ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گزارش کافه بازار از بهار ۹۸ منتشر شد؛ سهم ۶۲ درصدی سامسونگ از بازار موبایل ایران

کافه بازار که در ابتدای سال ۹۸ مرز ۴۰ میلیون کاربر را پشت سر گذاشت امروز گزارشی را از فصل بهار منتشر کرده است که شامل برخی داده‌های کلیدی در مورد صنعت اپلیکیشن و البته ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۸

کافه بازار که در ابتدای سال ۹۸ مرز ۴۰ میلیون کاربر را پشت سر گذاشت امروز گزارشی را از فصل بهار منتشر کرده است که شامل برخی داده‌های کلیدی در مورد صنعت اپلیکیشن و البته بازار موبایل ایران است.

اگرچه این گزارش‌ها معمولاً برای ایجاد یک دید بازتر برای توسعه دهندگان است اما همیشه یک قسمت از این گزارش وجود دارد که دریافت اطلاعات آن برای کاربران عادی هم مهم است و آن بخشی نیست جز وضعیت بازار موبایل ایران. این بخش به خوبی نشان می‌دهد که هر برند به چه اندازه در بازار ایران طرفدار دارد و سهم‌ها بر چه مقیاسی تقسیم شده‌اند.

بیشتر از نیمی از ۴۰ میلیون کاربری که بازار را نصب کرده‌اند، کاربر موبایل‌های سامسونگ هستند. در واقع سامسونگ با سهمی ۶۲.۶ درصدی در بازار موبایل ایران رسماً بی‌رقیب است. به نسبت گزارش‌های فصلی قبلی، سهم هوآوی اما کاهش داشته و از حدود ۳۰ درصد حالا به ۲۲.۳ درصد رسیده است. پس از این دو رقیب دیرینه، دیگر هیچ برندی سهم بالای ۱۰ درصد ندارد و ال جی با ۳.۵ درصد، سونی با ۲.۵ درصد و لنوو هم با ۲.۳ درصد در رتبه‌های بعدی هستند.

نکته جالب اینجاست که علیرغم آنچه به نظر می‌رسد، سهم برندی مانند شیائومی هم از بازار ایران بسیار محدود است و ۹ دهم درصد کاربران بازار، از این برند استفاده می‌کنند.

اما نکته جالب‌تر اضافه شدن شرکت ایرانی GLX به این رتبه‌بندی در گزارش‌های کافه‌بازار برای اولین‌بار است. این گزارش می‌گوید که صرفاً ۲۵ صدم درصد از کاربران کافه بازار، موبایل جی ال ایکس داشته‌اند. این یعنی تعداد کاربران GLX تنها ۱۰۰ هزار عدد بوده است.

اما وقتی به آمارهای خود کافه بازار برگردیم، می‌بینیم که بیشترین رشد تعداد برنامه‌ها در دسته‌ی «خرید» با ۸ درصد و بیشترین تغییرات نصب فعال بازی‌ها در دسته «امتیازی» با ۸.۹ درصد بوده است. کافه بازار همچنین در این گزارش گفته است که ساعت اوج خرید برنامه‌ها ساعت ۱۲ ظهر و ساعت اوج خرید بازی از این پلتفرم، ساعت ۹ شب است.

این نمودار بازار نشان می‌دهد که از مجموع برنامه‌های موجود در بازار، هر دسته چه سهمی دارد. دسته آموزش با در اختیار گرفتن ۱۸ درصد از کل محتوای بازار در جایگاه اول است.

در این نمودار، میانگین نصب فعال ۲۰ برنامه پرنصب هر دسته تا پایان فصل بهار نمایش داده می‌شود که دسته‌ی کاربردی با میانگین ۴ میلیون و ۹۵۱ هزار در رتبه اول است. پس از آن پیام‌رسان‌ها و ابزارها قرار گرفته‌اند.

بازار در بخش دیگری از گزارش خود به تمایل هر استان به نوع اپلیکیشن‌ها اشاره کرده است. در واقع این نمودار نشان می‌دهد که هر استان بیشتر به چه موضوعاتی علاقمند است. برای مثال تهرانی‌ها بیشتر از دسته‌ی رفت‌وآمد و خرید استقبال کرده‌اند. اصفهانی‌ها به سراغ پیام‌رسان‌ها رفته‌اند و ساکنین استان فارس بیشتر به اپلیکیشن‌های دسته سرگرمی و کسب‌وکار علاقه نشان داده‌اند.

نمودار فوق نشان می‌دهد که کدام‌ استان‌ها بیشترین گیمرهای موبایلی را دارند. برای مثال علاقه یزدی‌ها به بازی‌های معمایی و امتیازی بیشتر است در حالی که ساکنین سیستان و بلوچستان به سراغ بازی‌های دسته رانندگی و استراتژی رفته‌اند.

این نمودار نیز نشان می‌دهد که توسعه‌دهنده‌ی پرنصب‌ترین اپلیکیشن تولید شده در هر استان کدام بوده است. برای مثال در استان تهران، تیم دیوار این عنوان را به دست آورده است. از طرفی در خراسان رضوی «موج همراه» با تقویم اذان‌گوی بادصبا این جایگاه را به دست آورده است. نام سایر توسعه دهندگانی که در هر استان پرنصب‌ترین اپلیکیشن‌ها را در اختیار داشته‌اند نیز در تصویر فوق قابل مشاهده است.

نسخه کامل گزارش کافه بازار از این لینک قابل دریافت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۴ تیر ۱۳۹۸

    چرا نوکیا رو نزده؟

مطالب پیشنهادی