ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فرناندو کورباتو مخترع پسورد کامپیوتر در 93 سالگی درگذشت

دنیای امنیت کامپیوتر یکی از افراد تأثیرگذارش را از دست داد. «فرناندو کورباتو» خالق پسورد کامپیوتر در 93 سالگی درگذشت. اختراع او امنیت دنیای دیجیتال را به جلو راند. فرناندو کورباتو معروف به «کوربی» محقق ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰

دنیای امنیت کامپیوتر یکی از افراد تأثیرگذارش را از دست داد. «فرناندو کورباتو» خالق پسورد کامپیوتر در 93 سالگی درگذشت. اختراع او امنیت دنیای دیجیتال را به جلو راند.

فرناندو کورباتو معروف به «کوربی» محقق «ام آی تی» (MIT) بود. او اولین کسی بود که ایده حفاظت از اکانت های کامپیوتر را حین معرفی «سیستم عامل اشتراک زمانی سازگار» (Compatible Time-Sharing System - CTSS) خود به دنیای امنیت مطرح کرد. این ابداع به چندین نفر اجازه می داد تا از یک کامپیوتر به طور همزمان استفاده کنند.

اختراع پسورد کامپیوتر تنها دستاورد کورباتو نبود. سیستم اشتراک زمانی سازگار او که استفاده همزمان از منابع کامپیوتری را ممکن می ساخت، زمان پاسخ دهی کامپیوترها را هم از چند ساعت به چند ثانیه کاهش داد و آن ها را کاربردی تر کرد.

سیستم عامل اشتراک زمانی «مولتیکس» (Multics) نیز راه را برای سیستم عامل های آینده نظیر لینوکس با تنظیمات امنیتی مطمئن تر، سیستم فایل سلسله مراتبی (HFS) معروف اپل و قابلیت های دیگری شد که امروزه سبب راحتی ما شده اند.

او همچنین مغز متفکر «قانون کورباتو» (Corbato's Law) بود و ادعا می کرد برنامه نویسان فارغ از زبان برنامه نویسی، به یک میزان کد می نویسند. این قانون منجر به متمایل شدن برنامه نویسان به زبان های سطح بالاتر و مستقل تر به جای استفاده از زبان های قدیمی تر و وقت گیرتر شد.

کورباتو در سال های بعد متوجه نقص در پسورد کامپیوترها شد. او در مصاحبه ای با «وال استریت ژورنال» گفته بود که اینترنت پسوردها را به یک کابوس تبدیل کرده است:

«متأسفانه با اینترنت پسوردها دیگر به یک کابوس تبدیل شده اند. فکر نمی کنم دیگر کسی بتواند تمام پسوردهایش را به خاطر بیاورد. این مشکل دو راه حل برای کاربران باقی گذاشته: یا پسوردهایشان را روی کاغذ بنویسند که اصلاً توصیه نمی شود، یا از برنامه های مدیریت پسورد استفاده کنند. هر دو این راه حل ها باعث زحمت کاربران هستند.»

دنیای امنیت با شتاب به سمت استفاده کمتر از پسوردها برای راحتی بیشتر کاربران و کوتاه کردن دست کلاهبرداران پیش می رود. مثلاً قفل بسیاری از دیوایس ها را می توانیم با چهره و اثر انگشت باز کنیم. چند روز پیش هم باخبر شدیم که مایکروسافت قرار است پسورد را از ویندوز 10 حذف کند. اما باز هم هیچ شکی نیست که کورباتو گامی بزرگ برای پایه گذاری امنیت مدرن کامپیوترها برداشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Alireza Zare
    Alireza Zare | ۲۳ تیر ۱۳۹۸

    روحش شاد...
    کاش به جای چنین آدمای مفیدی، یه عده خر مغز ضد تکنولوژی و آزادی اطلاعات گورشون گم میشد.

مطالب پیشنهادی