درباره وسایل نقلیه خودران به خودروها مربوط باشد، اما بزرگترین شرکت های کشتیرانی جهان در حال سرمایه گذاری جدی روی کشتی های خودران هستند. طی دهه آینده، ممکن است کشتی های بدون سرنشین باشند که به جا به جایی محموله ها در دریا می پردازند.

خطاهای انسانی عامل 75 الی 96 درصد حوادث دریایی هستند

طی چند سال اخیر شرکت هایی مانند رولزرویس و غول حمل و نقل دریایی ژاپن به نام نیپون یوسن، راهکارهای برای استفاده از کشتی های خودران در دریا به اشتراک گذاشته اند. این کشتی ها در ابتدا دارای خدمه خواهند بود، اما با پیشرفت تکنولوژی برخی از آن ها ممکن است از سال 2020 بدون هیچ خدمه ای وارد آب ها شوند.

کشتی های خودران

به گفته رولزرویس تکنولوژی مورد نیاز برای چنین کاری همین حالا هم در دسترس است. سنسورهای مختلفی که روی بدنه این کشتی ها نصب می شوند به بررسی آب های اطراف با دقتی فوق العاده خواهند پرداخت. افراد نیز با استفاده از ارتباطات ماهواره ای از کیلومترها دورتر قادر به کنترل این کشتی های خودران در مواقع لزوم خواهند بود. با اینکه خودروهای خودران باید در تمام موقع قادر به هدایت خود باشند، در این کشتی ها می توان از قابلیت های کنترل از راه دور و هدایت خودکار به شکل هم زمان استفاده کرد.

از نکات مثبت این کشتی ها می توان به افزایش ایمنی اشاره کرد. به گزارش گروه آلیانز، خطاهای انسانی عامل 75 الی 96 درصد حوادث دریایی هستند. با فراگیر شدن کشتی های خودران، احتمالا حوادثی مانند کشتی سانچی یا تایتانیک دیگر هیچ گاه تکرار نخواهند شد.

کشتی های خودران

علاوه بر این به علت حذف قسمت هایی که برای خدمه ساخته می شوند مانند اتاق ها، قسمت هدایت و غیره طراحی این کشتی ها بسیار بهینه تر خواهد بود و قادر به حمل مقدار بسیار بیشتری بار خواهند بود. حذف خدمه از آن ها علاوه بر کاهش هزینه ها و طراحی بهینه تر، صرفه جویی های دیگری را نیز در پی دارد، زیرا دیگر نیازی به سیستم های گرمایشی یا آشپزخانه ها نخواهد بود و مصرف سوخت کاهش چشمگیری خواهد داشت.

کشتی های خودران

رولزرویس اولین شرکتی بود که از طرح هایش برای کشتی های خودران تجاری رونمایی کرد. کشتی طراحی شده توسط آن ها به شبکه ای از دوربین ها، لیدار (LIDAR)، و رادارها برای ردیابی و دوری کردن از اشیای ثابت در دریا مجهز شده بود؛ این سیستم به پهلو گرفتن کشتی در اسکله ها نیز کمک می کرد. رولزرویس اعلام کرده اولین کشتی های خودران خود برای مسافت های کوتاه را تا سال 2020 و نمونه های اصلی قابل استفاده در مسافت های طولانی و اقیانوس ها را تا سال 2025 به آب خواهد انداخت.

کشتی های خودران

اگرچه حرکت به سمت کشتی های خودران به این راحتی ها هم نخواهد بود، و همان قوانینی که گریبان گیر خودروهای خودران هستند برای این وسایل هم محدودیت ایجاد می کنند. شرکت ها هنوز برای سوال هایی مانند اینکه در زمان حادثه چه کسی مقصر است یا قوانین بین المللی درباره این کشتی ها چه خواهند بود جوابی ندارند.

و با اینکه کشتی های خودران خطای انسانی را از بین می برند، احتمال وقوع حادثه را به صفر نمی رسانند و بسیاری ریسک های دیگر پدیدار خواهند شد که باید برایشان راه حل پیدا کرد. این یعنی احتمال وقوع حادثه همچنان پابرجا خواهد بود، حتی اگر مدت ها از ترک شدن عرشه ها توسط انسان گذشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی